کشف گونه جدید مارها در پاراگوئه

روش سئو: یک مار زیبای غیرسمی که قبل از این در دنیای علم ناشناخته بود، در پاراگوئه کشف شده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، این گونه ی جدید توسط پژوهشگران سازمان غیر دولتی “پارا لا تیرا” (Para La Tierra) با همکاری سازمان “Guyra Paraguay” و موسسه تحقیقات بیولوژیکی پاراگوئه (Instituto de Investigación Biológica del Paraguay) توصیف شده است. به قول آنها این مار متعلق به سرده “فالوتریس” (Phalotris) بوده که دارای ۱۵ گونه نیمه زیرزمینی است که در مرکز آمریکای جنوبی پراکنده شده اند. این گروه از مارها به سبب ترکیب رنگ چشمگیرشان که شامل الگوهای قرمز، سیاه و زرد است، مورد توجه قرار گرفته اند.

“ژان پل بروارد” (Jean-Paul Brouard)، یکی از محققین این تحقیقات هنگامی که درحال حفر چاله ای در منطقه “رانچو لاگونا بلانکا” (Rancho Laguna Blanca) در سال ۲۰۱۴ بود بطور تصادفی با یک مورد از اینگونه های جدید برخورد کرد.
او به همراه همکارانش “پل اسمیت” (Paul Smith) و “پیر کاچیالی” (Pier Cacciali) این کشف را در مجله دسترسی آزاد “Zoosystematics and Evolution” توضیح داد و اینگونه جدید را به افتخار “شاون آریل اسمیت فرناندز” (Shawn Ariel Smith Fernández) و “الا بتانی اتکینسون” (Ella Bethany Atkinson)، دو کودکی که همزمان با تاسیس سازمان “پارا لا تیرا” در سال ۲۰۰۸ متولد شدند، “فالوتریس شاونلا” (Phalotris shawnella) نامیدند.
آنها الهام بخش بنیانگذاران این سازمان شدند تا برای صیانت از حیات وحش پاراگوئه تلاش کنند، به این امید که برای فرزندانشان دنیای بهتری به ارث بگذارند.

مار “فالوتریس” جدید جذابیت خاصی دارد و با سر قرمزش در ترکیب با یقه زردرنگ، نوار جانبی سیاه و فلس های شکمی نارنجی با لکه های سیاه نامنظم از سایر گونه های سرده خود قابل تشخیص می باشد. این مار، بومی جنگل های “سرادو” (Cerrado) در شرق پاراگوئه است.
نادر بودن شدید این گونه، نویسندگان را بر آن داشت تا باتوجه به دسته بندی های حفاظتی اتحادیه بین المللی صیانت از طبیعت (IUCN) آنرا بعنوان گونه ای “در خطر انقراض” در نظر بگیرند که به این معنا است که در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم برای صیانت از آن، اینگونه در معرض خطر انقراض قریب الوقوع قرار دارد.

اینگونه را تنها می توان در مقصد گردشگری معروف “لاگونا بلانکا” یافت، منطقه ای که بعنوان مکانی مهم برای صیانت از دوزیستان و خزندگان اعلام شده است.
نویسندگان این مقاله می گویند: کشف اینگونه بار دی گر نیاز به صیانت از محیط طبیعی در این منطقه از پاراگوئه را نشان میدهد. “لاگونا بلانکا” برای مدت ۵ سال بعنوان ذخیره گاه طبیعی در نظر گرفته شده بود، اما هم اکنون هیچ حفاظتی از آن نمی گردد. حفظ این مکان باید بعنوان یک اولویت ملی در نظر گرفته شود.

منبع: