معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری اعلام كرد اجرای برش استانی اقتصاد دانش بنیان در ۱۰ استان

به گزارش روش سئو، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، با اشاره به اجرای برش استانی اقتصاد دانش بنیان در استان قم اظهار داشت: وجود یک طرح مشخص مبتنی بر امکانات و ظرفیتهای هر استان، می تواند شکل اجرائی و عملیاتی به تحقق اقتصاد دانش بنیان و مردمی سازی اقتصاد بدهد و در همین راستا، برنامه برش استانی اقتصاد دانش بنیان امسال در ۱۰ استان کشور پیگیری می شود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشست شورای اقتصاد دانش بنیان استان قم ضمن اعلام این با اشاره به ظرفیتهای گفتمانی، جریان ساز و مبنایی در این استان اظهار داشت: خوشبختانه جریان های بسیار عالی علم و فناوری در کشور وجود دارد که بطور جدی از توسعه آن در راستای ایجاد اقتصادی دانش بنیان و مردمی در استان قم حمایت می نماییم.
وی با اشاره به فراهم شدن مقدمات ایجاد شهر سلام در این استان، عنوان کرد: باتوجه به ظرفیتهای هویتی بسیار خوبی که در استان قم وجود دارد زمینه ایجاد یک زیست بوم فناورانه و نوآورانه، حایز تمامی امکانات و خاصیت های یک شهر با الزامات و نیازهای کار فناورانه و نوآورانه برقرار است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، با اشاره به اجرای برش استانی اقتصاد دانش بنیان در استان قم اظهار داشت: وجود یک طرح مشخص مبتنی بر امکانات و ظرفیتهای هر استان، می تواند شکل اجرائی و عملیاتی به تحقق اقتصاد دانش بنیان و مردمی سازی اقتصاد بدهد و در همین راستا، برنامه برش استانی اقتصاد دانش بنیان امسال در ۱۰ استان کشور پیگیری می شود. معیارهای توسعه اقتصاد دانش بنیان عمدتاً معیارهای مشخصی هستند که روند پیشرفت و ارتقای هر کدام از این معیارها باید در قالب یک برنامه قوام یافته و نظام مند در استانها ارزیابی و پیگیری شود.
وی اشاره کرد: در قالب برنامه برش استان اقتصاد دانش بنیان، امکانات و اختیاراتی در اختیار استانداری ها قرار داده می شود و هم راستا با این اختیارات و امکانات، تکالیف و مسئولیت های هر استان در عرصه اقتصاد دانش بنیان مشخص خواهد شد. در همین راستا بصورت مدون و مستمر، گزارش هایی از عملکرد استان در پیشبرد این برنامه گرفتن می شود و حمایت ها نیز متناسب با پیشرفت هر استان در راه تحقق برنامه برش استان اقتصاد دانش بنیان اختصاص خواهد یافت.
دکتر دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: این برنامه که یکی از مصادیق مردمی سازی اقتصاد است تا پایان تیرماه سال جاری اجرائی می شود. برنامه برش استانی در گام نخست، کار خودرا در ۵ استان شروع می کند و تا انتهای سال جاری در ۱۰ استان کشور، اجرا می گردد.
رییس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر این که می بایست حمایت ها واقعی، و متمرکز بر یک یا چند پروژه راهبردی و اثرگذار باشد، افزود: در خیلی از موارد در کشور، تعدد و تکثر منابع و زیرساخت ها باعث شده است تحقق قدمهای اثرگذار محقق نشود. بطور مثال، در بعضی از موارد حتی نسبت به آلمان که از مهدهای صنعت به حساب می آید، تا سه برابر ماشین آلات و تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات ساخت و تولید بیش تری در اختیار داریم. این در حالیست که تعدادی از این تجهیزات اگر شبانه روزی کار نکنند اقتصادی و مقرون به صرفه نخواهند بود در صورتیکه چندین نمونه از این دستگاهها در سراسر کشور وجود دارد که عملا بدون استفاده اند. این عارضه در کشور، ناشی از رویکرد اختصاص هزینه منابع بدون برنامه ریزی ناشی از نحوه ناصحیح رویکرد و نگرش به درآمدهای نفتی بود.
وی با اشاره به ضرورت تحول در رویکردها نسبت به اختصاص منابع، تعریف پروژه ها و نقش آفرین ساختن جامعه در اجرای آنها، عنوان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مفهوم تحول تاکید دارند، تاکیدی در همین راستا است و اهمیت موضوع تحول در رویکردها را نمایان می کند؛ نگاهی که هدف گذاری اش، فراتر از تغییرات جزیی یا موردی است و باید یک تحول جدی در نظام فکری اتفاق بیفتد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت مردمی کردن اقتصاد دانش بنیان برای افزایش دامنه نفوذ و تحول آفرینی این اقتصاد، بیان کرد: رهبری در بیاناتشان مصداق تحول را تحول در اقتصاد دانستند نه از این جهت که عنصر اساسی زندگی است بلکه حالا لطمه پذیرترین رکن زندگی مردم محسوب می شود. همین طور مصداق بارز این تحول را، مردمی شدن اقتصاد بیان نمودند. اما مفهوم مردمی کردن در کارهای جهادی که البته لازم است، محدود نمی گردد.
وی با اشاره به ظرفیتهای سرزمینی و اندیشه ای قم بیان کرد: این استان باتوجه به ظرفیتهای غنی اندیشه ای، نیروی انسانی و علمی می تواند مبدا تحول آفرینی شگرف خصوصاً در عرصه مردمی سازی اقتصاد با توسعه اقتصاد دانش بنیان باشد.
دکتر دهقانی فیروزآبادی اشاره کرد: تفکر جزیره ای و گاهی تفکرات انتزاعی و دور از واقعیت که بی ارتباط با یکدیگر و نامتناسب با شرایط بومی و خاصیت های سرزمینی و اقتشادی هستند، لطمه های جدی را به کشور وارد کرده اند. باید بجای تمرکز بر اینکه چه زیرساخت هایی نیاز داریم و چه زیرساخت هایی در اختیار داریم، از این نگرش فرم گرا عبور کنبم و تمرکزمان را بر این بگذاریم که چه کاری باید انجام دهیم و چگونه باری از دوش کشور برداریم.
وی با اشاره به اینکه ظرفیتهای حمایتی اقتصاد دانش بنیان امسال رشدی چند برابری داشته است اظهار داشت: از حیث منابع مشکلی نداریم اما در اجرای یک مدل دقیق و کارآمد برای هزینه کرد، باید کار جدی انجام دهیم. استفاده از الگوی توافق نامه ها برای اختصاص حمایت ها و اعتبارات مبتنی بر واقعیات بوده و عملیاتی تر است. باید منابع موجود بر تعداد مشخصی از پروژه های کارآمد متمرکز شوند تا شاهد نتیجه و اثربخشی چشمگیرتری باشیم.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره بر اهمیت شکل گرفتن یک زیست بوم الگو عنوان کرد: ما برای پیاده سازی یک زیست بوم الگو، به مفاهیم بومی منطقه ای ملی و امتی نیاز داریم. ما نیاز داریم یک الگوی امتی به عنوان یک زیست بوم مفهومی کامل علم و فناوری و نوآوری شکل بگیرد. مبانی فکری و دینی تا مبانی معماری و ساختی و لازمه های اقتصادی آن وجود دارد. این زیست بوم الگو و معیار با مشارکت مردم به تحقق می رسد. آمادگی داریم قسمتی از حمایت های معاونت علمی را به این مساله اختصاص دهیم اما همراهی تمامی ارکان و بخش ها را می طلبد تا این زیرساخت آماده و قابل بهره برداری شود
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ی وی اشاره کرد: امکانات، زیرساخت و استعداد انسانی بسیار خوبی وجود دارد که کافی است این زیرساخت ها با مدلهای شرعی، اسلامی و صحیح به دست مردم برسد و در نگاهی که مردم نقش داشته باشند پیاده سازی شود، تحقق این امر اساسا برکات و ثمرات بسیاری را بدنبال خواهد داشت.

منبع: