بهبود تشخیص بیماریهای ریوی با روشی جدید

روش سئو: هر سال بیش از چهار میلیون نفر در جهان به سبب مبتلاشدن به بیماریهای تنفسی شدید جان خودرا از دست می دهند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، با این وجود هنوز فناوری های تصویربرداری پزشکی پیشرفته ای که علاوه بر کم هزینه بودن و ارائه طلاعات دقیق، بتواند بسیار سریع و خیلی زود بیماریهای تنفسی را تشخیص دهد نیز تا حالا توسعه داده نشده است.
پژوهشگران دانشگاه فنی مونیخ آلمان در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه روشی برای حل این مشکل شده اند. راهکار این پژوهشگران “رادیوگرافی قفسه سینه زمینه تاریک”(dark-field chest X-rays) است. البته گفتنی است تا به حال، این روش در انسان ها مورد مطالعه قرار نگرفته بود و دانشمندان آلمانی برای نخستین بار با موفقیت از این روش جدید اشعه ایکس برای تشخیص بیماری تنفسی بیماران استفاده کردند.
این تکنولوژی جدید اشعه ایکس، تغییرات اولیه در ساختار حبابی ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه را نشان میدهد. در این فناوری تنها از یک پنجم تابش مورد نیاز در توموگرافی کامپیوتری اشعه ایکس استفاده می شود.
بر خلاف تصویربرداری اشعه ایکس معمول، این تکنولوژی جدید اشعه ایکس از ماهیت امواج نور اشعه ایکس استفاده می نماید. این فناوری بطور عمده از پدیده فیزیکی پراکندگی مانند تصویربرداری میکروسکوپی با نور زمینه تاریک یا نور قابل مشاهده استفاده می نماید.
تصویربرداری میکروسکوپی با نور زمینه تاریک تکنیکی در میکروسکوپ های نوری است که به وسیله آن، کاربر می تواند نورهای منعکس و متفرق شده از یک قطعه را به وسیله نوردهی مایل از اطراف قطعه، بدون وجود پرتوهای نور مستقیمی که در روش زمینه روشن تابانیده می شوند، ببیند. در روش زمینه تاریک بر خلاف روش زمینه روشن، نور پس زمینه تصویر کاملاً تاریک است.
“فرانتز فیفر”(Franz Pfeiffer)، رهبر این مطالعه اظهار داشت: رادیوگرافی قفسه سینه زمینه تاریک به ما فرصتی برای بهبود تشخیص سریع بیماریهای ریوی را می دهد.

منبع: