در پی ایجاد حفره در ماژول روسی آژانس فضایی روسیه به دنبال شکایت از فضانورد ناسا است

روش سئو: روسکاسموس( Roscosmos)، آژانس فضایی روسیه، فضانورد ناسا را تهدید به شکایت نمود. این آژانس فضایی قبل از این ادعا کرده بود که فضانورد ناسا حفره ای دو میلی متری در ماژول سایوز MS-09 این آژانس به وجود آورده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، آژانس فضایی روسیه بتازگی تحقیقات خودرا حول محور موضوعی که آنرا یک خرابکاری می داند به پایان رسانده و “سرنا انون-چنسلر”(Serena Auñón-Chancellor) فضانورد ناسا را که در سال ۲۰۱۸ و در زمان وقوع حادثه در ایستگاه فضایی بین المللی بوده، مقصر اعلام نموده است.
این اتهامات به مجریان قانون روسیه منتقل شده و به روسکاسموس اجازه داده تا اتهامات وارده به این فضانورد را اعلام نماید.
روزنامه ایزوستیا(Izvestia) در روز جمعه گزارش داد که “سرنا انون-چنسلر” با امید بازگشت زود هنگام به زمین این حفره را در ماژول روسی به وجود آورده است.
منابع به روزنامه روسی گفته اند که “انون-چنسلر” به سبب ایجاد لخته خون یا بروز یک مشکل خانوادگی قصد داشته زودتر از موعد ایستگاه فضایی را ترک کند.
به قول تاس، افراد روسکاسموس می گویند که این حفره ها به دست فردی ناآشنا با ساختار ماژول روسی به وجود آمده و هیچ اقدام حمایتی مناسبی برای اطمینان از دقیق بودن حفاری در گرانش کم انجام نشده است.
این حفره در تاریخ ۳۰ اوت سال ۲۰۱۸ زمانی که فشار هوای درون ماژول در نتیجه ی نشتی کاهش پیدا کرد، پیدا شد. فضانوردان روسی به سرعت این حفره را پر کرده و آنرا با چندین لایه از رزین اپوکسی که نوعی چسب است پوشاندند.

بعد از بسته شدن این حفره فضانوردان چندین عکس و ویدئو از آن ثبت کردند. یکی از مقامات روسیه در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ اعلام نمود که بنظر می رسد این حفره با بهره گیری از یک مته و بصورت عمدی به وجود آمده باشد.
روسیه در سال ۲۰۱۹ تحقیق در این مورد را شروع کرد و در ماه آگوست اتهاماتی مقابل “انون-چنسلر” بیان نمود.
ناسا اما این اتهامات را رد کرد و بدون اشاره به مشکلات پزشکی از این فضانورد حمایت کرد. بیل نلسون، رییس ناسا در توییتر خود در ماه آگوست نوشت: من کاملا از سرنا حمایت می کنم.
با این وجود پیشرفت های اخیر راه های جدیدی برای آژانس فضایی روسکاسموس فراهم نموده تا از فضانورد ناسا شکایت کنند.
ناسا ادعا می کند که فضانوردان هیچ گاه در معرض خطر خفگی نبودند و یک فضاپیمای نجات برای بازگرداندن آنها به زمین به ایستگاه فضایی متصل بوده است.
در ادامه تحقیقات، تصاویر نشان داد که این حفره از درون ماژول به وجود آمده و احتمال ایجاد شدن آن به وسیله زباله های فضایی مردود است.
در هنگام بروز این حادثه، “سرگئی پروکوپیف”(Sergey Prokopyev) و “اولگ کانوننکو”( Oleg Kononenko) فضانوردان روس به همراه “السکاندر گرست” (Alexander Gerst) فضانورد اروپایی در ایستگاه فضایی حضور داشتند.
اتهامات مقابل “سرنا انون-چنسلر” در ایتارتاس انتشار یافته است و به گزارش آنها این امکان وجود ندارد که ماژول در زمین گرفتار مشکل شده باشد برای اینکه در این صورت موفق به گذراندن آزمایش محفظه خلاء نمی شد.
آنها همین طور ادعا کردند که دوربین ها در محل تلاقی بخش های روسی و آمریکایی بطور مرموزی در آن زمان کار نمی کرد و فضانوردان ایالات متحده نیز از دادن تست دروغ سنجی سر باز زدند.
منابع روسکاسموس به تاس گفتند که فضانوردان روسیه تست دروغ سنجی دادند و به آژانس فضایی روسیه اجازه آزمایش تجهیزات و مته های ایستگاه فضایی داده نشد.

منبع: