معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خبر داد: واگذاری ۱۰۷ طرح فناورانه به دانشگاه های علوم پزشکی

به گزارش روش سئو، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: ۱۰۷ طرح فناورانه به دانشگاه ها واگذار شده و همه طرح ها از محل بودجه یک درصد مورد حمایت قرار گرفتند.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، دکتر یونس پناهی در مورد فرایند تدوین نقشه جامع فناوری سلامت کشور اعلام نمود: شاخصهای سنجش و تعیین اولویت های فناورانه بر سه اصل ارزبری، اهمیت استراتژیک محصول و نقشی که در حل مشکلات سلامت کشور ایفا می کند و امکان تولید داخل استوار است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به اولویت های حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اشاره نمود و عنوان کرد: بر اساس شاخصهای تعیین شده، اولویت های دارو و تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی مشخص شده است مواد اولیه دارویی در شرایط تحریم در چرخه تولید و تأمین دارو بسیار اهمیت دارد و تراز مثبت تجاری و صرفه جویی بوجود می آورد و با افزایش عمق تولید می تواند در اقتصاد کلان اثرگذار باشد. همینطور اولویت بندی محصولات نهایی بخصوص انواع داروهایی که در فرایند تولید پیچیدگی هایی دارند که می تواند ارزش افزوده مطلوبی ایجاد نماید.

پناهی در ادامه به شناسایی ظرفیتهای ملی سلامت شامل دانشگاه های علوم پزشکی، شرکتهای دانش بنیان و بخش خصوصی و سایر سازمان های فعال در حوزه سلامت بعنوان گام دوم نقشه توسعه فناوری سلامت کشور اشاره و خاطرنشان کرد: تدوین نقشه جامع فناوری سلامت در این خصوص تدوین شده و در این خصوص هفتم اردیبهشت ماه با قید فوریت به معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ گردید. در این مرحله از تمامی دانشگاه ها خواسته شد بر مبنای پتانسیل و توانمندی هایی که دارند و طبق مستندات کافی اعلام کنند در چه حوزه هایی می توانند مأموریت های فناورانه را اجرا کنند.

وی افزود: گام سوم بر مبنای تقسیم کار ملی با مشارکت کمیته های تخصصی فناوری در دستور کار قرار گرفت و برای رسیدن به مأموریت ها مطابق با دستور افزایش رشد تولید، مراحل تدوین RFP برای اولویت های تعیین شده انجام شد. بعد از برگزاری فراخوان، بهترین پروپوزال عرضه شده انتخاب گردید و حمایت و نظارت جهت اجرای طرح ها به انجام رسید تا در نهایت ۱۰۷ طرح فناورانه به دانشگاه ها واگذار شود و همه طرح ها از محل بودجه یک درصد مورد حمایت قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: تخصیص بودجه در آینده بر مبنای میزان مشارکت دانشگاه ها صورت می گیرد.

پناهی، مساله رفع موانع تولید و تجاری سازی با حمایت شورایعالی فناوری را بعنوان آخرین مرحله یاد کرده و تصریح کرد: بخش عمده مسیر در این مرحله قرار دارد چونکه باید محصولات نمونه اولیه، به محصول تجاری سازی شده تبدیل گردد و تشکیل شورایعالی فناوری یکی از طریق های مهم برای تصویب آئین نامه ها و حمایت ها در این حوزه به حساب می آید.

معافیت مالیاتی ناشی از سرمایه گذاری در زیست بوم فناوری

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ضمن اشاره به حمایت های موجود از شرکتهای دانش بنیان اضافه کرد: هم اکنون قانون جهش تولید دانش بنیان تسهیلات خوبی را برای فعالیتهای فناورانه مختص کرده است. معافیت مالیاتی ناشی از سرمایه گذاری در زیست بوم فناوری کشور یکی از این حمایت هاست. اگر یک شرکت بزرگ پروژه ای جهت سرمایه گذاری در پارک های دانش و فناوری، مراکز رشد یا مراکز نوآوری عرضه کند و در شورای راهبری دانش بنیان هم تصویب شود از ۳۰درصد تا کل مبلغ سرمایه گذاری از مالیاتی که آن شرکت موظف به پرداخت آن است کسر می شود.

برگزاری رویدادهای سالانه

وی در انتها با اشاره به اینکه سالانه دو رویداد با رویکرد تخصصی و عمومی در حوزه فناوری سلامت برگزار می نماییم، خاطرنشان کرد: رویداد تخصصی سال جاری ایده بازار فناوری سلامت با رویکرد فرآورده های سنتی و طبیعی است که مرداد ماه برگزار می شود.

منبع: