تدوین بخشنامه ای برای استخراج و بهره برداری از منابع غیرزنده دریایی

به گزارش روش سئو، مدیرکل دفتر بررسی های زمین شناسی دریایی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از تدوین بخشنامه ای درباب منابع غیر زنده دریایی آگاهی داد و اظهار داشت: منابع غیر زنده دریایی شامل هر گونه منابع غیر زنده باارزش با منشا خشکی است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، مسعود زمانی پدرام در ششمین نشست کمیته منابع غیر زنده دریایی، از آماده و تنظیم شدن یک بخشنامه اجرائی جهت انجام امور مربوط به کمیته منابع غیر زنده دریایی آگاهی داد و اظهار داشت: از اعضای این جلسه در خواست می شود در اسرع وقت پیشنهادات و نظرات خودرا در مورد بخشنامه یاد شده به دبیرخانه کمیته اعلام کنند.
زمانی پدرام، با اشاره به اینکه این بخشنامه در ۹ ماده و یک تبصره توسط دفتر زمین شناسی دریایی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تهیه شده است، اظهار نمود: در ماده یک آن به منابع غیر زنده دریایی شامل هر گونه منابع غیر زنده باارزش با منشا خشکی و دریا که منشا آنها زمین زاد یا منابعی با منشا زیستی است، اشاره می کند.
وی تصریح کرد: منابع غیرزنده باارزش نیز میزانی از منابع گسترش یافته در سواحل و بستر دریا با درجه خلوص لازم بهره برداری و استخراج می شود، به صورتی که مطالعه و استخراج آن از رسوبات بستر دریا برای انسان یا سایر موجودات زنده و یا گیاهان زیان ­آور نباشد.
مدیرکل دفتر بررسی های زمین شناسی دریایی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور منابع غیر زنده دریایی را شامل منابع معدنی، کانی های سنگین باارزش و راهبردی، فلزات راهبردی و عناصر اقتصادی نظیر لیتیوم، عناصر نادر خاکی، چشمه ها و سفره های آب شیرین زیردریایی، هیدروکربورها نظیر نفت، گاز، هیدرات های گازی، منابع تولید انرژی نظیر انرژی امواج و جریان های جزر و مدی، استحصال املاح از آب دریا، منابع سنگ لاشه و لوماشل عنوان نمود.
وی همین طور به امضای تفاهمنامه چند جانبه کمیته منابع غیر زنده دریایی توسط دکتر علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین شناسی و کمیته منابع غیر زنده اشاره نمود و اظهار داشت: پیش نویس این تفاهمنامه به دبیرخانه شورایعالی اقیانوس شناسی ارسال شده و هدف از این تفاهمنامه لزوم مشارکت و همکاری نزدیک و منسجم تر اعضاء در تهیه پروژه های متنوع و در رابطه با منابع غیرزنده دریایی است.
زمانی پدرام اظهار نمود: در این خصوص همکاران دفتر زمین شناسی دریایی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور طرحی را تحت عنوان “شناسایی عناصر نادر خاکی در پهنه های ساحلی و رسوبات دریایی جنوب کشور” در جهت تحقق اهداف این کمیته پیشنهاد داده اند.
به نقل از روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، همچنین، در ادامه نشست کمیته منابع غیرزنده دریایی، دکتر لایقی از سازمان هواشناسی کشور در مورد کنفرانس بین المللی طوفان گرمسیری PTC و بخش طوفان های گرمسیری اقیانوس هند به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: این کنفرانس نام گذاری طوفان گرمسیری، افزایش توان علمی با مشارکت کشورهای همسایه، همکاری با سازمان های بنادر و دریانوردی و شیلات کشور، ایجاد آمادگی لازم در مقابل هجوم طوفان ها به سواحل کشور، بررسی برنامه پنجاهمین سالگرد تشکیل این بخش و نیز پیشنهاد یک گردهمایی جهت بررسی اقلیم را به عنوان اهداف موردنظر در دستور کار قرار داد.
وی همین طور از حضور در بیست و ششمین نشست کمیته هماهنگی هواشناسی و آب شناسی دریای خزر CASPCOM آگاهی داد و اظهار داشت: این کمیته پنج جانبه شامل کشورهای حوزه دریای کاسپین است که با ایجاد ایستگاه دیده بانی به بررسی تغییرات سطح آب دریای کاسپین و نیز شرایط اقلیمی آن می پردازد.

منبع: