افزایش ۵۰ درصدی سراهای نوآوری

به گزارش روش سئو، در جلسه هماهنگی قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد با معاونین پژوهشی واحدهای این دانشگاه ضمن اعلام حضور این دانشگاه در نمایشگاه تخصصی آزمایشگاهی در نیمه دوم آبان ماه جاری، مطرح شد: تعداد مراکز رشد و سراهای نوآوری این دانشگاه از تاسیس معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری تا به امروز رشدی ۵۰ درصدی داشته است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، دکتر وحید ضرغامی در جلسه هماهنگی با معاونین پژوهشی واحدهای مختلف دانشگاهی برای حضور موثر در نمایشگاه هفته پژوهش وفناوری که عصر امروز با حضور دکتر عبدالله محمدی مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی، دکتر قباد بهزادی پور مدیرکل سراهای نوآوری و دکتر لاله ملک نیا مدیرکل مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه در سالن کنفرانس معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد بصورت مجازی برگزار شد، با اعلان اینکه دانشگاه بعد از ایجاد معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری بصورت جدی در امتداد بسترسازی اشتغال دانش بنیان گام برداشت، اظهارکرد: خوشبختانه این مهم امروز موضوع محقق شده است. باتوجه به فرمایشات دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه اگر امروز با افزایش ظرفیت دانشجویی مواجه هستیم، یکی از با اهمیت ترین علل آن تغییر ریل به سمت اشتغال دانش بنیان بود که با کوشش های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری این مساله محقق شد و رویداد بزرگ عصر امید نیز برگ زرینی برای اثبات این مهم بود.

وی اشاره کرد: تعداد مراکز رشد و سراهای نوآوری از تاسیس معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری تا به امروز با کوشش های دکتر بهزادی پور رشدی ۵۰ درصدی داشته و تعداد شرکتها – شامل هسته واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان – نیز دوبرابر شده که امروز نیازمند سرمایه گذاری کلان هستند.

دکتر ضرغامی رویکرد مدیریت جدید در دوره دکتر مشکینی را سرمایه گذاری کلان بر روی دو تا سه طرح در ابعاد ملی دانست و اشاره کرد: پیشبرد کارهای فناورانه در زمینه پژوهش های صنعتی و توسعه زیست بوم تا حالا خیلی خوب پیش رفته و در دوره ی جدید مدیریتی نیز با قدرت بیشتر ادامه خواهد یافت.

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد برتری غرفه این دانشگاه در نمایشگاه هفته پژوهش را تصریح کرد و اضافه کرد: باتوجه به تجارب بهادار طی سالیان اخیر در عرصه داخلی و بین المللی انتظار می رود که در این دوره از نمایشگاه رکوردهای جدیدی را ثبت نماییم و نمود فناورانه دانشگاه آزاد را به مصنه ظهور برسانیم.

عبداله محمدی، مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد نیز در این نشست از حضور دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه تخصصی آزمایشگاهی آگاهی داد و اظهار داشت: این نمایشگاه تخصصی از ۱۸ تا ۲۱ آبان برگزار می گردد و دانشگاه آزاد نیز برای نخستین بار در این نمایشگاه با دیدگاه ارائه خدمات آزمایشگاهی حضور پررنگی خواهد داشت.

وی از حضور هدفمند در نمایشگاه هفته پژوهش آگاهی داد و اظهار داشت: مدیران پژوهشی واحدها می بایست در انتخاب و ارائه محصول جهت حضور در نمایشگاه هفته پژوهش دقت نظر لازم را داشته باشند و شخص ارائه کننده محصول در روزهای برگزاری نمایشگاه باید در نمایشگاه حضور داشته باشد.

وی اشاره کرد: در نمایشگاه هفته پژوهش علاوه برپژوهشگران برتر، سه فناور برتر نیز انتخاب خواهند شد.

دکتر قباد بهزادی پور، مدیرکل سراهای نوآوری نیز در این نشست از حضور پررنگ صنایع در نمایشگاه هفته پژوهش آگاهی داد و بر پیشبرد اهداف راه اندازی بازار فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی اصرار کرد.

وی همین طور از برگزاری نمایشگاه عصر امید ۲ در سال آینده آگاهی داد و اظهار داشت: اقدامات اولیه برای برگزاری این رویداد در دستور کار قرار گرفته است.

بهزادی پور در ادامه فرصت دوماهه تا برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش را تصریح کرد و اظهار داشت: در طول این مدت بزرگترین وظیفه رؤسای سراهای نوآوری و مراکز رشد برنامه ریزی لازم برای برگزاری رویدادهای مفید می باشد. ارائه محصولات پژوهشی اولویت اصلی نیست، به سبب این که صنایع قرار هست در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و آماده انعقاد تفاهمنامه و قرارداد هستند. با توجه به این که با محدودیت در ارائه محصولات و حضور شرکتها مواجه هستیم، محصولاتی باید در نمایشگاه ارائه شوند که قابلیت تجاری سازی و بازاریابی را داشته باشند و حداقل مجوزهای لازم را دارا باشند. بدین منظور اولویت بندی شرکتها از طرف واحدهای دانشگاهی باید در دستور کار قرار گیرد تا به شکل حداکثری از ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی در هفته پژوهش و ایام برگزاری نمایشگاه بهره مند شویم.

دکتر لاله ملک نیا، مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه نیز بر کیفی سازی ظرفیت ها و محصولات دانشگاه اصرار کرد و اضافه کرد: محصولاتی که مقرر است در نمایشگاه هفته پژوهش ارائه شوند، باید از کیفیت لازم برخوردار و قابلیت ارائه به صنایع را داشته باشند. باتوجه به محدودیت فضا در روزهای نمایشگاه امکان ارائه تعداد زیاد محصول نیست، بلکه حضور محصولات با تی.آر. ال مناسب که مجوزهای لازم را دارا هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردارست.
به نقل از دانشگاه آزاد، همین طور در این نشست تعدادی از معاونین پژوهشی استانها نقطه نظرات خودرا درباب نحوه حضور موثر در نمایشگاه هفته پژوهش بصورت آنلاین مطرح نمودند.