دهقانی در نمایشگاه گیاهان دارویی اعلام كرد صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری ایران با وجود دارا بودن ۱۸۰۰ گونه اختصاصی گیاهان دارویی

به گزارش روش سئو، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلان اینکه از ۲۵۰۰ گیاه دارویی، ۱۸۰۰ گونه آن به ایران اختصاص دارد، اظهار داشت: متاسفانه با توجه به این فرصت های توان افزایی که موجود است، حجم صادرات گیاهان دارویی ما ۷۰۰ میلیون دلار است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی امروز در حاشیه ششمین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی و فرآورده های دارویی و طب سنتی در جمع خبرنگاران، با اشاره به سابقه طب مکمل و سنتی در کشور، اضافه کرد: مردم دنیا با این حوزه آشنایی دارند و در کشور نیز از قدیم به آن توجه شده است.

وی اشاره کرد: از ۲۵۰۰ گیاه دارویی که در دنیا وجود دارد، ۱۸۰۰ گونه آن اختصاص به ایران دارد و کشوری با تاریخچه طب قوی اختصاصی خود و دارا بودن یک زیست بوم قوی در زمینه گیاهان دارویی، فرصت عظیمی برای بازار ملی و دنیا دارد، ولی متاسفانه با توجه به این فرصت های توان افزایی که موجود است، حجم صادرات گیاهان دارویی ما ۷۰۰ میلیون دلار است.

دهقانی با اعلان اینکه نیمی از حجم صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری کشور مربوط به زعفران می شود، تصریح کرد: این عدد به نسبت ۱۵۰ میلیون دلار گردش مالی این صنعت در دنیا، عدد کمی است. کشوری که ۱۸۰۰ گونه گیاهی مختص به خود با سابقه طولانی که در این عرصه دارد و دانش در آن نهادینه شده است، سهم آن از بازار جهانی گیاهان دارویی اساسا بیشتر است.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: طبق سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی می شود که حداقل ۳ میلیارد دلار ظرفیت در کشور در این عرصه وجود داشته باشد و اگر ظرفیت های زنجیره ارزش را از تولید محصول، فرآوری و محصولات جانبی و تجهیزات پزشکی به آن اضافه نماییم، پتانسیل ۱۵ میلیارد دلاری وجود دارد.

وی افزود: بر این اساس اعلام می کنم که معاونت علمی در ستاد توسعه فناوری های طب مکمل و گیاهان دارویی، عزم جدی برای توسعه بازار گیاهان دارویی دارد، ضمن آنکه از همه شرکت های دانش بنیان، اساتید دانشگاه ها و مردم دعوت می کنم که به این فرصت جدی در کشور توجه نمایند.

بگفته وی سلامت حوزه ای است که هیچگاه تعطیل نمی شود و در سالهای اخیر نیز نشان داده که رویکرد مردم به طب مکمل به محصولات گیاهی به شدت درحال افزایش است.

دهقانی با تأکید بر این که این حوزه آینده روشنی دارد، اظهار داشت: در این جهت بزرگترین اقدام حمایتی برای شرکت های دانش بنیان، بازارسازی است که ما می توانیم در این قالب بازارهای داخلی و خارجی را برای آنها توسعه دهیم و همین طور نیاز است برای این بازار تسهیل گری نماییم.

وی صدور مجوزها، آماده کردن زیرساخت هایی چون پالایشگاه گیاهان دارویی و کشت گیاهان دارویی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی را همچون حوزه هایی دانست که نیازمند تسهیل گری است و اظهار داشت: معاونت علمی نیز نقش تسهیل گری را دارد و اگر همه دستگاه های مرتبط در کنار هم برای تسهیل گری شرکت های دانش بنیان قرار گیرند، بازار گسترده ای ایجاد می شود و در این میان وزارت امور خارجه نیز می تواند در توسعه این بازار کمک نماید.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباب استانداردسازی، توصیح داد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت متولی استانداردسازی است و معاونت علمی نیز یکسری برنامه های کیفی دراین زمینه تعریف می کند که شامل آموزش، کمک به گرفتن استاندارد و تعامل با دستگاه های مربوط است.

وی اشاره کرد: ما یقین داریم که محصول دانش بنیان، محصولی است که هم از یک علم و فناوری برجسته برخوردارست و هم از نظر کیفی، درجه اول است و این برنامه جدی معاونت علمی است.

منبع: