دبیر كمیته ملی ربوكاپ خبر داد شروع رقابت ۲۳۰ تیم رباتیک از فردا

روش سئو: دبیر کمیته ملی ربوکاپ از شروع رقابت تیم های رباتیک در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد از فردا چهارشنبه آگاهی داد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا دکتر مرتضی موسی خانی در نشست خبری مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران، توسعه دانش هوش مصنوعی و ساخت ربات های در حرکت و همکاری ربات ها برای رسیدن به یک هدف مشترک را از دلیلهای شکل گیری مسابقات رباتیک در دنیا ذکر کرد و اظهار داشت: این مسابقات برای نخستین بار در کشور ژاپن از سال ۱۹۹۶ شروع شد، چونکه این کشور بدنبال ساخت ربات های جایگزین انسان در وضعیت بحرانی که انسان امکان حضور ندارد، بود.
وی با اعلان اینکه ایران از سال ۱۹۹۸ تیم های خودرا به مسابقات جهانی ربوکاپ اعزام کرده است، افزود: تیم دانشگاه صنعتی شریف حائز رتبه اول شد و پس از آن تیم های دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد در این رقابت ها حضور بهم رساندند.
موسی خانی با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد برای برگزاری این رقابت ها در ایران با اعلان اینکه امسال هفدهمین دوره این رقابت برگزار می شود، افزود: با برگزاری این رویداد تا حالا شرکت هایی در زمینه های برنامه نویسی، هوش مصنوعی، بازی سازی و انیمیشن شکل گرفته است، به شکلی که تعدادی از شرکت های بازی سازی در زمینه بازی سازی روزانه ۳۵۰ هزار نفر مشتری جذب کرده اند.
رییس کمیته ملی ربوکاپ با اشاره به لیگ های این رقابت ها، اشاره کرد: در بخش بزرگسال ۵ لیگ ربات های انسان نما، ربات های پرنده، ربات های کاوشگر مریخ یا مریخ نورد، خودرو های خودران و ربات های صنعتی تعریف شده است.
وی با اعلان اینکه لیگ ربات های مریخ نورد با همکاری پژوهشگاه فضایی برگزار می شود، اظهار داشت: لیگ ربات های صنعتی ربات های کوچک مقیاس است و پلت فرم هایی که از طرف دانشگاه آزاد واحد قزوین طراحی شده، قابل رقابت با نمونه های خارجی است.
موسی خانی با اشاره به توانمندی های به وجود آمده دراین زمینه، اشاره کرد: جریان سازی دانش هوش مصنوعی سبب شد که ربات متوقف شده یکی از شرکت های کشور توسط تیم های متخصص داخلی باردیگر وارد مدار شود و در نتیجه ۱۲۰ کارگر به کار بازگشتند.
بگفته وی در بخش دانش آموزی، لیگ های شبیه ساز دو بعدی، دموی دانش آموزی، ربات های فوتبالیست و ربات های امدادگر تعریف شده است.
وی از حضور ۶ تیم از کشورهای مصر، روسیه، آلمان، افغانستان، برزیل و چین آگاهی داد و اظهار داشت: تعدادی از تیم ها بصورت آنلاین در بخش شبیه سازی در این رقابت حضور دارند.
رئیس کمیته ملی رباتیک با اشاره به وضعیت کاربرد ربات ها در بخش های صنعتی، اظهار داشت: در صورتیکه چگالی ربات ها در کشور آلمان ۱۷۱ ربات به ازای هزار نفر و ۱۱۷ ربات به ازای هزار نفر در کشور سوئد است، در بخش صنعتی کشور حدود ۲ هزار ربات استفاده می شود.
وی ادامه داد: اهمیت ربات ها به اندازه ای است که کشور چین که با مازاد نیروی انسانی مواجه می باشد، مبادرت به توسعه ربات ها در بخش صنعتی کرده و هدف آنها ارتقای کیفیت و سرعت است.
به گفته ی ایشان، هفدهمین دوره مسابقات ربوکاپ از فردا چهارشنبه در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد شروع خواهد شد و طی آن ۲۳۰ تیم در بخش های بزرگسال و دانش آموزی به رقابت می پردازند.