در نشست خبری نهمین كنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت مطرح شد: هزینه ۲ تا ۱۵ هزار دلاری درمان زخم پای دیابتی در سال

به گزارش روش سئو، رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران و رئیس کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت ضمن تاکید بر اهمیت جلوگیری از عوارض بیماری های غیرواگیر مثل دیابت اظهار داشت: هزینه درمان زخم پای دیابتی ساده ۲ هزار دلار در سال است. اگر این زخم پیشرفت کند و به استخوان برسد، این هزینه به ۴ هزار دلار افزایش خواهد یافت و در صورتیکه درمان نشود و به قطع پا بینجامد، هزینه آن به ۱۵ هزار دلار می رسد.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، دکتر مسعود حبیبی در نشست خبری نهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت که در محل پژوهشکده فناوری های زخم و ترمیم بافت (یارا) برگزار شد، با اشاره به اینکه علت ۷۰ درصد از مرگ ومیرها، بیماری های غیر واگیر مثل بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی، کم تحرکی و سرطان ها و… است، اظهار داشت: یکی از عوارض مشترک این بیماری ها زخم های مزمن است. زخم های مزمن به تنهایی برابر شایع ترین سرطان زنان (سرطان پستان) و شایع ترین سرطان مردان (سرطان پروستات) و لنفوم ها، مرگ و میر پنج ساله دارد. بنا بر این این عارضه اهمیت بسیار زیادی دارد.

رییس کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت به آمار بالای مبتلا شدن به دیابت در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: دیابت هم یک بیماری فراگیر است و طبق آمار مرکز بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، ۵.۵ میلیون نفر در کشور ما مبتلا به دیابت هستند و ۱۵ درصد از این بیماران گرفتار زخم پای دیابتی می شوند.

وی در مورد بار ناشی از این بیماری اظهار داشت: هزینه درمان یک زخم پای دیابتی ساده ۲ هزار دلار در سال است. اگر این زخم پیشرفت کند و به استخوان برسد، این هزینه به ۴ هزار دلار بیشتر می شود و در صورتیکه درمان نشود و به قطع پا بینجامد، هزینه آن به ۱۵ هزار دلار می رسد.

دکتر حبیبی یکی از مهم ترین کارهایی که باید در این خصوص صورت گیرد را پیشگیری عنوان نمود و اظهار داشت: باید از ابتلای فرد مبتلا به دیابت از زخم پای دیابتی جلوگیری کرد. همینطور پیشگیری انجام داد تا افراد گرفتار چاقی و بی تحرکی گرفتار زخم بستر نشوند. بنا بر این به آموزش همگانی و افزایش سواد سلامت در جامعه نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه در پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی، پژوهش های مختلفی دراین زمینه انجام شده است، اضافه کرد: با عنایت به اینکه بیماری های غیر واگیر، علاوه بر مسائل ژنتیکی؛ به سبب سبک زندگی ناسالم ایجاد می شود، در پژوهشکده زخم و ترمیم بافت، گروه سبک زندگی سالم وجود دارد. اقدامات ارزشمندی در این گروه در حال انجام می باشد و در ماه های آتی کنگره سبک زندگی برگزار می گردد که بر افزایش سواد سلامت تمرکز دارد.

رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران به پژوهشها در مورد درمان های نوین زخم ها اشاره نمود و اظهار داشت: نتایج این پژوهشها را در چارچوب دوره های آموزشی برای پزشکان و پرستاران عرضه می نماییم تا این متخصصان برای مدیریت این بیماری توانمند شوند. تا کنون ۱۶۰۰ نفر از پزشکان در رشته های مختلف و پرستاران در این دوره ها شرکت کرده اند و از این طریق شبکه ای برای درمان زخم های مزمن در کشور بوجود آمده است.

دکتر حبیبی در مورد برگزاری نهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت اظهار داشت: نتایج تمامی پژوهش هایی که در یک سال قبل توسط پژوهشگران ما در این پژوهشکده و در دیگر مراکز سراسر کشور انجام شده اند، در این کنگره عرضه می شود و امیدواریم این کنگره شرایطی را برای ارتقای توانمندی های کادر درمان و پژوهشگران ایجاد نماید.

نهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ دیماه (۱۱ تا ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳) در تالار ابوریحان بیرونی مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می گردد.