فسفرین كاربرد سلول های خورشیدی را بیشتر می كند

روش سئو: یك گروه بین المللی از پژوهشگران در بررسی جدید خود دریافتند كه فسفرین می تواند كاربرد سلول های خورشیدی را افزایش دهد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تك اكسپلور، نانوماده موسوم به “فسفرین”(phosphorene) كه از فسفر به دست می آید، ماده مهمی برای ساخت سلول های خورشیدی بادوام و كارآمد “سلول خورشیدی پروسكایت”(PSC) به حساب می آید.
سلول خورشیدی پروسكایت، یكی از سریع ترین فناوری های خورشیدی است كه در مقیسه با سلول های خورشیدی متداول كنونی، كارایی های بسیاری دارد. یك گروه پژوهشی بین المللی برای اولین بار موفق شده اند نانوورقه هایی از جنس فسفرین برای سلول خورشیدی پروسكایت ابداع كنند.
“جوزف شپتر”(Joseph Shapter)، استاد “دانشگاه كوئینزلند”(UQ) استرالیا اظهار داشت: سیلیكون هم اكنون، انتخاب استانداردی برای ساخت سقف های خورشیدی و دیگر پنل های خورشیدی است اما برای تولید آنها باید از انرژی زیادی استفاده نمود. فسفرین، هم رسانا است و هم می تواند نور مرئی را جذب نماید. در گذشته بیشتر مواد غیر فلزی، فقط یكی از این دو خاصیت را داشتند.
دكتر “كریستوفر گیبسون”(Christopher Gibson)، استاد دانشكده علوم و مهندسی “دانشگاه فلیندرز”(Flinders University) استرالیا اظهار داشت: ما روش جدیدی برای تبدیل فسفر سیاه به فسفرین پیدا كردیم تا به سلول های خورشیدی كارآمدتر و ارزان تری تولید نماییم. آزمایشات اخیر ما توانسته اند كاربرد فسفرین را در سلول های خورشیدی بهبود بخشند و كارایی آنها را بین دو تا سه درصد بالا برند.
پژوهش در مورد ساخت فسفرین دوبعدی با كیفیت در مقیاس بزرگ با موادی مانند گرافین، راه را برای تولید محصولی كارآمد و بادوام هموار می كند.
شپتر اضافه كرد: استفاده از فسفرین در این كار، نتایج امیدواركننده ای را به خصوص در تولید هیدروژن و اكسیژن به همراه دارد.
پژوهش در مورد كاربرد فسفرین در سلول های خورشیدی همچنان ادامه دارد تا راه را برای بهبود عملكرد آنها هموار كند.

منبع: