آخرین عضو ماهواره های بیدو به فضا پرتاب شد

چین توانست با موفقیت آخرین عضو سامانه ماهواره ای ناوبری ˮبیدو ˮ (Beidou) خویش را به فضا پرتاب كند.
به گزارش روش سئو به نقل از اسپیس، چین امروز بامداد در ساعت ” ۹: ۴۳ p.m به وقت زمانی شرقی”(۶: ۱۳ بامداد به وقت تهران) ماهواره ” بیدو” را از راه موشک “لانگ مارچ “( Long March ۳B) به فضا پرتاب کرد.
این ماهواره ناوبری در نهایت بعد از تاخیر یک هفته ای پرتاب شد.
چین از دهه ۱۹۹۰ میلادی توسعه سیستم ماهواره ای بیدو را شروع کرد و در اکتبر سال ۲۰۰۰ میلادی نخستین سری این ماهواره را به فضا ارسال کرد.
سامانه ناوبری بیدو یا سامانه ماهواره ای ناوبری بیدو پروژه محققان چین برای توسعه سامانه ناوبری ماهواره ای مستقل است. این سامانه از سال ۲۰۰۰، خدمات ناوبری را عموما برای مشتریان در چین و مناطق همسایه آن، شروع کرده است.

نخستین سامانه بیدو که به صورت رسمی سامانه آزمایشی ماهواره ای ناوبری بیدو یا بیدو-۱ خوانده می شود، شامل سه ماهواره با پوشش و کاربردهای محدود است. نسل دوم این سامانه که به نام قطب نما یا بیدو-۲ شناخته شده است، یک سامانه ماهواره ای ناوبری جهانی شامل ۳۵ ماهواره است. این سامانه در چین در دسامبر ۲۰۱۱ با ۱۰ ماهواره آغاز به کار کرد.
سیستم ماهواره ای بیدو چهارمین سیستم ناوبری ماهواره ای جهانی بعد از سیستم “جی. پی. اس” ایالات متحده، “گلوناس” (GLONASS) روسیه و گالیلئو اتحادیه اروپا است.
آخرین نسخه این ماهواره ” BDS-۳” نامیده می شد و شامل ۳۰ ماهواره برای برنامه های مختلف همچون موقعیت یابی با دقت بالا و ارتباطات پیام کوتاه است.

منبع: