ایجاد زنجیره ارزش برای یک علف هرز سرشار از مواد مغذی

روش سئو: پژوهشگران پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با سازگاری دو رقم جو دوسر توانستند زنجیره ارزشی برای این گیاه ایجاد کنند؛ چونکه بگفته آنها این محصول حاوی مواد ارزشمندی است که برای درمان دیابت نوع دو، کاهش قند و چربی موثر است همین طور مکمل مناسبی برای ورزشکاران محسوب می شود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، “یولاف وحشی” یا جو دوسر که به نام “قره قاج” نیز معروف است، گیاهی است که هر ساله اراضی زیادی را آلوده می کند و سبب نابودی میلیونها کیلوگرم از غلات می شود بدین جهت کشاورزان مقابل این گیاه، مبادرت به سمپاشی های وسیعی می کنند. این در حالیست که جو دوسر که بیشتر بصورت پرک یا بلغور عرضه می شود یکی از بهترین و کامل ترین انواع غلات از خانواده گندمیان است که ۱۲۰۰۰ سال قبل از میلاد به عنوان یک علف هرز در زمینهای گندم می رویید. اما ۲۰۰۰ قبل از میلاد در اسکاندیناوی و لهستان مردم متوجه شدند که می توانند از جو به عنوان یک ماده غذایی مغذی بهره گیرند.
این گیاه حالا ۱.۵ درصد کل غلات تولیدی دنیا را تشکیل می دهد و در بیش از ۷۵ کشور، کشت می شود؛ چونکه این گیاه علاوه بر مصرف به عنوان غلات، مکمل غذایی خوبی برای ورزشکاران و همین طور کاهنده قند و چربی خون است و ریسک بروز بیماریهای قلبی و عروقی را می کاهد.
یولاف یک گیاه کم توقع است که در انواع خاک ها و حتی خاک های شور رشد می کند، نیاز به میزان کم کود و سم و آفت کش دارد ضمن آنکه سبب کاهش بروز بیماری قارچی “طوقه” گندم در تناوب کشت می شود.
بر این اساس یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در کرمانشاه با سازگاری دو رقم از این گیاه در کشور، توانسته است زنجیره ارزش این محصول را در کشور راه اندازی کند.
هادی کیانی نژاد مدیر داخلی یکی از شرکت های فناور در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینکه این شرکت از ۱۰ سال قبل در حوزه تولید یولاف (جو دوسر) فعال است، اظهار داشت: برای این منظور با مطالعاتی که بر روی ژنوتایپ های مختلف بذر یولاف انجام داده، توانسته است دو رقم جو سر به اسامی “یورو” و “کوال” را در کشور سازگار و بومی سازی کند و این بومی سازی به ثبت نیز رسیده است.
وی با اعلان اینکه ارقام سازگار شده جو دو سر را به کشاورزان معرفی کردیم، اظهار داشت: برای این منظور ما بذر را در اختیار کشاورزان قرار می دهیم ضمن آنکه کارشناسان شرکت نیز در مراحل کاشت تا برداشت محصول همراه کشاورز هستند.
کیانی نژاد افزود: ما در نهایت محصول تولید شده را با ۲۰ درصد گران تر از قیمت تضمینی دولت، از کشاورز خریداری می نماییم.
مدیر داخلی این شرکت با تأکید بر این که هم اکنون ۴ محصول “یولاف پوست کنده”، “بلغور”، “پرک” و “آرد” به تولید و تجاری سازی کرده ایم، تصریح کرد: یولاف در بین کشاورزان کشور به عنوان علف هرز شناخته می شود. این محصول در مزارع گندم رشد می کند اما با کارهای اصلاحی که پژوهشگران شرکت بر روی این گیاه انجام داده اند، موفق شدند با سازگاری دو رقم یولاف، دو مشکل اساسی یولاف های وحشی را مرتفع کنند.
ایشان سپس اشاره کرد: با اقدامات اصلاحی، ما یولاف هایی که کشاورزان معرفی کردیم که آنها در زمان برداشت، نگران ریزش آن نیستند به شکلی که اگر کشاورز بخواهد با کمباین این محصول را برداشت کند، کمی از آن ریزش دارد ولی با نخستین آبیاری سبز می شود و آنها می توانند با زدن یک دفعه دیسک به زمین، یولاف ها را از بین ببرند و زمین را برای کشت بعدی آماده کنند.
کیانی نژاد مشکل بعدی یولاف را خواب بذر عنوان نمود و افزود: از این طریق هم مشکل خواب بذر برای کشت بعدی و هم ریزش این محصول مرتفع شده است.
این محقق با اعلان اینکه یولاف تولیدی، مصرف خوراکی دارد، اظهار داشت: این محصول کشاورزی یک مکمل غذایی مناسب برای ورزشکاران است و از آنجا که این محصول فاقدگلوتن است، برای مبتلایان به بیماری سلیاک می توانند از آن استفاده نماید.
وی یولاف را مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ دانست و افزود: پرک یولاف تولید شده در این شرکت سرشار از پروتئین، آهن، روی، آنتی اکسیدانت، مواد معدنی، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، مسن و اسیدهای چرب است.
بگفته وی آرد، یولاف پوست کندهریال سبوس یولاف و بلغور یولاف این شرکت نیز حاوی فیبر محلول بتاگلوکان، همراه با سبوس کامل بدون مواد نگهدارنده و یولاف پوست کنده نیز سرشار از اسیدهای چرب لازم است.

منبع: