پژوهشگران آمریكایی و چینی ابداع كردند ابزاری كه سلامتی را با ارزیابی عرق بدن بررسی می كند

روش سئو: پژوهشگران آمریكایی و چینی، ابزار ساده ای ابداع نموده اند كه می تواند سطح سلامتی بدن كاربر را با ارزیابی عرق بدن او مورد بررسی قرار دهد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، پژوهشگران “دانشگاه پنسیلوانیا”(Penn State) آمریکا و “دانشگاه شیانگتان”(Xiangtan University) چین، ابزاری ابداع نموده اند که شرایط سلامتی کاربر را با بررسی عرق بدن او ارزیابی می نماید.
“هوانیو چنگ”(Huanyu Cheng)، استادیار مهندسی علوم و مکانیک دانشگاه پنسیلوانیا اظهار داشت: هدف ما این بود که بتوانیم عرق حاصل از ورزش روزانه یا گرمای خورشید را ارزیابی نماییم برای اینکه زیست نشانگرهای بسیاری مانند پی اچ و گلوکز در عرق وجود دارند که می توانند شاخص خوبی برای تشخیص بیماری یا بررسی پیشرفت آن باشند.
این ابزار که روی یک برچسب تعبیه شده است، روی پوست و نزدیک به غدد عرق قرار می گیرد. این ابزار برخلاف ابزار دیگری که به دو دهانه نیاز دارند، تنها یک دهانه دارد که میزان تبخیر را می کاهد و به ذخیره زمان برای ارزیابی های بعدی کمک می نماید.
ارزیابی ها می توانند با بهره گیری از یک روش تجزیه رنگ سنجی انجام شوند که در آن، یک آنالیت رمزگذاری شده بر طبق رنگ، در محفظه های گوناگونی قرار می گیرد. این ماده شیمیایی نسبت به سطح پی اچ یا گلوکز واکنش نشان میدهد و با چشم غیرمسلح و نوری که از تلفن همراه ساطع می شود، قابل تشخیص می باشد. پژوهشگران می توانند عرق بدن کاربر را با بهره گیری از محفظه های گوناگون ابزار بررسی نمایند.
چنگ افزود: ابزارهایی که دو دریچه دارند، پیچیده تر هستند و به روشی موسوم به “طرح نگار نوری” یا “لیتوگرافی نوری”(photolithography) نیاز دارند. ابزار ما تنها یک دریچه دارد و طی فرآیندی موسوم به میکروماشینینگ بدون نیاز به تجهیزات پرهزینه ایجاد می شود.
این ابزار را می توان در حوزه مراقبت از سلامت به خصوص بررسی سلامت ورزشکاران به کار برد تا به بهبود عملکرد آنها در ورزش کمک نماید.
این پژوهش، در مجله “Lab on a Chip” به چاپ رسید.

منبع: