بررسی میزان آموکسی سیلین در تصفیه خانه ها با کمک نانوساختارها

روش سئو: سنتز بیوفتوکاتالیست نانوساختار و ارزیابی آن بمنظور تجزیه میکروآلاینده آموکسی سیلین عنوان طرحی است که در قالب رساله دکتری و با راهنمایی مصطفی کشاورز مروجی به انجام رسیده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا به نقل از ستاد نانو، سهرابی عنوان طرح پژوهشی خودرا “سنتز بیوفتوکاتالیست نانوساختار Ti/TiO2/ZnO/GOx در یک سیستم میکروفلوئیدیک، مشخصه یابی و ارزیابی آن بمنظور تجزیه میکروآلاینده آموکسی سیلین” عنوان نمود و اظهار داشت: به کمک ابزارهای دقیق شناسایی مواد، وجود آنتی بیوتیک های پر تجویز در جریان خروجی تصفیه خانه ها تأیید شده است. از میان این آنتی بیوتیک ها، آموکسی سیلین به سبب میزان مصرف بالا، از نظر مقاومت به تصفیه زیستی و خطر ناشی از رشد باکتری های مقاوم به آموکسی سیلین که سلامت انسان و محیط زیست را تهدید می کند، به عنوان یک میکروآلاینده جدید و مهم برای تحلیل و بررسی برگزیده شد.
وی افزود: باتوجه به عدم کارایی روش های زیستی که در تصفیه خانه ها متداول می باشد و روش جذب در کنترل و کاهش این آلاینده، روش فتوکاتالیستی بمنظور تجزیه آلاینده های زیست تجزیه ناپذیر، عنوان شد.
این محقق و پژوهشگر اضافه کرد: استفاده فتوکاتالیست بصورت نانوذرات معلق موجب کلوخه شدن و کدورت محلول می شود که عمق نفوذ نور را نیز محدود می کند و البته منجر به هدر رفت فتوکاتالیست نیز می شود. همین طور جداسازی آن از محلول کار مشکلی است. بنا بر این استفاده از فتوکاتالیست در حالت تثبیت شده به سایر شرایط، ارجحیت دارد.
سهرابی افزود: از آنجائیکه اندازه فتوکاتالیست ها در فعالیت آنها نقش مهمی دارد، راندمان پروسه فتوکاتالیستی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. پس باتوجه به خطرات آموکسی سیلین برای محیط زیست و سلامت انسان و این که تصفیه خانه های متداول برای تجزیه آنتی بیوتیک ها به ویژه آموکسی سیلین، طراحی نشده اند، طراحی سیستمی جدید برای حذف این میکروآلاینده لازم است.
ایشان سپس اشاره کرد: در طراحی سیستم تصفیه جدید، استفاده از راکتورهای میکروفلوئیدیک به سبب ابعاد کوچک و قابل حمل بودن، سبب صرفه جویی در مواد، انرژی و زمان می شوند. همین طور از طرفی به سبب نسبت بالای سطح به حجم، واکنش های سطحی مانند پروسه فتوکاتالیستی با راندمان بالاتری قابل انجام است. بعلاوه، توزیع یکنواخت نور که در فرآیندهای فتوکاتالیستی بسیار اهمیت دارد، در سیستم های میکروفلوئیدیک امکان پذیر می شود.
وی اشاره کرد: طراحی و ساخت سیستم میکروفلوئیدیک برای تولید فتوکاتالیست در دمای پایین، طراحی و ساخت سیستم میکروفلوئیدیک برای تصفیه میکروآلاینده آموکسی سیلین از نتایجی است که این طرح داشته است تا بتوان با کمک آن، ذره ای از وجود مواد مسموم و لطمه زننده به محیط زیست، انسان و اکوسیستم طبیعی را کاهش داد.