ایجاد قطب های فناوری با محوریت پژوهشگاه ها

به گزارش روش سئو، مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اقدام این وزارتخانه برای ایجاد قطب های فناوری آگاهی داد و اظهار داشت: بخشنامه این قطب ها درحال تدوین است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی صفدری رنجبر در آخرین روز از اجلاس دو روزه رؤسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری که در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با اشاره به تدوین بخشنامه ایجاد قطب های فناوری و نوآوری، اضافه کرد: در دنیا پژوهشگاه ها بازیگران کلیدی در نظام ملی و نوآوری هستند و کارهای تحقیقاتی این مراکز موتور نوآوری و صنعتی خصوصاً کشورهای OECD تلقی می شود.
صفدری، تمرکز بر پژوهش های کاربردی و توانمندسازی را از چالش های اصلی پژوهشگاه ها نام برد و تصریح کرد: اثربخشی به سبب ارتباط ضعیف با بخش خصوصی، عدم خلق ثروت، جایگاه رقابتی و موازی کاری با نهادهای دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان و بسته بودن از دیگر چالش هایی است که پژوهشگاه ها با آن مواجهند.
مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: طبق ماده ۹ بخشنامه قانون جهش تولید دانش بنیان، پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم موظف می باشند در امتداد نقش آفرینی در زیست بوم فناوری و حرکت به سمت تجاری سازی در راستای ایجاد قطب های فناوری و نوآوری اقدام نمایند.
صفدری، کمک به توسعه و تکمیل زیست بوم فناوری و نوآوری و حل مسائل کلان را از اهداف این قطب ها نام برد و تصریح کرد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، ۲۵ درصد شرکتها در زمینه ICT فعال می باشند و این در حالیست که کشور مشکلات زیادی در زمینه های محیط زیست، آب و انرژی دارد.
وی با اشاره به ماموریت های قطب های علم و فناوری، اشاره کرد: ارائه خدمات شتابدهی در زمینه فناوری و نوآوری، مدیریت پلت فرم پژوهش های راهبردی و مساله محور، مرجعیت استانداردسازی و تنظیم مقررات و ارائه خدمات تخصصی به شرکت های صنعتی از ماموریت های قطب های فناوری تعریف شده است.
صفدری، پژوهشگاه ها را در رده نخست ایجاد قطب های فناوری دانست و تصریح کرد: پارک ها و پژوهشگاه ها می توانند در حوزه ایجاد این قطب ها اقدام نمایند.
به گفته ی ایشان، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک دراین زمینه همچون موفق است.
صفدری اشاره کرد: بخشنامه مربوط به قطب های فناوری و نوآوری درحال تدوین است و از پیشنهادات دراین زمینه استقبال می نماییم.

منبع: