سطح تعدادی از مواد شیمیایی خطرناك در بدن آتش نشانان بالاتر است

روش سئو: بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان میدهد که سطح تعدادی از مواد شیمیایی خطرناک در بدن آتش نشانان، بالاتر از میزان آن در بدن بقیه مردم است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیوزبریک، پژوهش جدیدی که در “دانشگاه راتگرز” (Rutgers University) آمریکا انجام شده است، نشان میدهد که آتش نشانان داوطلب که بیش از ۶۵ درصد از خدمات آتش نشانی آمریکا را می سازند، نسبت به بقیه مردم، سطح بالاتری از مواد شیمیایی و مواد “پلی فلورو آلکیل” (PFAS) را در بدن خود دارند.
این پژوهش، سطح ۹ ماده شیمیایی PFAS را در خون آتش نشانان داوطلب و مردم عادی مقایسه می کند.
این اولین پژوهش برای ارزیابی میزان برخورد آتش نشانان با PFAS است. این مواد شیمیایی، در بدن انسان ها و در محیط زیست تجمع می کنند و در وسایل روزمره مانند تجهیزات الکترونیکی یافت می شوند. PFAS با چندین مشکل مربوط به سلامتی همچون مشکلات قلبی-عروقی در ارتباط هستند که بر آتش نشانان اثر می گذارند. شواهد دیگری نیز آنها را با سرطان مرتبط می دانند.
“جودیث گرابر” (Judith Graber)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: یکی از علل اصلی مرگ و میر در بین آتش نشانان، حمله قلبی است. همین طور آتش نشانان در مقایسه با افراد دیگر، اغلب به خاطر مبتلاشدن به انواع سرطان از دنیا می روند. بیش از ۹۵ درصد جمعیت آمریکا، تاحدودی این مواد شیمیایی را در بدن خود دارند اما آتش نشانان بیشتر در معرض این مواد هستند.
پژوهشگران در پاییز، پروژه ۱۳۵ آتش نشان داوطلب را مورد بررسی قرار دادند و به ارزیابی سبک زندگی و عوامل سرطان زا در آنها پرداختند.
پژوهشگران، وجود ۹ ماده شیمیایی PFAS را در خون این افراد بررسی کردند و به مقایسه آن با نتایج به دست آمده از بقیه مردم پرداختند.
پژوهشگران دریافتند که سطح دو ماده شیمیایی مورد بررسی موسوم به “perfluorododecanoic acid” و “perfluorodecanoic acid” در خون آتش نشانان داوطلب بالاتر است. گرابر اظهار داشت: ما perfluorododecanoic acid را در خون ۸۰ درصد از آتش نشانان یافتیم؛ در صورتیکه مقدار آن در خون مردم دیگر کمتر بود.
میزان این مواد شیمیایی، با سالهای کار آتش نشانان ارتباط دارد.
گرابر اضافه کرد: مواد شیمیایی که در لباس محافظ آتش نشانان مورد استفاده قرار می گیرد، از زمانی به کار می روند که بی خطر تصور می شده اند. برای درک بهتر منابع این مواد شیمیایی و طراحی لباس محافظ که در آنها از این مواد شیمیایی استفاده نشده است، باید پژوهش های بیشتری صورت گیرد.
این پژوهش، در “International Journal of Environmental Research and Public Health” به چاپ رسیده است.

منبع: