رئیس دانشگاه خبر داد سهم ۲ و هشت دهم درصدی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در تولید سرانه علمی کشور

به گزارش روش سئو، آذربایجان شرقی رییس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان اظهار داشت: این دانشگاه در میان ۲۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی و پژوهشی کشور دارای سرانه تولید علمی ۲٫۸ درصدی است.
دکتر محمدباقر محمدصادقی آزاد با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، اظهار نمود: دانشگاه شهید مدنی، دومین دانشگاه جامع آذربایجان شرقی از نظر تعداد هیات علمی، دانشجو و کارمند و با ۱۲۰۰ هکتار مساحت، بزرگترین دانشگاه از نظر وسعت فیزیکی در کشور و حتی خاورمیانه است.
وی ادامه داد: این دانشگاه تعداد ۳۰۰ نفر هیات علمی، بیشتر از ۷۰۰۰ نفر دانشجو دارد که ۳۰۰۰ نفر از آنها در خوابگاه سکونت داشته و ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ نفر نیز جزو دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند؛ هم چنین تعداد هفت دانشکده با انواع رشته های علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی و… در دانشگاه داریم که دو دانشکده دیگر نیز به علت نداشتن فضای فیزیکی در دیگر دانشکده ها مستقر هستند.
وی با بیان اینکه موفقیت این دانشگاه زیر سایه تلاش ایثارگرانه اساتید و پرسنل دانشگاهی است، افزود: تعداد ۱۵ نفر از اساتید دانشگاه جزو دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان هستند. دانشگاه شهید مدنی دارای رتبه ۱۳ کشوری و اول شمالغرب (بر اساس اعلام موسسه نیچر ایندکس) و از نظر رتبه بندی تایمز بین ۱۷۰۰ دانشگاه دنیا دارای رتبه بین ۶۰۰ تا۸۰۰ است.
محمدصادقی ضمن اشاره به ضرورت ورود دانشگاه ها به مسائل اجتماعی و تاثیرگذاری آن بر اجتماع، اظهار نمود: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان جزو دانشگاه های برتر شمالغرب کشور از نظر شاخصهای مختلف است.
وی ادامه داد: مهم تر از رتبه هایی که دانشگاه دارد بحث تاثیرگذاری آن بر جامعه و ارتباط با صنعت و سایر مجموعه ها است. امروزه مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها بسیار سنگین است و خیلی از دانشگاه ها برای برقراری ارتباط با صنعت باید هزینه های گزافی را متحمل شوند. از سویی لازمه دانشگاه برای تحقق مسئولیت اجتماعی به معنای واقعی، ارتباط با صنعت به شکل واقعی است.
وی اظهار داشت: یکی از افتخارات استان ما داشتن صنایع و صنعتگران متنوع و کاربلد است که بسیار منطقی و هوشمندانه درحال فعالیت هستند. پیچیدگی سازوکار بازارها در جهان امروز، دغدغه ای را برای صنایع جهت برای ماندن در گردونه رقابت ها در دنیا بوجود آورده و هر بنگاه اقتصادی برای پیشی گرفتن از سایر رقبا نیازمند توسعه دانش خود است.
رییس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با بیان اینکه توسعه دانش و فناوری در دنیا زیر سایه علم بوده و محل بروز آن، دانشگاه است، اظهار نمود: آن چه که بازارها در جهان امروز نیاز دارند، فروش دانش است و از سویی، دانشگاه، مرکز علم پروری بوده و میتوان از این طریق علم را به وسیله صنعتگر تبدیل به دانش کرد تا صنایع امکان رقابت داشته و بتوانند محصولات خویش را به فروش برسانند و این ارتباط در دانشگاه آغاز می شود.
وی با بیان اینکه تمامی پیشرفت های امروز کشور از میز دانشگاه ها برخواسته است، اضافه کرد: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان مفتخر است که توانسته ظرفیتهای نهفته خویش را طی سالهای اخیر به صنایع استان نشان دهد و با برخی صنایع نیز ارتباط خوبی برقرار کرده و به رفع نیازمندی آنها کمک نماید.
وی از برقراری ارتباط این دانشگاه با مجتمع مس سونگون، صنایع برق و نیروگاهی، صنایع ریلی و.. اطلاع داد و اظهار داشت: با عنایت به قرارگیری دانشگاه شهید مدنی در جوار شهرک صنعتی شهید سلیمی، درحال گسترش ارتباط خود با صنعتگران هستیم و با محور قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش می نماییم تا علم حل مساله و نافع را محقق سازیم.
محمدصادقی اضافه کرد: امروزه رقابت بین صنعتگران و صنایع مختلف به کمترین حد خود رسیده و در این خصوص صنعتی که بتواند با دانشگاه، ارتباط موثری داشته باشد، موفق خواهد بود.
وی افزود: بیشتر از ۴۰ شرکت دانش بنیان واقعی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان فعال می باشند که اغلب منجر به تولید و ارتقای سطح تولیدات و حتی تولید انبوه رسیده است و تلاش داریم تا پردیس علم و فناوری دانشگاه را بازگشایی نماییم.
محمدصادقی تصریح کرد: دانشجویان ما دانشجویانی باهوش و الگو هستند و همچون ستاره ای در جامعه می درخشند اما باید هیجانات آنها را مدیریت کرد و یکی از اقداماتی که میتوان به این امر دست یافت، اجرای انواع برنامه های فرهنگی است.
وی ضمن اشاره به فعالیت قطار اختصاصی این دانشگاه از تبریز به سمت دانشگاه و مشکلات در ارتباط با آن، اضافه کرد: مسئولیت نگهداری و توسعه ظرفیت قطار برعهده راه آهن جمهوری اسلامی ایران است هرچند دانشگاه نسبت به این مساله غافل نبوده و درحال پیگیری برای فراهم آوردن رفاه دانشجویان است.
وی افزود: حالا دو ریل باس در این راه وجود دارد و یک قطار برقی قدیمی هم فعال است که ساعتهای تردد آن کمتر از ریل باس بوده و استقبال کمتری از جانب دانشجویان شده است. معمولاً ساعتهای اول و آخر حرکت قطار به علت همزمانی با شروع و پایان کلاس دانشجویان شاهد شلوغی در قطار و تردد بالای افراد وگاهی بیشتر از ۸۰۰ نفر هستیم که برای رفع این مورد چاره هایی میتوان متصور بود.
وی اظهار داشت: برای تردد هیات علمی و کارکنان از اتوبوس استفاده می نماییم تا ظرفیت قطار برای دانشجویان بماند. ظرفیت قطاری که در اختیار داریم پایین تر از تعداد دانشجویان بوده و طبیعی است که برخی از دانشجویان این مسیر را سر پا می ایستند.
وی با اشاره بازدید حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز از وضعیت ریل باس دانشگاه و گفتگو با دانشجویان و پیگیری عابدین خرّم، استاندار آذربایجان شرقی، اضافه کرد: تمامی تلاش خویش را برای اضافه شدن ظرفیت قطار و رفع کمبود قطار به کار می گیریم. البته این مورد از دست استان ما خارج است و فقط باید وزارت راه و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مبحث ورود کنند.

«ایسنا» رسانه ای که طیف وسیعی از جریانات نخبگی بدون گرایش، مخاطب آن هستند
وی ضمن اشاره به اهمیت بالای اعتماد به خبرگزاری ها در دنیای امروز، اظهار نمود: رسانه ها می توانند اجتماع ساز و تنظیم کننده جامعه باشند و در تمامی بحران ها به دولت ها و ملت ها کمک کنند.
وی ادامه داد: تعداد خبرگزاری هایی که در کشور ما اعتماد طیف وسیعی از فرهیختگان را به همراه دارند، اندک بوده و ایسنا همچون خبرگزاری های دارای مخاطب فرهیخته و همچون رسانه های مرجع کشور و بخصوص استان است. «ایسنا» همچون خبرگزاری هایی است که طیف وسیعی از جریانات نخبگی بدون گرایش و عموم جامعه مخاطب آن بوده و به آن اعتماد دارند که این موجب افتخار است.
صادقی آزاد اضافه کرد: امروز مردم به خبر و تبیین صحیح نیاز دارند و چه جایی بهتر از ایسنا که یک مجموعه نخبگانی و متشکل از افراد باهوش و منطقی است.
وی با بیان اینکه به ایسنا، اعتماد و اعتقاد داریم، افزود: ایسنا دارای اخلاص در کنار حرفه گری بوده و وجود ایسنا در بدنه سازمان جهاددانشگاهی فرصت بسیار ارزشمندی است که بطور قطع یکی از علل موفقیت سازمان جهاددانشگاهی در طول سالیان گذشته نیز فعالیت این خبرگزاری بوده است. هم افزایی که مابین ایسنا و جهاددانشگاهی وجود دارد، فرصت بسیار مغتنمی به حساب می آید.

جهاددانشگاهی قدرت بالای حل مسائل را دارد
محمدصادقی اظهار داشت: جهاددانشگاهی در سنوات گذشته افت و خیزهایی را داشته ولی امروز همچون نهادهای موفق کشور به حساب می آید و مرکز حل خیلی از مسائل کشور است.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی امروز همپای مراکز خاص علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و فرهنگی کشور حرکت کرده و مجموعه ای است که علیرغم نیروی انسانی کم تعداد اما با انجام فعالیتهایی باکیفیت بالا، قدرت بالای حل مسائل را دارد.
وی اظهار نمود: تبیین و اقناع سازی فعالیتهای یک سازمان از جانب رسانه ها موجب می شود تا مسائل آن سازمان احصا شده و مساله توسط خود مجموعه حل و منجر به آرامش شود. وقتی مسائل و اخبار یک سازمان بیان نشود، گویی به جای دستیابی به پیشرفت و رفع اختلافاتی که امکان حل دارند، افزایش تنش را به دنبال خواهد داشت.
رییس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تصریح کرد: گفتمان ها و بیان مسائل موجب کشف نقاط ضعف برای رفع و پیشرفت سازمان ها و نهادها می شود.

مهندس علی اصغر فاتحی فر، رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در ادامه اظهار نمود: جهاددانشگاهی ابتدا فعالیت خویش را در حوزه مباحث فرهنگی آغاز کرده و سپس به حوزه علمی و آموزشی هم چون دانشگاه ها نیز سوق یافت با این تفاوت که به بحث درآمدزایی هم بایستی توجه داشته باشد.
وی ضمن اشاره به فعالیتهای گسترده معاونت آموزشی این سازمان، اظهار داشت: چارچوب فعالیتهای آموزشی جهاددانشگاهی در کشور یکسان است ولی این آموزش ها متناسب با ظرفیت ها و استعدادهای هر استان بومی سازی شده است.
وی به برگزاری دوره های مختلف در حوزه علوم انسانی، پزشکی، هنری، فنی مهندسی و کشاورزی توسط این نهاد در تبریز و سایر شهرستان های استان اشاره نمود و اضافه کرد: جهاددانشگاهی شعبه جدیدی را جهت گسترش مهارت آموزی به علاقمندان در دانشگاه صنعتی سهند دایر کرده و آماده همکاری با دانشگاه شهید مدنی آذربایجان جهت برگزاری دوره های مختلف مهارت آموزی در این دانشگاه است.
فاتحی فر تصریح کرد: نگاه مجموعه جهاددانشگاهی یک نگاه زنجیره ای بوده و با استفاده از تمامی امکانات مجموعه ها و هم افزایی با ارگان های مختلف به دنبال رفع مشکلات کشور و استان است.

منبع: