اسپیس ایكس با ماریجوانا به فضا می رود!

به گزارش روش سئو شركت فضایی خصوصی اسپیس ایكس متعلق به ˮایلان ماسكˮ مردی كه این روزها در بسیاری از حوزه های فناوری از وی نام برده می شود، می خواهد گیاه ماریجوانا را در بیستمین مأموریت فضایی خود به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، همه ما از رابطه تنگاتنگ بین “ایلان ماسك” و ماریجوانا باخبریم، چون كه وی در سپتامبر ۲۰۱۸ حین یك مصاحبه در یك پادكست اینترنتی مبادرت به مصرف “گل” كرد كه حاشیه های فراوانی برای خودش و شركت های متبوعش به همراه داشت.
همچون اینكه ناسا به این علت كه طرف قرارداد مستقیم با اسپیس ایكس بود، درخواست نمود تا قوانین اجرایی در كارخانه های “ایلان ماسك” بازبینی و بررسی شوند و هرگونه استعمال این ماده در محیط كار ممنوع شود.
حالا به نظر می آید كه مأموریت مورد علاقه “ایلان ماسك” بزودی فرا خواهد رسید.
یك شركت علوم زیست شناسی معروف به “Front Range Biosciences” كه بهترین شاهدانه، قهوه و سایر دانه های با ارزش را رشد می دهد، با یك استارتاپ معروف به “Space Cells” و دانشگاه كلرادو بولدر برای ارسال حدود ۴۸۰ محیط آزمایشگاهی رشد قهوه و شاهدانه به ایستگاه فضایی بین المللی شریك شده است.
آنها قصد دارند با كمك موشك شركت اسپیس ایكس این گیاه تجاری را در ماه مارس طی ماموریتی به نام “SpaceX CRS-۲۰” به ایستگاه فضایی (ISS) بفرستند.
البته دلیل این كار بطور قطع فراهم كردن مقدمات نشئه كردن فضانوردان نیست و در واقع هدف دیگری از ارسال ماریجوانا به فضا در نظر است.
ظرف كشت شاهدانه در ماه مارس سال ۲۰۲۰ به مدت ۳۰ روز در فضا باقی خواهد ماند. بعد از ۳۰ روز به زمین باز می گردند و تحقیقات محققان “Front Range Biosciences” روی نمونه ها آغاز خواهد شد تا شاهد هرگونه تغییر در ژن های گیاه متاثر از شرایط ریزگرانش(تقریبا بی وزنی) و قرار گرفتن تحت تابش اشعه های كیهانی باشد.
دكتر “جاناتان وات” بنیانگذار و مدیرعامل شركت “Front Range Biosciences” اظهار داشت: این نخستین بار است كه كسی در حال تحقیق در مورد تاثیر ریزگرانش و سفر فضایی بر روی شاهدانه و قهوه است. نظریه هایی وجود دارد كه می گوید گیاهان در فضا گرفتار جهش می شوند و این مأموریت حالا یك فرصت برای آزمودن این نظریه ها است و دیدن اینكه آیا این جهش ها بر روی زمین آورده می شوند و آیا برنامه های كاربردی جدید تجاری به وجود می آیند یا نه.
این پروژه همینطور نشان داده است كه گیاهان چگونه فشار سفر به فضا را كنترل می كنند و واكنش آنها را نسبت به آن نشان داده است. این می تواند یك حوزه تحقیقاتی كاملاً جدید برای این صنعت ایجاد كند.