قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خبر داد پشتیبانی از مستعدان و نخبگان جهان اسلام

روش سئو: قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از تدوین شیوه‎ نامه «شناسایی و پشتیبانی از مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی» با هدف الگوسازی و توسعه همکاریهای متقابل آگاهی داد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، ناصر باقری مقدم با اشاره به اجرائی شدن بخشنامه پشتیبانی از اجتماع نخبگان غیرایرانی، اظهار داشت: بمنظور جذب و بهره مندی از دانش و تخصص مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی، به ویژه جهان اسلام و نخبگان حق طلب عالم در عرصه های مختلف، شیوه‎ نامه «شناسایی و پشتیبانی از مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی» با هدف الگوسازی و توسعه همکاریهای متقابل و هم افزایی آنان، تدوین و تصویب شده است.

وی با بیان ضرورت بهره مندی از دانش و تخصص مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی در امتداد آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی و تامین منافع ملی، اظهار داشت: هدایت و توانمندسازی مستعدان برتر غیرایرانی برای اثرگذاری در حوزه تخصصی خود؛ شناسایی، رصد، شبکه سازی و گردش سرآمدان و نخبگان عدالت طلب جهان خصوصاً جهان اسلام و مشتاق جمهوری اسلامی ایران همچون با اهمیت ترین اهداف این برنامه است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: در این طرح گسترش زمینه اثرگذاری و تعاملات سرآمدان و نخبگان غیرایرانی در دستیابی به مرجعیت علمی و همین طور تسهیل همکاری آنان و مراکز علمی و تحقیقاتی در راستای رفع نیازها در عرصه های مختلف علمی، فناورانه، نوآورانه، ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی برای نیل به تمدن نوین اسلامی مد نظر است.

باقری مقدم، معرفی دستاوردها در عرصه های مختلف علمی، فناورانه، نوآورانه، ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی قرآنی جهان اسلام بمنظور الگوسازی و الهام بخشی را از دیگر اهداف این برنامه توصیف کرد.

تشکیل کارگروه های تخصصی شناسایی مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: طبق این شیوه نامه مستعدان برتر بر طبق مجموع کارهای «آموزشی»، «پژوهشی»، «فناورانه، نوآورانه و صنعتی»، «مدیریتی، فرهنگی و هنری» و یا «برگزیده شدن در رویدادهای معتبر» انتخاب می شوند. نخبگان نیز در چهار حوزه «آموزش»، «پژوهش»، «فناوری، نوآوری و کارآفرینی» و همین طور «فرهنگ، ادب، هنر و مدیریت» گروه بندی شده اند.

وی افزود: جهت بررسی تخصصی درخواست های دریافتی در عرصه های مختلف، «کارگروه های تخصصی شناسایی مستعدان برتر و نخبگان غیرایرانی» متشکل از معاون سرآمدان (رئیس کارگروه ویژه سرآمدان و نخبگان غیرایرانی)، معاون آینده سازان (رئیس کارگروه ویژه مستعدان برتر غیرایرانی)، مدیرکل دفتر توسعه اثربخشی و اثرگذاری بنیاد ملی (دبیر کارگروه ویژه سرآمدان و نخبگان غیرایرانی)، مدیرکل دفتر شناسایی و توانمندسازی آینده سازان بنیاد ملی (دبیر کارگروه ویژه مستعدان برتر غیرایرانی) و همین طور سه صاحب نظر برجسته علمی/ تخصصی در هر گروه تخصصی، تشکیل می شود.

باقری مقدم با اشاره به این که این کارگروه ها علاوه بر دریافت درخواست ها و ارزیابی اولیه آنها، وظیفه تطبیق مدارک با مقررات و امتیازدهی آنها برمبنای جداول شیوه نامه را برعهده دارند، اضافه کرد: بررسی سوابق و مستندات افراد معرفی شده از طرف صاحب نظران برجسته یا نهادهای بین المللی و اسلامی، انتخاب افراد واجد شرایط بر طبق امتیازهای کسب شده در دو رده «مستعد برتر» و «نخبه» و ارائه نتایج به شورای راهبری از دیگر وظایف کارگروه هاست.

حمایت از مؤسسات علمی میزبان

وی همچنین، تعیین تسهیلات متناسب با هر برگزیده، بررسی و تأیید مدارک و مستندات در رابطه با بهره مندی آنان از تسهیلات و همین طور ارائه گزارش های دوره ای از پروسه ارزیابی و رتبه بندی افراد به شورای راهبری را نیز از دیگر وظایف کارگروه های تخصصی برشمرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: بر اساس این شیوه نامه، نخبگان غیرایرانی صاحب کرسی های افتخاری با عناوین «کرسی آموزش»، «کرسی پژوهش»، «کرسی فناوری، نوآوری و کارآفرینی» و «کرسی فرهنگ، ادب، هنر و مدیریت» می شوند و به تبع آن علاوه بر دریافت لوح تقدیر و هدیه نقدی، می توانند از تسهیلات اقامت در یکی از مؤسسه های میزبان، فرصت مطالعاتی داخل و جذب در مراکز تحقیقاتی و آموزشی، بهره مند شوند.

به نقل از بنیاد ملی نخبگان، وی با اعلان اینکه بنیاد ملی نخبگان هریک از مؤسسات علمی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی داخل کشور که میزبان برگزیدگان برای همکاری و کارهای آموزشی، پژوهشی، فناورانه، هنری و فرهنگی باشند را نیز حمایت می کند، اظهار داشت: میزبان موظف است زمینه لازم برای اثربخشی برگزیده و نیز شبکه سازی با نهاد مبدأ برگزیده را بوجود آورد. همین طور تکریم و الگوسازی از برگزیده نیز بر عهده مؤسسه میزبان با همکاری بنیاد ملی نخبگان (و بنیادهای نخبگان استانی) است.

منبع: