برترین دانشگاه های آمریكا در رشته مهندسی پزشكی كدامند؟

روش سئو: مهندسی پزشكی یكی از تازه ترین رشته هایی است كه قدم به عرصه دنیای فناوری جهانی نهاده و این رشته بدین منظور شكل گرفته تا پزشكان را در تشخیص و درمان یاری دهد. مهندسی پزشكی دقت و تنوع در تشخیص را گسترش داده است بطوریكه تشخیص بدون دستگاهها امكان پذیر نیست. این رشته در بعضی از دانشگاه های آمریكا از جایگاه بهتری برخوردار می باشد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، تا پیش از قرن بیستم میلادی تشخیص و درمان در زمان بیماری بر طبق بررسی حالات بیمار، مطالعه سندروم ها و عارضه های مربوط و نمایش مجموعه ای از روش های شناخته شده مبتنی بر تجویز دارو یا اعمال برخی عمل های جراحی صورت می گرفت.
اما در اوایل قرن بیستم و در اوج آن در دهه های ۳۰ و ۴۰ مفهوم جدیدی در پزشكی مطرح گردید. بر این اساس، ساختار بدن انسان به مشابه یك نظام بسیار هماهنگ مهندسی فرض و بیماری بعنوان عامل بی نظمی در این ساختار مطرح گردید. بدین سان دانشی تحت عنوان مهندسی پزشكی بنیانگذاری شد كه حوزه فعالیت آن مطالعه ساختار بدن انسان به صورت سیستمیك، كشف قوانین فیزیكی و معادلات ریاضی حاكم بر اجزا سیستم، فهم اندركنش بین آنها، مدل سازی این فرایندها و بررسی تأثیر بیماری بر روی این ساختار منظم و به تبع آن نمایش روش های تشخیصی و درمانی مفیدتر برای بهبود بیماری ها بود. رشته “مهندسی پزشكی” به دنبال ایجاد ارتباط منطقی بین علوم مهندسی و دانش پزشكی است.
از طراحی ارگان های مصنوعی داخلی تا نوشتن گزارش های فنی، از وظایف یك مهندس پزشكی است.
استفاده از صدا در آموزش مهندسان پزشكی معیاری برای موفقیت این افراد بشمار می رود.
در آمریكا باز این رشته از اهمیت برخوردار می باشد. در این گزارش ما به معرفی ۱۵ دانشگاه برتر در این رشته پرداخته ایم كه تحصیل در رشته مهندسی پزشكی در این دانشگاه ها از ارزش بالایی برخوردار می باشد.
۱- “مؤسسه فناوری جورجیا”(Georgia Institute of Technology)
مؤسسه فناوری جورجیا دانشگاهی پژوهش محور و دولتی در ایالت آتلانتا است. در ۱۰ سال اخیر این دانشگاه در رشته های فنی-مهندسی شهرت زیادی پیدا كرده بطوریكه یكی از بزرگ ترین دانشكده های مهندسی در بین تمام دانشگاه های آمریكا به حساب می آید.

۲- “دانشگاه كالیفرنیا در ارواین”(California-Irvine)
دانشگاه كالیفرنیا در ارواین سالانه میزان زیادی به اقتصاد منطقه ارواین كمك می نماید و یكی از ۱۰ دانشكده دانشگاه كالیفرنیا بشمار می رود كه در سال ۱۹۶۵ میلادی تأسیس شده است.

۳- “دانشگاه وندربیلت”(Vanderbilt University)
وندربیلت در سال ۱۸۷۳ در شهر “نشویل “در ایالت “تنسی” شروع به كار نمود. نام دانشگاه به افتخار غول بزرگ ترابری دریایی و ترابری ریلی، “كرنلیوس وندربیلت”(Cornelius Vanderbilt )، به این اسم گذاشته شده است. او با وجود آنكه هیچ گاه به جنوب ایالات متحده سفر نكرده بود یك میلیون دلار به تأسیس این دانشگاه اعطا كرد. وندربیلت این امید را داشت كه ساخت یك دانشگاه زیان های وارده از جنگ داخلی آمریكا را جبران كند.

۴- “دانشگاه جان هاپكینز”(John Hopkins University)
این دانشگاه با دریافت بودجه ای عظیم از نهادهای دولتی آمریكا صدرنشین پژوهش است. جان هاپكینز همواره از زمان تأسیس خود یكی از معتبرترین دانشگاه ها و مراكز علمی و تحقیقاتی جهان محسوب شده و از گزینشی ترین دانشگاه های آمریكا به شمار می آید.

۵- ” دانشگاه بوستون”(Boston University)
دانشگاه “بوستون” چهارمین دانشگاه بزرگ خصوصی آمریكا است. این دانشگاه بیشتر از ۳۳ هزار دانشجو دارد و محققان بزرگ متعددی از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

۶- “دانشگاه كلمبیا”(Columbia University)
دانشگاه “كلمبیا” از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های آمریكا بشمار می رود. این دانشگاه همین طور جزو “آیوی لیگ” (معروف ترین گروه دانشگاهی جهان) است. یكی از معتبرترین دستاوردهای دانشگاه كلمبیا اینست كه استادان یا فارغ التحصیلان این مؤسسه بالاترین میزان دریافت جایزهٔ نوبل را به خود اختصاص داده اند كه از این حیث از تمام دانشگاه های دنیا فاصله دارد.

۷- “دانشگاه دوك”(Duke University)
دانشگاه دوك همواره جزو بهترین دانشگاه های جهان در رده بندی های گوناگون بوده است. دانشجویانی كه از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، مورد توجه و احترام زیادی قرار می گیرند. این دانشگاه در شهر “دورهام” قرار دارد.

۸- “مؤسسه فناوری ماساچوست”(MIT)
“ام آی تی”(MIT) یك دانشگاه خصوصی در شهر كمبریج در ایالت ماساچوست آمریكا است. به جرأت می توان گفت دانشگاه ” ام آی تی” جزو برترین و مهم ترین مراكز علمی تحقیقاتی دنیا است و هر ساله در رتبه بندی های گوناگون دانشگاهی برترین رتبه ها را از آن خود می كند.

۹- “دانشگاه استنفورد”(Stanford University)
دانشگاه “استنفورد” در نزدیكی شهر سانفرانسیسكو در ایالت كالیفرنیا است. استنفورد هم از برترین های جهان به شمار می آید. این دانشگاه با ضریب پذیرش ۴٫۷٪، بعنوان رقابتی ترین دانشگاه جهان شناخته می شود.

۱۰- “دانشگاه بركلی كالیفرنیا”(University of California–Berkeley)
دانشگاه كالیفرنیا، بركلی دانشگاهی دولتی در شرق خلیج سان فرانسیسكو، كه حاصل ادغام دو دانشگاه قدیمی در سال ۱۸۶۸ در اوكلند كالیفرنیا است. بركلی بیشتر دارای رشته های مختلفی در مقطع كارشناسی بوده و در مقطع دكترا كمی محدودتر است.

۱۱- ” دانشگاه كالیفرنیا سن دیگو”(University of California–San Diego)
مساحت این دانشگاه حدود ۸۶۶ هكتار و در نزدیكی اقیانوس آرام است كه پردیس اصلی آن در حدود ۴۶۶ هكتار مساحت دارد. این دانشگاه كه در سال ۱۸۶۸ میلادی تأسیس شده است در روز اول راه اندازی خود ۴۰ دانشجو داشت.

۱۲- “دانشگاه میشیگان”(University of Michigan)
دانشگاه میشیگان قدیمی ترین دانشگاه این ایالت و از معتبرترین دانشگاه های دولتی آمریكا است. دانشگاه میشیگان دارای یكی از بزرگترین گروههای دانش آموختگان در میان دانشگاه های جهان است.

۱۳- “دانشگاه پنسیلوانیا”(University of Pennsylvania)
دانشگاه پنسیلوانیا در سال ۱۷۴۰ میلادی در شهر فیلادلفیا تأسیس شد. این دانشگاه عضو” آیوی لیگ” (گروهی متشكل از برترین دانشگاه های جهان) است و از لحاظ قدمت چهارمین دانشگاه قدیمی آمریكا شمرده می شود.

۱۴- “دانشگاه واشنگتن”(University of Washington)
این دانشگاه ایالتی، دولتی بوده و در سال ۱۸۶۱ میلادی تأسیس شده است. دانشگاه واشنگتن بیشتر از ۵۰۰ ساختمان و بیشتر از ۲۰ میلیون فوت مربع فضای سبز دارد.

۱۵- “دانشگاه اموری”(Emory University)
دانشگاه اموری در ایالت آتلانتا واقع شده و در حیطه علوم پزشكی از معتبرترین دانشگاه های آمریكا و جهان بشمار می رود.

نكات قابل توجه نسبت به این دانشگاه ها این است كه نه تنها مدرك معتبری در رشته مهندسی پزشكی به دانشجویان خود نمایش می دهند، بلكه نیاز دانشجویان را باز تأمین می كنند و حمایت های لازم را از آنها به عمل می آورند.