قائم مقام بنیاد ملی نخبگان: نهادینه کردن جایگاه نخبگان در ساختار حکمرانی کشور از اهمیت بالایی برخوردارست

روش سئو: قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بر لزوم زمینه سازی برای حکمرانی نخبگان اصرار کرد و بهترین راه برای تحقق این مهم را انتصاب نخبگان در مناصب و مسئولیت های کلان کشور دانست.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، ناصر باقری مقدم در نشست تخصصی هسته های حل مسائل مدیریتی و حکمرانی کشور که در امتداد تدوین و اصلاح شیوه نامه های جدید بنیاد ملی نخبگان به همت اداره کل اثربخشی و اثرگذاری سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان و با حضور اساتید شناخته شده ایرانی این حوزه در عرصه بین المللی برگزار شد، با اعلان اینکه حکمرانی پیچیده ترین دانش در دنیای امروز است، اظهار داشت: در وضعیت فعلی اداره کشور به درهم تنیدگی شبکه نخبگانی نیاز داریم، ضمن این که ما حق نداریم با آزمون و خطا، بدون تجربه و دانش حکمرانی به اداره کشور بپردازیم.

ایشان سپس بر لزوم زمینه سازی برای حکمرانی نخبگان اصرار کرد و بهترین راه برای تحقق این مهم را انتصاب نخبگان در مناصب و مسئولیت های کلان کشور دانست.

باقری مقدم با اعلان اینکه یکی از سیاست های کلان بنیاد ملی نخبگان باید حرکت به سمت تربیت حکمرانان نخبه در جامعه باشد، اظهار داشت: حضور این افراد در مسئولیت های مختلف سبب ایجاد حس رضایت مندی در آنان و ماندگاری در کشور خواهد شد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، ضمن بیان اهمیت مسائل حکمرانی در کشور و پیچیدگی حل آنها، ایجاد هسته های متشکل از استادان خبره در سیاست گذاری و حکمرانی مسائل مختلف را امری ضروری توصیف کرد و افزود: در کشور مسائل مهمی در بخش های مختلف همچون انرژی، آب، محیط زیست، آموزش عالی، نخبگان، سیاست خارجی، فرهنگ، رسانه، امنیت داخلی و خارجی و غیره وجود دارد که باید با اتکا به توان نخبگان بومی حل و رفع شوند.

باقری مقدم با اعلان اینکه توجه به گفتمان نخبگانی باید مرجعیت تحولات کشور باشد، اضافه کرد: با اهمیت ترین بنای ایجاد گفتمان نخبگانی در جامعه، نهادینه کردن جایگاه نخبگان در ساختار حکمرانی کشور است، چونکه این مهم سبب ایجاد بستر مناسب برای اثرگذاری بهینه و بیشینه علم در توسعه پایدار کشور خواهد شد.

در ادامه هر یک از شرکت کنندگان ضمن مثبت ارزیابی کردن تشکیل و ایجاد این هسته ها، بر استفاده بهینه از ظرفیت نخبگان، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی تاکید نمودند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، به زودی شیوه نامه نهایی هسته های حل مسائل مدیریتی و حکمرانی بنیاد ملی نخبگان تدوین و اجرا خواهد شد.

منبع: