پیشبینی احتمال مبتلا شدن به آلزایمر با بررسی تغییرات شبکیه

پژوهشگران اسپانیایی در بررسی جدیدی نشان داده اند که میتوان با بررسی تغییرات شبکیه، امکان مبتلا شدن به آلزایمر را پیش بینی نمود.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، در افرادی که از نظر شناختی سالم هستند، اما خطر ژنتیکی بالایی برای مبتلا شدن به آلزایمر دارند، ارتباط بین شبکیه و ساختارهای مختلف مغز مانند قشر انتورینال، شکنج زبانی و هیپوکامپ که در نتیجه بیماری گرفتار تغییراتی می شوند، نشان داده شده است.

این نتیجه اصلی پژوهشی است که به سرپرستی “موسسه تحقیقات چشم پزشکی رامون کاسترویژو” (IIORC) در “دانشگاه کمپلوتنسه مادرید” (UCM) اسپانیا در حال انجام می باشد.

این پژوهش برای اولین بار، ارتباط بین نواحی شبکیه و ساختارهای مغزی را مورد بررسی قرار داده است که با مبتلا شدن به آلزایمر، بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند؛ بیماری که هنگام ظهور اولین نشانه های آن، امکان دارد دو دهه از آغاز آن گذشته باشد.

“اینس لوپز کوئنکا” (Inés López-Cuenca)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: این بدان معناست که شبکیه امکان دارد اطلاعاتی را در مورد وضعیت مغز و تغییرات رخ داده در آن، عرضه نماید.

“بیمارستان بالینی سن کارلوس”(San Carlos Clinical Hospital) و “دانشگاه پلی تکنیک مادرید” (UPM) هم در این پژوهش با دانشگاه کمپلوتنسه مادرید همکاری داشته اند.

پژوهشگران برای انجام این پژوهش، گروهی از بیماران را مورد بررسی قرار دادند که پدر یا مادر آنها از آلزایمر رنج می بردند و جهشی در ژن “ApoE ɛ۴” داشتند که آنها را مستعد مبتلا شدن به این بیماری می کند. معاینات چشمی روی بیماران انجام گرفت؛ سپس، این آزمایش ها با نتایج آزمایش های ام آرآی (MRI) که در بیمارستان بالینی سن کارلوس انجام شده بودند، مقایسه شدند.

کوئنکا اظهار داشت: نتایج به دست آمده نشان داد که این افراد هم اکنون تغییراتی را در بعضی از نواحی شبکیه چشم نشان می دهند؛ در حالیکه نتیجه ام آرآی مغز هنوز طبیعی است.

این گروه پژوهشی علاوه بر بررسی ساختار شبکیه، درحال جمع آوری داده هایی در مورد بینایی بیماران هستند تا نحوه عملکرد شبکه بینایی در این مراحل از بیماری را که هنوز بدون علامت هستند، کشف کنند.

نتایج این پژوهش، در مجله “Alzheimer’s Research & Therapy” به چاپ رسید.

منبع: