برای اولین بار در جهان نوزادی از رحم اهدایی یك متوفی متولد شد

به گزارش روش سئو محققان دانشگاه سائوپائولو خبر از تولد موفقیت آمیز نخستین نوزادی می دهند كه رحم مادرش اهدایی و پیوندی از یك شخص مرگ مغزی بوده است.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، برای برخی از زنان نابارور، پیوند رحم تنها راه برای حامله شدن است، اما اهدا كنندگان محدود هستند و این روش هم تنها روی تعداد انگشت شماری جواب می دهد.

اكنون دانشمندان دانشگاه سائوپائولو نخستین تولد موفقیت آمیز یك نوزاد را بعد از پیوند رحم مادر از یك اهداكننده مرگ مغزی گزارش داده اند.

این اتفاق می تواند یك نقطه عطف در تولید گزینه های بیشتر برای زنان با مشكلات باروری باشد.

تقاضای اهدای رحم از یك بیمار زنده، درخواست بزرگی است و تابحال این روش كمتر از ۴۰ بار انجام شده است و تنها ۱۱ تولد زنده از سال ۲۰۱۳ تابحال به ارمغان آورده است.

اما استفاده از رحم اهداكنندگان متوفی امكان دسترسی به آن را زیاد می كند. با اینكه این روش هم طی ۱۰ سال اخیر بارها مورد آزمایش قرار گرفته بود، اما تابحال هیچ تولد زنده ای گزارش نشده بود.

دریافت كننده عضو یك زن ۳۲ ساله بود كه بدون رحم متولد شده بود، در حالیكه اهدا كننده یك زن ۴۵ ساله بود كه بر اثر سكته مغزی فوت كرده بود. چهار ماه پیش از پیوند، گیرنده تحت روش لقاح مصنوعی(IVF) قرار گرفت و هشت تخمك بارور منجمد شد.

عمل پیوند در سپتامبر ۲۰۱۶ به مدت ۱۰ ساعت و نیم طول كشید و همه چیز خوب پیش رفت. پنج ماه بعد از عمل، هیچ علائم ناهنجار یا نشانه های در خصوص رد عضو وجود نداشت و بیمار عادت ماهیانه خویش را تجربه می كرد. هفت ماه بعد از عمل جراحی، تخمك های بارور شده در رحم قرار داده شدند و در نتیجه یك حاملگی سالم صورت گرفت.

نوزاد در ۳۵ هفته و سه روزگی با وزن ۲٫۵ كیلوگرم متولد شد. این نوزاد با روش سزارین به دنیا آمد و همزمان با خارج كردن نوزاد، رحم پیوند شده هم برداشته شد.

مادر و فرزند طی ماه های بعد در سلامت كامل بودند.

“دانی ازنبرگ” محقق ارشد این مطالعه اظهار داشت: استفاده از اهداكنندگان فوت شده می تواند به میزان زیادی دسترسی به این درمان را گسترش دهد و نتایج ما گزینه جدیدی برای زنان نابارور عرضه می دهد.

وی اضافه كرد: نیاز به یك اهدا كننده زنده محدودیت بزرگی است، چونكه افراد بسیار كمی حاضر به این كار می شوند. از طرفی تعداد افرادی كه تمایل دارند اعضای بدنشان پس از مرگ اهدا شود، بسیار بیشتر از افراد زنده ای است كه حاضر می شوند رحم خویش را اهدا كنند.

اگرچه این مطالعه امیدواركننده است، اما هنوز روزهای اولیه توسعه آن است و باید پالایش شود.

محققان می گویند بهینه سازی در روش های جراحی باید صورت گیرد تا سبب كاهش احتمال رد عضو شود. همینطور نیاز به مقایسه نتایج و اثرات رحم اهدایی از افراد زنده و مرده هستیم.

این تحقیق در مجله The Lancet انتشار یافته است.