تولید تجهیزات هوشمند برای کمک به صنایع و کارخانجات

به گزارش روش سئو، یک شرکت دانش بنیان توانسته است با تولید سامانه های کنترل پیشرفته و رباتیک، نیاز صنایع و کارخانجات کشور را تأمین و به ارتقای آنها کمک نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، سعیده محبوبی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به تولید محصولات دانش بنیان در حوزه الکترونیک و مکاترونیک، اظهار نمود: طیف متنوع و گسترده ای از محصولات دانش بنیان توسط مجموعه شرکت طراحی ساخته شده است که در حوزه مکاترونیک میتوان به سیستم های تولید انعطاف پذیر FMS، کنترل پیشرفته DCS نیروگاهی، سیستم های رباتیک به همراه ربات دلتا اشاره نمود.
این فعال فناور با بیان اینکه امروزه با پیشرفت صنعت احتیاج به اتوماسیون بیشتر از پیش نمایان است، افزود: استفاده از ربات در دنیای صنعتی درحال رشد سریع است، به صورتی که کار بدون در نظر گرفتن نقش این تجهیزات ممکن نیست. کارخانجات صنایع مختلف برای افزایش سرعت و کیفیت و دقت و هزینه پایین تر به سمت رباتیکی کردن تمامی قسمت های کارخانه پیش می روند و در برخی از قسمت ها که برای انسان خطرناک می باشد، مانند جوشکاری و رنگ پاشی و سموم شیمیایی و…. ناچار به استفاده از ربات می شوند.
محبوبی ضمن اشاره به اینکه طراحی و نمونه سازی این محصولات در قسمت تحقیق و توسعه این شرکت و مبتنی بر نیاز صنایع انجام شده است، افزود: این محصولات بعد از طراحی، تولید و انجام آزمایشات دقیق، وارد چرخه تجاری سازی و در نهایت فروش محصول شده اند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، از تولید محصولات مورد اشاره مبتنی بر استانداردها و تاییدیه های داخلی و بین المللی، گفت و افزود: تمامی محصولات دانش بنیان ما دارای سیستم کنترل و سیستم مانیتورینگ هستند و به صورت ماژولار طراحی شده اند. بعضی از این ربات ها، از قابلیت جابجایی اجسام تا وزن ۵۰ کیلوگرم برخوردار می باشند. تمامی فرایند طراحی و ساخت محصولات توسط تیم فنی ما متشکل از بخش های مکانیک، برق و کنترل، رباتیک و برنامه نویسی صورت می گیرد.
محبوبی با بیان اینکه امروزه، ۹۰ درصد ربات ها، از نوع ربات های صنعتی هستند، خاطرنشان کرد: این ربات ها به طور عمده در کارخانه ها، لابراتوار ها، انبارها، نیروگاه ها، بیمارستان ها و بخش های مشابه به کارگرفته می شوند.
این فعال حوزه فناوری، خاطرنشان کرد: با عنایت به فعالیت شرکت ما در حوزه هوش مصنوعی رباتیک و اتوماسیون صنعتی و نقش مهم، حساس و پررنگ این شاخه از علوم در دنیای امروز خیلی از صنایع عمومی، پزشکی و حتی نظامی می توانند از این محصولات بهره مند شوند.
وی ضمن اشاره به قیمت تمام شده حدود ۵۰ درصد پایین تر از نمونه های خارجی نسبت به نمونه های وارداتی در عین کیفیت این محصولات، افزود: وجه تمایز این محصولات شامل قیمت مناسب، محصولات باکیفیت، پیاده سازی فناوری های روز دنیا نظیر هوش مصنوعی، عرضه خدمات فنی و مهندسی، پیاده سازی استانداردهای مورد نیاز در مراحل طراحی و ساخت، استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز برای تست نمونه محصولات ساخته شده، دقت بالای عملکرد محصولات و… است.
محبوبی افزود: با عنایت به اینکه طراحی و ساخت این محصولات در داخل کشور صورت می گیرد، از دو جهت به پیشگیری از خروج ارز کمک می کند؛ در واقع با طراحی و ساخت محصولات دانش بنیان هم گام با تکنولوژی روز دنیا، در نیروی انسانی و تولید محصولات باکیفیت، صرفه جویی های ارزی وجود خواهد داشت.
وی ضمن اشاره به سایز مزایای رقابتی این محصولات، اظهار نمود: میتوان کیفیت بالای محصولات با استفاده از مواد اولیه باکیفیت، پیاده سازی فناوری های روز دنیا و عرضه خدمات مناسب در حوزه طراحی، ساخت، تست و راه اندازی محصول در کنار دقت بالای عملکرد محصولات را از مهم ترین خصوصیت های محصولات این شرکت دانست.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، به دو بخش عمده طراحی و هم ساخت و پیاده سازی در فرایند تجاری سازی این محصولات اشاره نمود و اضافه کرد: در قسمت طراحی نیروی انسانی متخصص مهم ترین عامل پیشبرد اهداف است، بنابراین اشتغال نیروی متخصص یکی از دستاوردهای اصلی این بخش است؛ در قسمت ساخت و پیاده سازی بخشی از امور نظیر عملیات ماشین کاری، برون سپاری می شود که اشتغال نیروی فنی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از دستاوردهای مهم این بخش به حساب می آید.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، این فعال فناور، با بیان اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در جهت توسعه محصولات دانش بنیان و فناور، حمایت های خوبی را از شرکتهای دانش بنیان انجام داده است، خاطرنشان کرد: این حمایت ها می تواند در زمینه هایی چون تعاملات بین المللی با صاحبان فناوری، برگزاری نمایشگاه های بین المللی در حوزهای فناوری و نوآوری، کمک به شرکتهای کوچک در حوزه تجاری سازی محصول، ایجاد سازوکار مناسب برای صادرات محصولات دانش بنیان و… افزایش یابد. معاونت علمی همینطور می تواند در تحول دیدگاه جامعه و مردم نسبت به محصول ایرانی اثرگذار باشد.

منبع: