۵ زن كه كارهای ارزشمندی برای پیشرفت علم فضا انجام دادند

به گزارش روش سئو در دنیای علم و دانش زنان بسیاری بوده و هستند كه با دانش خود سبب تحولی عظیم در دنیا شده اند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، با این وجود برخی زنان بوده و هستند كه با دانش خود سبب پیشرفتی بزرگ در علم فضا شده اند. با اینكه زنان بسیاری در علوم فضا كارهای ارزشمندی را انجام داده اند ما به اختصار به معرفی ۵ تن از آنها در این خبر می پردازیم.

“كاترین لوئیس بومن” (Katherine Louise Bouman)

“كاترین لوئیس بومن” دانشمند كامپیوتر آمریكایی است كه در زمینه تصویربرداری كار می كند. او عضو تیم تلسكوپ افق رویداد بود كه موفق به ثبت نخستین تصویر از سیاهچاله شدند. این زن دانشمند در سال ۲۰۱۶ به قطعیت اعلام نموده بود كه الگوریتم ساخت وی می تواند به ثبت تصویر از سیاهچاله منجر شود. الگوریتم عرضه شده توسط تیم تحقیقاتی بومن، “بازسازی مداوم تصاویر با كیفیت بالا” و به اختصار “CHIRP” نام دارد و تصاویر ارسال شده از تلسكوپ ” افق رویداد” را به هم متصل می كند. حجم تصاویر ارسالی از تلسكوپ “افق_رویداد” ۵ هزار ترابایت بود. الگوریتم “بومن” این ۵ هزار ترابایت تصویر را پردازش كرد و جهانیان توانستند نخستین تصویر سیاه چاله را نظاره گر باشند. بومن از پاییز سال جاری شغل جدید خویش را كه استادیار “مؤسسه فناوری كالیفرنیا” است، اغاز خواهد نمود.

“كاترین كلمن گلوب جانسون”(Katherine Coleman Goble Johnson)

كاترین كلمن گلوب جانسون متولد ۲۶ اوت ۱۹۱۸ است. این زن آمریكایی-آفریقایی از فیزیكدانان و ریاضیدانان نامی است كه با سازمان برنامه های فضایی و هوانوردی ایالات متحده (ناسا) در اوایل بكارگیری كامپیوتر ها همكاری می كرد. او بخاطر دقت در محاسبات فضانوردی معروف بود، او كارهای فنی در ناسا كه به دهه ها می رسید را هدایت كرد.

“والنتینا ولادیمیروونا ترشكووا”(Valentina Tereshkova)

“والنتینا ولادیمیروونا ترشكووا” كیهان نورد روس و اولین زن فضانورد جهان است. والنتینا ترشكووا از میان بیشتر از ۴۰۰ نامزد زن برای انجام اولین پرواز فضایی انتخاب گردید و در روز ۱۶ ژوئن ۱۹۶۳ با فضاپیمای وستوك -۶ به فضا رفت. وی اولین فرد غیرنظامی بود كه در سال های آغازین عصر فضا به مدار زمین رفت. مأموریت وستوك -۶ سه روز به طول انجامید و طی این مدت ترشكووا آزمایش های بسیاری را بر روی خود انجام داد و داده های پزشكی ارزشمندی را دربارهٔ تأثیر بی وزنی در محیط فضا بر زنان گردآوری نمود. والنتینا ترشكوا ششمین خلبان-فضانورد اتحاد شوروی، دهمین فضانورد جهان و اولین زن فضانورد در جهان است.

“الن اوچوآ”(Ellen Ochoa)

“الن اوچوآ” نخستین زن اسپانیایی تبار بود كه بعنوان بخشی از مأموریت نه روزه در هیئت مدیره شاتل Discovery در سال ۱۹۹۳ به فضا سفر كرد. هدف این مأموریت بررسی لایه اوزون زمین بود. در سال ۲۰۱۳، اوچوا نخستین كارگردان زن اسپانیایی و دوم مركز فضایی جانسون ناسا شد.

“سالی كریستین راید” (Sally Kristen Ride)

سالی كریستن راید فیزیك دان و اولین فضانورد زن آمریكایی بود. وی در سال ۱۹۷۸ میلادی به سازمان ناسا پیوست و اولین سفر فضایی اش را در سال ۱۹۸۳ با شاتل فضایی چلنجر به انجام رساند. سالی راید هنگام انجام این مأموریت نه تنها اولین زن فضانورد آمریكایی، بلكه با ۳۲ سال سن جوان ترین فضانورد آمریكایی هم بود.