تولید چوب شفاف سازگار با محیط زیست با استفاده از پوست پرتقال

محققان با استفاده از پوست مرکبات چوب شفاف سازگار با محیط زیست تولید کردند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، ده ها هزار سال است که انسان ها برای کاربردهای ساختمانی از چوب استفاده می نمایند چونکه این ماده مستحکم، کم هزینه و فراوان است و اخیرا شفافیت هم به خصوصیت های آن اضافه شده است. دانشمندان مؤسسه سلطنتی فناوری کی تی اچ(KTH Royal Institute of Technology) در سوئد حالا موفق به ساخت نوع تجدیدپذیر چوب شفاف با استفاده از عصاره ی پوست مرکبات شده اند که سبب شفافیت بیشتر این چوب هم می شود.
گروهی از محققان در سرتاسر جهان به کشف های جالبی در مورد چوب ها رسیده اند که نشان داده است چگونه با تغییر ترکیبات پیچیده چوب میتوان خصوصیت های کاملا جدیدی به آن داد. این تغییرات شامل از بین بردن پلیمرها برای شفاف شدن آن، افزودن نانوذرات نیمه هادی برای درخشش آن در مقابل اشعه ماورابنفش و افزودن پلیمرهای تغییر فاز دهنده برای ذخیره و آزادسازی گرما توسط این چوب ها است.
دانشمندان موسسه ی فناوری سوئد در این حوزه پیشتاز بوده اند و نخستین چوب شفاف خویش را در سال ۲۰۱۶ تولید کردند. مانند دیگر انواع این فناوری برای شفاف سازی چوب، پلیمر لیگنین که رنگ، استقامت و توانایی جذب نور را در چوب بوجود می آورد از آن خارج می شود. خارج کردن لیگنین سبب به جا ماندن منافذی در چوب می شود که محققان پیشتر آنرا با پلیمر مصنوعی پر می کردند تا به آن استقامت و شفافیت بدهند. حالا دانشمندان دریافتند که جایگزینی سازگار با محیط زیست برای آن وجود دارد، و آن مونومری(واحد پلیمر) است که از ماده ای به نام لیمونن در پوست مرکبات به دست می آید.

سلین مونتاناری(Céline Montanari)، دانشجوی دکترا و محقق اصلی این مقاله می گوید: لیمونین را میتوان از ضایعات تجدیدپذیری مثل پوست پرتقال در کارخانه های آب پرتقال به دست آورد.
این مونومر برای پر کردن منافذ خالی چوب استفاده شد و شفافیت فوق العاده ای به وجود آورد. در یک چوب با قطر ۱.۲ میلی متر ۹۰ درصد شفافیت بوجود آمد که از کارهای قبلی این گروه خیلی بهتر بود. همینطور استقامت ۱۷۴ مگاپاسکال و انعطاف پذیری(کشش) ۱۷ گیگاپاسکال به آن داد که طبق گفته ی محققان برای مصارف ساخت و ساز مناسب می باشد.
محققان طیف وسیعی از کاربردها را برای این چوب شفاف در نظر گرفته اند همچون پنجره های هوشمند، مصارف گرمایی و از همه جالب تر لیزر چوبی.

منبع: