پذیرش طرح های فناورانه برای تولید محصولات با ارزش از پسماندهای صنعت کاغذسازی

به گزارش روش سئو، با انتشار فراخوانی از فناوران درخواست شده است تا برای تولید محصولات با ارزش از پسماند فرایند تولید محصولات کاغذی ایده های فناورانه خویش را عرضه کنند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، از طرف ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، فراخوان طرح برای شناسایی طرح تولید محصولات با ارزش از پسماند پروسه تولید محصولات کاغذی (اسلج) منتشر گردید و علاقه مندان جهت شرکت در این رویداد می توانند حداکثر تا ۵ آذرماه طرح مفهومی خودرا در چارچوبی که تعیین شده، مدون و سپس بوسیله سامانه بصورت آنلاین ثبت کنند.
صنعت کاغذ، به عنوان یکی از صنایع راهبردی در سطح دنیا است که مقادیر بالایی از انرژی، مواد شیمیایی، پسماند جامد و فاضلاب از خود بر جای می گذارد و در این میان مدیریت بهینه پسماند خمیر اسلج حاصل از پروسه تولید خمیر کاغذ در سال های آتی بیشتر نگران کننده خواهد بود و با افزایش تولید و افزایش هزینه های مالی و مقررات زیست محیطی کنترل پسماندها اهمیت بیشتری نیز خواهد یافت.
اسلج همچون مواد اصلی به وجود آمده در نتیجه پروسه کاغذسازی است. ترکیبـات اصـلی لجن کاغذ شامل الیاف نرم و مـواد معـدنی مانند کـائولین، رس و کربنـات کلسیم است که بـه صـورت معمول شامل ۴۵ تا ۵۵ درصد رطوبت و حدود ۲۰ درصد یا بیشتر مـواد جامـد است. دفن اسلج برای صنعت خمیر و کاغذ یک مسئله زیست محیطی پیچیده و سخت شمرده می شود و مشـکلات بسیاری نیز بـرای جابجایی و دفع این مواد وجود دارد.
بدین جهت ارائه برنامه های جامع و کاربردی درباب مدیریت این پسماندها به امری مهم و دارای ضرورت زیاد تبدیل گشته است.
هدف اصلی این چالش تولید محصولات با ارزش از پسماند پروسه تولید محصولات کاغذی (اسلج) است که ارائه دهندگان راهکار باید در نظر داشته باشند محصولات تولیدی برخوردار از استانداردها و خاصیت ها مورد نیاز باشد، جایگاه محصول تولیدی در بازار فروش از نظر میزان عرضه، تقاضا، کشش قیمتی و سایر جزییات مرتبط با تاکید بر مطالعات جامع بازار ذکر شود و همین طور حجم حدودی سرمایه گذاری مورد نیاز مقتضی بصورت دقیق، موردی و جزء به جزء، توسط ارائه دهنده طرح، تبیین و تشریح شود.
به نقل از ستاد نانو، خروجی این چالش، طرحی است که بتواند روند مشخصی را برای تولید این محصول مطابق ملاحظات فنی ذکر شده ارائه نماید. باتوجه به خاصیت های تیم برنده، امکان همکاری برمبنای مدلهای مختلف مانند خرید دانش فنی و غیره وجود دارد.
ذکر محصولات نهایی قابل تولید از مواد استخراج شده از اسلچ با در نظر گرفتن و ارائه استانداردها و خاصیت های کاربردی این مواد و اشاره به کلیه جزییات فنی و اجرائی و محدودیت های موجود در پروژه و ارائه راهکارهایی جهت نیل به اهداف پیش بینی شده همچون ملاحظات فنی و الزامات راهکار پیشنهادی بشمار می رود.
ارائه توضیحات دقیق درباب روش خالص سازی ماده اولیه و تشریح کلیه مسائل فنی در رابطه با آن بصورت جزء به جزء، تجهیزات و چیدمان خط تولید، پروسه تولید مربوطه و جریان مواد، ارائه راه حل کاربردی جهت استحصال الیاف سلولزی و کربنات کلسیم رسوبی و سایر محصولات جانبی (در صورت امکان) از اسلچ کارخانه کاغذسازی، به شکلی که محصول استحصال شده دارای قابلیت کاربردی و حائز استانداردهای لازم باشد و تولید مواد و محصولات پیشنهادی بصورت آزمایشی، به شکلی که خاصیت های محصول تولید شده آزمایشگاهی، قابل تعمیم به محصول نهایی صنعتی پیشنهادی باشد، از دیگر خاصیت های محصول نهایی این فراخوان ذکر شده است.

منبع: