گامی در مسیر برخورداری محققان كشور از جدیدترین یافته های علمی؛ تعیین تکلیف پرداخت حق عضویت ایران در سازمان های علمی بین المللی

به گزارش روش سئو، به قول دبیرکل شورایعالی عتف، ایران به بیشتر از ۲۰ سازمان بین المللی علمی بدهکار است که فهرست این سازمان ها به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده که بر مبنای اولویت ها، نسبت به پرداخت حق عضویت ها اقدام خواهد شد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، جهان امروز دیگر جهان بسته گذشته نیست که تلاش شود با انحصارگرایی، به سمت توسعه فناوری های نوظهور رفت؛ چون که بشریت به این مورد رسیده است که کمال دستیابی به توسعه و رفاه با همگرایی همگانی میسر است.
بر طبق این باور بوده است که سعی شده تا با تعریف کلان پروژه ها و مشارکت همه دانشمندان و محققان، به اهداف مشخصی در حوزه توسعه دانش و فناوری دست یابند.
پروژه های “سرن” و “سزامی” همچون این طرح های بین المللی است که ایران هم سهمی در اجرای آنها دارد.
“سزامی” یا مرکز بین المللی تابش سنکروترون برای علوم تجربی و کاربردها در خاورمیانه، پروژه همکاری علمی و فنی بین المللی برای تاسیس و استفاده از یک دستگاه سینکروترون در منطقه خاورمیانه است.
این پروژه با همکاری چندین کشور اروپایی، امریکایی و آسیایی و با هدف توسعه فناوری ساخت شتابگر سینکروترون و کاربردهای آن در منطقه خاورمیانه بنا نهاده شده است.
این طرح بین المللی با مدل مشابهی از لابراتوار سرن (CERN) در اروپا زیر چتر یونسکو در سال ۲۰۰۲ شروع به کار کرد و از سال ۲۰۰۳ به بعد بعنوان یک مؤسسه بین المللی مستقل به کار خود ادامه داد.
عضویت جمهوری اسلامی ایران در سزامی در سال ۱۳۸۶ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب گردید.
“سرن” (CERN) یا سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای بزرگترین لابراتوار فیزیک ذره ای جهان است که در سال ۱۹۵۴ در بخش شمال شرقی شهر ژنو در کشور سوییس در مجاورت مرز فرانسه بوجود آمد.
سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای (سرن) و ایران از آغاز دهه ۱۳۵۰ درصدد همکاری با یکدیگر بودند و نهایتا در سال ۱۳۶۹ چند دانشمند از سرن در کنفرانس فیزیک نظری تهران شرکت کردند و در سال ۱۳۷۹ رئیس وقت سرن با برای برگزاری کارگاهی به منظور بررسی نحوه همکاری ایران با سرن موافقت نمود و در ادامه، تفاهمنامه ای با سرن به امضا رسید و مسئولیت ارتباط ایران با سرن به پژوهشگاه دانش های بنیادی محول شد.
همکاری ایران و سرن کماکان ادامه دارد و در این زمان علاوه بر ساخت برخی از قطعات مورد استفاده در برخورددهنده هادرونی بزرگ، سی اِم اِس و اِل اِچ سی، تعدادی دانشجو هم جهت آزمایش ها و تکمیل رساله ها به سرن اعزام شده اند.
همینطور نخبگان ایرانی در پروژه های سرن و تحقیق و توسعه آنها همچون بوزون هیگز مشارکت داشته اند.
اینها تنها بخشی از مشارکت دانشمندان ایرانی در سازمان های علمی دنیا است، ولی به قول پیمان صالحی، دبیر کل شورایعالی عتف و معاون پژوهشی وزیر علوم، در وزارت علوم با بیشتر از ۲۰ سازمان بین المللی مشارکت داریم که به علت عدم پرداخت حق عضویت ها، به آنها بدهکار هستیم.
صالحی در اردیبهشت سال جاری اعلام نمود: ما به شدت در معرض اخراج از سازمان های بین المللی چون سرن، سزامی و توآس هستیم. این مورد منوط به سالهای اخیر نمی گردد.
وی، دلیل این اخراج شدن ایران از سازمان های بین المللی را پرداخت نشدن حق عضویت ۵ میلیون دلاری عنوان می کند و یادآور می شود که در یونسکو جایزه “اخلاق” به نام “ابن سینا” به ثبت ایران رسیده است، ولی چون حق عضویت آن پرداخت نشد، به تدریج سایر کشورها این جایزه را به نام خود می کنند.
صالحی شق دیگر این ماجرا را پرداخت کردن حق عضویت و عدم بهره برداری از آن می داند که نمونه آن پرداخت حق عضویت کمیته دائمی همکاریهای علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک) است که عضویت پرداخت می شود، ولی از آن بهره ای نمی بریم.
دکتر پیمان صالحی، دبیر کل شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با ایسنا، در مورد سرنوشت این پرداخت ها اعلام نمود که اسامی این سازمان ها به معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام شده است و به منظور پرداخت حق عضویت ها درحال رتبه بندی هستند که با نهایی شدن آن، مبادرت به پرداخت حق عضویت ها خواهد شد.
صالحی با اشاره به اینکه این فهرست درحال بررسی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری است، خاطرنشان کرد: جلسه ای هم با آنها داشته ایم و در این معاونت برای پرداخت حق عضویت ها اولویت بندی می شود و بر مبنای اولویت هایی که اعضای این معاونت تشخیص دهند، پرداخت ها صورت خواهد گرفت.
وی ابراز امیدواری کرد که این بدهی به تدریج پرداخت گردد تا محققان کشور از جدید ترین یافته های علمی و پژوهشی محروم نشوند.
معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار نمود: امسال برخی بدهی ها به این پایگاه ها پرداخت شده است و مابقی هم با دیپلماسی درحال مدیریت است.

منبع: