دهقانی فیروزآبادی در بازدید از پژوهشكده دانشگاه تهران مطرح كرد پشتیبانی از شکل گیری شرکت های دانش بنیان با محوریت استادان

به گزارش روش سئو، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در بازدید از پژوهشکده تحقیقات زیست پزشکی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اظهار داشت: شرکتهای دانش بنیانی که با محوریت دانشگاهیان و پژوهشگران شکل می گیرد، در چارچوب قانون جهش تولید دانش بنیان طی یک بازه پنج ساله مورد حمایت قرار می گیرند تا به رشد و بلوغ کافی برسند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی در بازدید از دستاوردها و بخش های مختلف پژوهشکده تحقیقات زیست پزشکی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ضمن اشاره به نقش راهبردی متخصصان و استادان دانشگاه در رسیدن ایده ها و طرح های تحقیقاتی به بازار و اقتصاد حوزه فناوری، اظهار نمود: پیشرفت های فناورانه بیشتر از اینکه مدیون ساختارها و ساختمان ها باشد، مدیون نیروی انسانی متخصص و دارای انگیزه و پشتکار است و هرجاکه افرادی علاقه مند و انگیزه مند حضور داشته باشند، اتفاقات مهم و اثرگذار محقق می شود. استادان دانشگاه بخصوص آن هایی که توانمندی گرد هم آوردن چند دانشجو را دارند، به خوبی می توانند شرکتهای دانش بنیان نوپا را ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه هسته های استادمحور می توانند در ایجاد شرکتهای دانش بنیان نوپا نقش آفرین بوده و از ظرفیتهای بوجود آمده توسط قانون جهش تولید دانش بنیان بهره ببرند، افزود: شرکتهای دانش بنیانی که با محوریت دانشگاهیان و پژوهشگران شکل می گیرد، در چارچوب قانون جهش تولید دانش بنیان طی یک بازه پنج ساله مورد حمایت قرار می گیرند تا به رشد و بلوغ کافی برسند.
دهقانی فیروزآبادی افزود: طی این پنج سال علاوه بر حمایت های معمول، استفاده کامل از ظرفیتهای شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در چارچوب اعتبار یا گرنت به آنان تعلق می گیرد. همینطور بر مبنای نظام ارزیابی و پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان به شرکتهای دانش بنیان نوپا در پنج سال اول فعالیتشان معافیت های کامل مالیاتی و همینطور بیمه تا پنج نفر از پرسنل تعلق می گیرد و این دست حمایت ها به کاهش دغدغه های پژوهشگر برای توسعه محصول یا به ثمر رساندن فعالیت فناورانه کمک می نماید.
رئیس بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به تعریف یک قرارداد همکاری مشترک بین معاونت علمی ریاست جمهوری و پژوهشکده تحقیقاتی زیست پزشکی اظهار نمود: در چارچوب نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران و برنامه ملی لابراتوار ملی، بسته جامع برای تعریف طرح های مشخص و فناورانه با محوریت پژوهشکده تعریف خواهد شد.
دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به حمایت گرنت های تحقیقاتی، اظهار داشت: خیلی از استادان با یک حمایت کم می توانند به نیازهای تحقیقاتی خود پاسخ بگویند و شاید منابع محدود امکان ایجاد لابراتوار ها را ندهد، اما با تخصیص یک سازوکار مشخص در چارچوب تخصیص اعتبار جهت استفاده از زیرساخت های آزمایشگاهی، زمینه لازم برای پیشبرد تحقیقات در اختیارشان قرار بگیرد.
آینده پزشکی و حوزه مطالعات حیوانی
محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس پژوهشکده تحقیقاتی زیست پزشکی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در پژوهشکده زیست پزشکی، اظهار داشت: خیلی از گامهای رو به جلو و پیشرفت های حوزه پزشکی انسانی، مرهون انجام فرآیندها در حوزه دامپزشکی است و فرآیندهای پیوند عضو و تجربیات کسب شده در این حوزه را میتوان با توسعه پژوهش های پزشکی محقق کرد. حوزه زیست پزشکی همینطور در واکسن، فرآیندهای بالینی، مدل سازی و پژوهش های پزشکی حوزه انسانی نقشی جدی ایفا می کند.
وی با تکیه بر اینکه آینده پزشکی متعلق به حوزه زیست پزشکی است و در آینده مرز بین حوزه های مختلف پزشکی کم رنگ خواهد شد، افزود: در این پژوهشکده چهار گروه تولید فرآورده های بیولوژیک، سلول های بنیادی و طب بازساختی، مطالعات حیوانی و اخلاق و حقوق زیستی فعالیت دارند.
مخبر دزفولی اضافه کرد: دانشکده دامپزشکی در این نقطه از شهر موقعیت بسیار خوبی برای توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان این حوزه است که میتوان با یک برنامه ریزی صحیح و دقیق ظرفیت خلق ارزش را فراهم نمود.
بازدید از پژوهشکده زیست پزشکی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، ضمن بازدید از لابراتوار های زیرمجموعه پژوهشکده تحقیقاتی زیست پزشکی از ساختمان درحال راه اندازی برج فناوری های زیست پزشکی بازدید نمود. این بنا در ۲۴۰۰ متر مربع با ۱۶ هزار متر مربع زیر بنا و ۱۲ طبقه، درحال راه اندازی است که سه طبقه آن برای استقرار شرکتهای دانش بنیان پیشبینی شده است.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، پژوهشکده تحقیقاتی زیست پزشکی با هدف اجرای طرح ها و تحقیقات بنیادین در زمینه زیست پزشکی و مطالعات کاربردی در مدلهای حیوانی در زمینه های متعدد پزشکی و دامپزشکی بوجود آمده است. این پژوهشکده با استفاده از دانش و تجربه استادان برجسته و شاخص دانشگاه تهران و همکاری با سایر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور برنامه های تحقیقاتی مختلفی را اجرا می کند.

منبع: