فعالان فضای مجازی بررسی كردند؛ اگر سردار سلیمانی فرمانده فضای مجازی بود

روش سئو: فعالان فضای مجازی خواهان استفاده از خاصیت ها و خصائل اخلاقی سردار سلیمانی همچون هوشمندی و ژرف نگری وی برای کمک به مدیریت و سیاستگذاری فضای مجازی کشور شدند.

به گزارش روش سئو به نقل از مهر، سی و نهمین نشست هم افزایی فعالان فضای مجازی همزمان با سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی با موضوع «حاج قاسم فضای مجازی» توسط جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک برگزار شد؛ در این جلسه فعالان فضای مجازی در بررسی این مساله که اگر سردار سلیمانی مدیریت عرصه فضای مجازی را برعهده داشت، وضعیت کشور چگونه بود، بر لزوم پیروی از مکتب وی برای اقتدار فضای مجازی کشور تاکید نمودند.
مدیریت فعلی فضای مجازی، افراد اهل ابتکار و نبوغ را کشف نمی کند
محمدمهدی حبیبی فعال فضای مجازی در این جلسه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص اینکه باید به سردار سلیمانی به چشم یک مکتب، نقشه راه و مدرسه نگاه کرد، اظهار داشت: بررسی مصداقی عملکرد شهید سلیمانی می تواند فرصتی باشد بر اینکه قواعد و اصول عملکرد او را کشف کرده و آنرا به مدیریت عرصه فضای مجازی تطبیق دهیم.
وی با اشاره به خاصیت های بارز سردار سلیمانی همچون مسئولیت پذیری و دلسوزی برای نظام جمهوری اسلامی، اشاره کرد: سوال این است که اگر سردار سلیمانی با همان نحوه تفکر و مکتب، وارد فضای مجازی کشور می شد، الان این فضا چگونه مدیریت می شد؟
این فعال فضای مجازی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی اهل ابتکار بود و از ظرفیت های مردمی استفاده می کرد، تصریح کرد: کشف انسان های مبتکر با راهکارهای جدید می تواند یکی از مسیرهای حل مشکلات فضای مجازی ما باشد. اما متاسفانه مدیریت فعلی فضای مجازی، افراد اهل ابتکار و نبوغ را کشف نمی کند.
حبیبی با تاکید بر شاخص قوی بودن سردار سلیمانی که دشمن نمی توانست وی را نادیده بگیرد، اظهار داشت: ما در فضای مجازی هیچ کاری انجام نمی دهیم و دشمن ما را در محاسباتش نادیده می گیرد.
وی با اشاره به مشکلات فعلی در عرصه محتوای فضای مجازی اظهار داشت: الان شاهد می باشیم که بعضی از تولیدکنندگان محتوا به سمت همکاری با یوتیوب رفته اند چونکه این پلت فرم هزینه فروش ترافیک محتوا را به تولیدکننده اختصاص می دهد. این درحالی است که در کشور ما سال های سال است که درخواست می شود که تولیدکننده محتوا نیز از فروش ترافیک منتفع شود اما این اتفاق نیافتاده و فقط سود آن به جیب اپراتور می رود.
اگر سردار سلیمانی مدیریت فضای مجازی را بر عهده داشت بطور قطع نگران فرزندان بود
رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان ما ادعای ولایتمداری دارند اما نگران صندلی و کسب رای برای خود هستند، اظهار داشت: حاج قاسم دغدغه ولایتمداری داشت و به هیچ عنوان اجازه نمی داد کلام رهبری بر زمین بماند. اما ما شاهد می باشیم که در فضای مجازی کسانی که عنوان می کنند دغدغه ولایتمداری دارند، هر یک ساز خودرا می زنند.
وی اضافه کرد: سال قبل در جلسه با حضور مسئولان فضای مجازی، مقام معظم رهبری سفارش های اکیدی درباب فضای مجازی داشتند و برای این فضا، احکامی صادر کردند. اما امروز مسئولان کاری کرده اند که ما خجالت می کشیم. اما اگر حاج قاسم بود، به هیچ عنوان فرمان رهبری زمین نمی ماند.
جلیلی اظهار داشت: می گویند که به دلیلهای مختلفی همچون محدودیت های ایجاد شده، کار جلو نمی رود اما سوال اینجا ست که آیا حاج قاسم از محدودیت ها گریزی داشته است؟ باتوجه به خصائلی که از شهید سلیمانی می دانیم، اگر ایشان فرمانده فضای مجازی بود، آیا انتظارات رهبری را محقق نمی کرد؟
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با طرح این سوال که به رغم تاکیدات رهبری، ما دربرابر فناوری های نو چه کرده ایم، افزود: هر روز احاطه دشمن بر فضای مجازی ما بیشتر می شود و وزیر و رئیس شورای عالی فضای مجازی تنها می گویند که امکان انجام کار وجود ندارد. حتما انجام این امور در فضای مجازی، ساده تر از شکست داعش است و اگر حاج قاسم بر این فضا مدیریت می کرد بطور قطع، مصلحت ولی را مصلحت خود می دانست.
هر روز احاطه دشمن بر فضای مجازی ما بیشتر می شود و وزیر و رئیس شورای عالی فضای مجازی تنها می گویند که امکان انجام کار وجود ندارد. حتما انجام این امور در فضای مجازی، ساده تر از شکست داعش است در فضای مجازی با شیب منفی اقتدار مواجهیم
وی استقلال طلبی و استقلال گرایی کشور را از دیگر خاصیت های شخصیتی سردار سلیمانی عنوان نمود و اظهار داشت: اما در فضای مجازی ما چه اتفاقی افتاده است؟ آیا استقلال وجود دارد؟ چه ذلتی بیشتر از اینکه گوگل بدون اطلاع کاربر، نسبت به حذف اپلیکیشن از گوشی اقدام نمود. ما در این ۱.۵ سال چه کردیم؟ اگر حاج قاسم بود آیا نسبت به این مساله واکنش نشان نمی داد؟
دکتر جلیلی با اشاره به اقدام اینستاگرام در حذف پست ها و مطالب کاربران ایرانی، اظهار داشت: برخی مسئولان گفتند که برای مقابله اقدام می نماییم اما اقدامشان فقط پشتیبانی از این پلت فرم خارجی بود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی قله تواضع و اقتدار بود، افزود: ما در این دو دهه گذشته، در فضای مجازی شیب منفی اقتدار را داشتیم و بموقع اقدام نکردیم و چوب آنرا خورده ایم. معلوم است که مسئولی که نگران داشتن رسانه در زمان انتخابات باشد، مسائل موجود را حل نمی نماید. چون رای برای وی مهم تر است.
وی اظهار داشت: اگر سردار سلیمانی مدیریت فضای مجازی کشور را بر عهده داشت بطور قطع نگران فرزندان این کشور بود. اما الان کودکان ما در مظان مردن فرهنگی هستند و هیچ مسئولی توجه نمی نماید. سوال اینجاست که آیا سردار سلیمانی نسبت به مسائل تا این حد بی تفاوت بود؟
زیست مردم در فضای مجازی تحت اشغال بیگانگان و دشمنان است
در این جلسه مهدی صرامی مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) نیز با اشاره به خاصیت های سردار سلیمانی در زمینه ژرف اندیشی و تلاش و مجاهدت اظهار داشت: ما در عرصه فضای مجازی نیازمند پیروی از الگوی اساتید جامعه نگر و ژرف اندیش مانند آیت الله مصباح یزدی و مجاهدت های هدفمند حاج قاسم هستیم.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی نیازمند ژرف اندیشی و تلاش و مجاهدت برای رسیدن به مطلوب است، اضافه کرد: نباید به وضعیت موجود تن بدهیم و وضعیت نامناسب را توجیه نماییم.
صرامی با اشاره به اینکه عرصه فعلی فضای مجازی کشور، وضعیت پیش از انقلاب اسلامی را دارد، افزود: زیست مردم در فضای مجازی تحت اشغال بیگانگان و دشمنان است و وضعیت لایه های حاکمیت، مدیریت و کاربری فضای مجازی برای کسانی که دغدغه انقلاب و نظام مبتنی بر انقلاب اسلامی را دارند، غیرقابل تحمل است.
وی با اشاره به اینکه باید هوشمندی سردار سلیمانی به کمک مدیریت و سیاستگذاری فضای مجازی بیاید و مردم را از پای سفره بیگانگان و دشمن بردارد، اظهار داشت: بساط دشمن باید از زیست نوپدید فضای مجازی مردم برچیده شده و مدل اسلامی مبتنی بر اصول یک فضای مجازی سالم و پاک و متعالی برای مردم گسترده شود.
مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تک تک مردم باید بتوانند در فضای مجازی مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: در عرصه فضای مجازی نیازمند نگاه فراتر از مرزها هستیم. همان نگاه ژرف اندیشی و دورنگرانه ای که سردار سلیمانی داشت.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید تعریف صحیحی از فضای مجازی داشته باشند و به نظام سازی فضای مجازی و مدیریت آنکه ارائه خدمات قوی مورد نیاز مردم است بپردازند، اظهار داشت: درعرصه نگاه حاکمیتی نیازمند یک سپهر هستیم که شبکه ملی اطلاعات، نخستین مبنای این سپهر حاکمیتی مبتنی بر انقلاب است؛ پس از آن لایه خدمات مورد نیاز مردم باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.
حاج قاسم اجحاف در حق سرویس دهنده داخلی را تحمل نمی کرد
صرامی با اشاره به اینکه حاج قاسم به ظرفیت های داخلی اعتماد و اعتقاد داشت، اشاره کرد: در عرصه فضای مجازی، جوانان دوراندیشی داریم که خدمات خوبی فعال کردند و نیاز است که ظرفیت های ملی در اختیارشان قرار گیرد. مسئولان باید این اعتماد و اعتقاد به ظرفیت های داخلی را در وجود خود به وجود آورده و از آن در مدیریت و سیاستگذاری موثر این عرصه، استفاده کنند.
وی اظهار داشت: هنوز تعرفه ترجیحی برای سرویس دهنده و مصرف کننده داخلی اینترنت، اعمال نشده است و سرویس دهنده داخلی در بازاری ضد رقابتی در کنار سرویس دهنده خارجی فعالیت می کند. حاج قاسم اگر بود این نامعادلات را برنمی تابید و اجحاف در حق سرویس دهنده داخلی را تحمل نمی کرد. اما الان شاهد می باشیم که مسئول ما، برعکس از یک سرویس دهنده خارجی لذت می برد و مشغول پیام پراکنی در بستر یک سرویس خارجی است.
هنوز تعرفه ترجیحی برای سرویس دهنده و مصرف کننده داخلی اینترنت، اعمال نشده است و سرویس دهنده داخلی در بازاری ضد رقابتی در کنار سرویس دهنده خارجی فعالیت می کند. حاج قاسم اگر بود این نامعادلات را برنمی تابید و اجحاف در حق سرویس دهنده داخلی را تحمل نمی کرد وی با اشاره به اینکه حاج قاسم حتی در فضای مجازی خارجی هم ترور شد، اظهار داشت: پلت فرم های خارجی حتی اجازه ندادند که پیام تسلیت برای ایشان منتشر شود و آنرا سانسور کردند. اما مسئول مربوطه ما که باید حافظ حقوق مردم باشد، امروز در سالگرد شهادت سردار سلیمانی، در پلت فرم اینستاگرام پست جدید منتشر می کند و از جولان دادن در فضای شبکه های بیگانه لذت می برد.
این فعال فضای مجازی با اشاره به اینکه حاج قاسم مزیت های موجود را به خوبی شناسایی می کرد و در زمین دشمن بازی نمی کرد، اظهار داشت: بنا بر این مانع تبعات و تلفاتی می شد که دشمن می خواست از ما بگیرد.
وی اظهار داشت: ما ظرفیت های خوبی برای ارائه سرویس ها و امکانات داخلی داریم و باید به این مزیت ها میدان بدهیم. نباید دم از حمایت بزنیم اما موقع انتشار پیام، از بسترهای خارجی استفاده نماییم. مردم فرق بین سیاست های اعمالی و اعلامی را می فهمند. اگر مقرر است حمایت کنید چرا مردم را به استفاده از سرویس خارجی دعوت می کنید؟
صرامی با اشاره به اینکه پیروی از الگو و خصائص و خصائل سردار سلیمانی می تواند راهگشای فضای مجازی کشور باشد به شرط آنکه اراده ای هم وجود داشته باشد، تصریح کرد: به نظر می آید که مسئولان به وضعیت موجود کاملاً رضایت دارند و بنا بر این نمی توان امید و انتظاری داشت که این عرصه تغییر و قاعده بازی عوض شود.
فرماندهان فضای مجازی کشور شبیه حاج قاسم رفتار نمی کنند
در این جلسه احسان ایرانمنش، فعال فضای مجازی نیز با اشاره به شاخصه هایی چون قدرت، درایت، تیزهوشی و تدبیر بعنوان خصائص شخصیتی سردار سلیمانی اظهار داشت: فضای مجازی دقیقاً در جایی قرار گرفته که دشمن در آن وجود دارد و می توان از خاصیت های سردار سلیمانی برای تدبیر در این فضا بهره برد.
وی با اشاره به اینکه ما در فضای مجازی درایت و تدبیر به کار نبرده ایم و بنا بر این شاهد اتفاقات عجیبی مانند حذف برنامه تلگرام طلایی از گوشی کاربران توسط گوگل بوده ایم اظهار داشت: به آسانی یک اپلیکیشن ایرانی که برای مقابله با از بین بردن انحصار پلت فرم ها در کشور فعال شده بود، توسط گوگل حذف می شود و ما هیچ اقدامی نمی نماییم. اگر مشابه آن اتفاق در دنیا می افتاد و حقوق بشر و آزادی بیان نقض می شد، دنیا با آن چه برخوردی می کرد؟ اینکه یک سری از پست های کاربران ما توسط اینستاگرام به آسانی پاک می شود و ما هیچ اقدامی نمی نماییم، چه توجیهی دارد؟
به راحتی یک اپلیکیشن ایرانی که برای مقابله با از بین بردن انحصار پلت فرم ها در کشور فعال شده بود، توسط گوگل حذف می شود و ما هیچ اقدامی نمی نماییم. اگر مشابه آن اتفاق در دنیا می افتاد و حقوق بشر و آزادی بیان نقض می شد، دنیا با آنچه برخوردی می کرد؟ این فعال فضای مجازی اشاره کرد: مشابهت این مساله در فضای مجازی به این معنا است که در عرصه نبرد با داعش، یک داعشی به آسانی وارد کشور و خانه تک تک مردم می شد و سردار سلیمانی دست روی دست می گذاشت و کاری نمی کرد. این مثال برای ما شوخی به نظر می رسد. چونکه هیچ وقت سردار سلیمانی این فضا را رها نمی کرد تا داعشی ها وارد خانه ما شوند.
وی اظهار داشت: متاسفانه شاهد برخورد سهل اندیشانه مسئولان در حوزه فضای مجازی هستیم. مسئولانی که زیرساخت های اینترنت در روستاها را تامین می کنند فارغ از اینکه بدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن در این فضا است؛ اگر سردار سلیمانی متولی فضای مجازی کشور بود، به همان اندازه که مردم خیالشان در فضای حقیقی آسوده است، خیالشان از فضای مجازی کشور هم آسوده بود و خانواده ها خوشحال بودند که کودکانشان در این فضا، رشد فرهنگی پیدا می کنند. اما متاسفانه فرماندهان فضای مجازی کشور شبیه حاج قاسم رفتار نمی کنند.
ایرانمنش اشاره کرد: متاسفانه در صحنه رویارویی پلت فرم های داخلی با خارجی ها تنها شاهد مواجه با گزاره «نمی شود» هستیم و از لحاظ توانمندی خودمان را دستکم گرفته ایم. این در شرایطی است که این گزاره انفعال در فضای مقاومت حاج قاسم به هیچ عنوان شنیده نمی شد. بنا بر این با وجود اینکه بودجه نظامی کشور ما یک صدم بودجه نظامی آمریکا است، اما کاملاً توانمندی مقابله در این حوزه وجود دارد.
حالا که اسپیس ایکس اینترنت ماهواره ای را راه انداخته مسئولان به تکاپو افتاده اند
وی با اشاره به اینکه دولت خیال می کند که در عرصه توسعه زیرساخت های ارتباطی موفق است، اظهار داشت: در آینده نزدیک اینترنت ماهواره ای روی تمام کشورها توسعه پیدا می کند و دیگر نیازی به سیم و کابل و فیبرنوری نیست. الان اسپیس ایکس ۵۰ هزار ماهواره برای اینترنت فعال کرده است و می خواهد آنرا تا ۵ سال دیگر به ۲۰۰ هزار ماهواره افزایش دهد. در این صورت مردم به آسانی از ماهواره برای اتصال استفاده می نمایند و با سهل انگاری مسئولان، حاکمیت فضای مجازی بطور کامل از بین می رود.
ایرانمنش با اشاره به جایگزینی فناوری هایی مانند پهپادهای خورشیدی در دنیا برای اتصال به اینترنت و عدم نیاز به زیرساخت های سخت افزاری، اظهار داشت: با وجود اینکه این هشدارها از سالهای گذشته داده شد اما با سهل انگاری مسئولان مواجه بودیم و حالا که اسپیس ایکس، اینترنت ماهواره ای را راه انداخته است، مسئولان به تکاپو افتاده است.
در این جلسه پرهام فرهنگ وصال کارشناس حقوق بین الملل نیز با تاکید بر اینکه حاج قاسم مامور به وظیفه بود و نه نتیجه، اظهار داشت: ایشان در امتداد ولایتمداری اصیل و نه شعاری گام برمی داشت. ما در فضای مجازی بسیاری از این خصائل دور هستیم.
بسیاری از مسئولان در کنار شعار ولایتمداری دکه زده اند
وی با اشاره به اینکه خیلی از مسئولان در کنار شعار ولایتمداری دکه زده اند و درعمل درگیر بازی های خودشان هستند، اظهار داشت: متاسفانه شاهد فعالیت دولت لایکی هستیم. مسئولانی که به دنبال افزایش تعداد لایک هستند. مسئولانی که با نمایش بسیار پهپاد پستی را معرفی کردند امروز بگویند چرا پهپاد وجود ندارد و چرا در دوران کرونا که می توانست حداقل به مردم دارورسانی کند، در اختیار نیست؟
این کارشناس تصریح کرد: به هر حال برخی شخصیت ها تکرار ناشدنی هستند و مهمترین خاصیت حاج قاسم نیز این بود که حرف نمی زد، بلکه عمل می کرد.

منبع: