در نشست ترویج علوم پایه و توسعه پایدار اعلام شد خالی ماندن ۳۸ درصد صندلی ها در مقطع دکتری علوم پایه

به گزارش روش سئو، بر مبنای مطالعات انجام شده در سال ۹۸ میزان صندلی خالی در دوره دکتری ۱۴ درصد بوده که این میزان برای علوم پایه ۳۸ درصد اعلام شده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، دکتر سعید سمنانیان، عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس در نشست ترویج علوم پایه و توسعه پایدار که به مناسبت هفته جهانی ترویج علم به صورت وبینار در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، ضمن اشاره به ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست های کلی “علم و فناوری” را که بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند. این سیاست ها، تنها سندی است که به توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی تاکید گردیده است.
وی، جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان را با تکیه بر تولید علم و توسعه نوآوری و نظریه پردازی، ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام، تحول و ارتقای علوم انسانی بخصوص تعمیق شناخت معارف دینی و مبانی انقلاب اسلامی با تقویت جایگاه و منزلت این علوم و دستیابی به علوم و فناوری های پیشرفته با سیاستگذاری و برنامه ریزی ویژه را از موضوعات این سند ذکر کرد.
سمنانیان به وضعیت ورود دانشجویان به علوم پایه در کشور اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در مطالعاتی که انجام شده، نشان از عدم اقبال دانش آموزان به رشته های علوم پایه دارد، بگونه ای که تعداد داوطلبین کنکور ریاضی از ۳۲۰ هزار و ۳۶۲ نفر در سال ۸۹ به ۱۶۴ هزار و ۲۷۸ نفر در سال ۹۸ رسیده است.
این عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، چالش های موجود در دانشگاه فرهنگیان را یکی از این عدم تمایل به رشته های علوم پایه دانست و در اینباره توضیح داد: هم اکنون با معلمان علوم پایه در کشور مواجه هستیم و تنها مسیر جذب معلم، دانشگاه فرهنگیان است و این دانشگاه برای جذب اساتید خود هیچگاه از میان دانش آموختگان دانشگاه هایی چون “تهران” و “شریف” و “امیرکبیر” انتخاب نمی کند.
وی اعتقاد دارد معلم و استاد نمونه می تواند دانش آموزان و دانشجویان ماهر تربیت کند.
سمنانیان، فقدان استاندارد دروس مدرسه ای، همه گیر شدن غیر معقول رؤیای قبولی در رشته های علوم پزشکی، بی توجهی به آموزش علوم پایه معلمان ابتدایی، عدم توجه به کیفیت و آموزش های ضمن خدمت معلمان و فقدان عدالت آموزشی را از دیگر عوامل افت علوم پایه در کشور ذکر کرد.
میزان اشتغال دانش آموختگان علوم پایه
این عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس به بیان وضعیت اشتغال دانش آموختگان علوم پایه پرداخت و اشاره کرد: در مطالعه ای که در سال ۹۳-۹۲ انجام شد، حاکی از آن بود که ۴۹ درصد از دانش آموختگان مقطع کاردانی مشغول به کار شدند که این میزان در مقطع کارشناسی ۵۱ درصد، مقطع کارشناسی ارشد ۶۰ درصد و دکتری ۷۲ درصد است.
وی افزود: از طرفی در برنامه ششم توسعه به سبب اولویت و اهمیتی که علوم پایه در حوزه علم و پژوهش داشت، تنها گروهی که برای آن هدف گذاری کمّی آن هم در جهت افزایش تعداد دانشجویان صورت گرفت، گروه علوم پایه بود که در این حوزه هم موفق عمل نشده است.
به گفته وی در برنامه ششم توسعه در سال ۹۶ به میزان ۷۶ درصد هدف گذاری کمّی در علوم پایه و در سال ۹۸، ۵۸ درصد محقق شده است.
وی اضافه کرد: این عدد به این معنا است که از ۳۶۲ هزار دانشجویی که برای گروه علوم پایه پیشبینی شده بود، تنها ۲۱۰ هزار دانشجو محقق شده است. میزان تحقق تعداد دانشجویان در سطوح تحصیلات تکمیلی علوم پایه هم از حدود ۷۲ درصد در سال ۹۶ به حدود ۴۹ درصد در سال ۹۸ کاسته شده است.
صندلی های خالی علوم پایه
سمنانیان اظهار داشت: کل ظرفیت پذیرفته شده دکتری در سال ۹۸، به میزان ۱۶۳ هزار و ۳۲۲ نفر بوده که این ظرفیت پذیرش برای علوم پایه ۱۹ هزار و ۵۸۷ نفر بوده است.
وی اضافه کرد: در سال ۹۸ میزان صندلی خالی در دوره دکتری، ۱۴ درصد بوده که این میزان برای علوم پایه ۳۸ درصد اعلام شده است.
پیشنهاداتی برای بهبود حال “علوم پایه”
این استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه درد به خوبی تشخیص داده شد، ولی بد عمل شده است، اظهار نمود: برای بهبود وضعیت علوم پایه میتوان چاره اندیشی کرد که در این حوزه میتوان این پیشنهادات را عرضه داد:
* اعطای بورسیه (حقوق ماهانه در سال اول و ادامه آن در صورت حفظ سرآمدی) به رتبه های زیر ۲۰۰ کنکور سراسری و برندگان المپیادهایی که وارد رشته های علوم پایه می شوند،
* اعزام هدفمند سالانه حداقل ۲۰ بورسیه دکتری علوم پایه به ۲۰ دانشگاه اول دنیا در علوم پایه،
* افزایش ۵۰ درصد به وام تحصیلی دانشجویان دکتری علوم پایه از محل منابع صندوق رفاه دانشجویی،
* اولویت دادن به تأمین هزینه اعزام دانشجویان دکتری به دوره های ۶ تا ۱۲ ماهه فرصت مطالعاتی خارجی (حداقل ۳۰ درصد اعزام ها)،
* اولویت دادن به اعزام دانشجویان دکتری به همایش های معتبر خارجی.

منبع: