به دست دانشمندان چینی توسعه یافت هوش مصنوعی از جنین رحم آزمایشگاهی مراقبت می کند

به گزارش روش سئو دانشمندان چینی یک هوش مصنوعی بوجود آورده اند تا از نوزادان در رحم مصنوعی مراقبت کند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، دانشمندان در مقاله ای که ماه گذشته در مجله ی ملی “Biomedical Engineering” انتشار یافت، نوشتند که این هوش مصنوعی هم اکنون از تعداد زیادی جنین حیوانات مراقبت می کند و فناوری مشابه این می تواند به رشد جنین انسان در محیطی امن و کارآمد خارج از بدن زنان کمک نماید.
محققان به رهبری پروفسور “سان هایکسوان”(Sun Haixuan) از موسسه مهندسی و فناوری زیست پزشکی سوژو که وابسته به آکادمی علوم چین است می گویند: رحم مصنوعی محفظه ای است که جنین موش در آن در یک ردیف از مکعب های پر شده از مایعات مغذی رشد می کند.
پیش از این روند رشد هر جنین باید به صورت دستی مشاهده، ثبت و تنظیم می شد. کاری پر زحمت که با افزایش مقیاس تحقیقات به مشکل برمی خورد.
این سیستم رباتیک یا “دایه”(Al Many) که حالا درحال ساخت است می تواند جنین ها را با جزئیات بی سابقه در طول شبانه روز تحت نظر بگیرد.
فناوری هوش مصنوعی به دستگاه کمک می نماید تا کوچک ترین نشانه های تغییر در جنین را تشخیص دهد و دی اکسید کربن و مواد مغذی آنرا تنظیم کند.
این سیستم حتی قادر به طبقه بندی جنین ها بر مبنای پتانسیل آنها در سلامت و رشد است. زمانی که یک جنین گرفتار نقصی بزرگ می شود یا می میرد دستگاه به یک متخصص اخطار می دهد تا آنرا از رحم مصنوعی خارج کند.
مقررات بین المللی کنونی، مطالعات تجربی بر جنین انسان بیشتر از دو هفته را منع می کند.
به نقل از محققان این فناوری نه تنها به درک بهتر منشا حیات انسان و رشد جنینی کمک می نماید بلکه مبنایی نظری برای حل نقایص مادرزادی و سایر مشکلات سلامتی است.
چین هم اکنون با کاهش شدید نرخ زاد و ولد روبرو است. به صورتی که از سال ۲۰۱۶ تابحال تعداد نوزادان متولد شده به نصف رسیده است.
علاوه بر آن نرخ پایین زاد و ولد به یک مشکل جهانی بخصوص در جوامع توسعه یافته تبدیل گشته است.
فناوری رحم مصنوعی جدید نیست و در سالهای اخیر به سرعت توسعه یافته است. در سال ۲۰۱۹ یک تیم تحقیقاتی از موسسه جانور شناسی پکن موفق شدند جنین یک میمون را به مرحله تشکیل اندام در رحم مصنوعی برسانند و در همان سال دانشمندان هلندی اعلام نمودند که کمتر از ۱۰ سال تا توسعه رحم مصنوعی برای نجات جان نوزادان نارس فاصله دارند.
نظارت بر جنین های درون رحم مصنوعی با کمک هوش مصنوعی می تواند سبب بهبود عملکرد در این عرصه و مراقبت بهتر از نوزادان شود.

منبع: