توسعه تتوی الكترونیكی فوق نازك برای نظارت بر قلب

روش سئو: دانشمندان دانشگاه تگزاس یك تتوی الكترونیكی فوق نازك با دو سنسور برای نظارت بر شرایط قلب توسعه داده اند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، قبلاً هم در مورد به اصطلاح “تتوهای الكترونیكی” انعطاف پذیر شنیده ایم كه جایگزین راحت تر و پایدارتری برای الكترودهای سفت و سخت هستند كه بطور سنتی برای نظارت بر قلب بیماران قلبی استفاده می شد.
حالا پژوهشگران دانشگاه “تگزاس در آستین” ادعا می كنند كه یك نمونه از این تتوهای الكترونیكی ساخته اند كه از همه نمونه های كنونی دقیق تر است و به دو شیوه سلامت قلب را دنبال می كند.
این دستگاه توسط یك تیم از دانشگاه تگزاس به رهبری پروفسور “نانشو لو” توسعه یافته است و شامل دو سنسور نواری نازك است.
یكی از این حسگرها از طلا و پلاستیك های پلی اتیلن ترفتالات(PET) و دیگری از پلیمر شناخته شده به اسم پلی وینیلیدین فلوراید(PVDF) ساخته شده است. دومی فیزوالكتریك است، به این معنا كه وقتی در معرض فشار مكانیكی قرار بگیرد بار الكتریكی تولید می كند.
هر دو سنسور به یك ورق نازك از پانسمان پزشكی شفاف متصل می شوند.
این تتوی الكترونیكی بطور موقت به قفسه سینه بیمار چسبانده می شود و به سبب انعطاف پذیر بودن، با حركت بیمار همگام می شود و بنا بر این موجب هیچ ناراحتی و مزاحمت نمی گردد و می تواند چندین روز بر روی سینه بیمار باقی بماند.
هم اكنون دستگاه باید در اختتام به كامپیوتر متصل شود، اما در آینده نزدیك خواهد توانست داده ها را به صورت بی سیم به یك برنامه در یك گوشی هوشمند منتقل كند.
همانطور كه قبلاً ذكر شد، تتوی الكترونیكی به دو شیوه عمل می كند، به این معنا كه از دو سنسور خود برای نظارت بر قلب بوسیله الكتروكاردیوگرافی(ECG) یا نوار قلب و لرزه تپش نگاری(SCG) استفاده می نماید.
روش ECG كه بیشتر مردم با آن آشنا هستند، شامل ضبط فعالیت الكتریكی قلب است كه با هر ضربان قلب تولید می شود.
از طرف دیگر SCG ارتعاشات قفسه سینه را با هر تپش قلب اندازه گیری می كند. بگفته پژوهشگران، SCG بعنوان یك فرم كنترل كیفیت عمل می كند كه دقت قرائت های ECG را مشخص و تایید می كند.
“لو” می گوید: ما می توانیم بوسیله جمع آوری همزمان اطلاعات از هر دو شیوه، بینش بسیار بهتری نسبت به سلامت قلب داشته باشیم.
این تحقیق در مجله Science Advanced انتشار یافته است.

منبع: