جزئیات موشک جدید چین برای ارسال فضانوردان به فضا

به قول یک دانشمند ارشد موشک، موشک نسل بعدی چین که برای حمل فضانوردان طراحی شده است، چند منظوره و تا حدی قابل استفاده مجدد خواهد بود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، “وانگ شیائوجون”، رئیس آکادمی فناوری پرتابگر چین که سازنده اصلی موشک های حامل این کشور است، طی یک جلسه بین المللی اظهار داشت که موشک جدید این کشور (که هنوز نامش فاش نشده است) دو مدل خواهد داشت.
نخستین مدل شامل یک تقویت کننده اصلی دو مرحله ای خواهد بود و برای انتقال فضانوردان یا محموله به ایستگاه فضایی تیانگونگ چین استفاده خواهد شد، در حالیکه مدل دیگر دارای یک تقویت کننده اصلی سه مرحله ای و چند تقویت کننده جانبی خواهد بود و وظیفه حمل فضانوردان به ماه را بر عهده خواهد داشت.
نخستین مدل قادر خواهد بود ۱۴ تن محموله را به مدار نزدیک زمین که ایستگاه تیانگونگ در آن در حرکت است، بفرستد. مدل دوم هم قادر به حمل فضاپیما با وزن حدود ۲۷ تن به مسیر انتقال زمین به ماه (دروازه ای برای فرود روی ماه) خواهد بود.
“وانگ” اضافه کرد: دو مرحله اول تقویت کننده های اصلی آنها اساسا یکسان خواهد بود، در حالیکه مرحله سوم تنها در موشک فرود ماه وجود خواهد داشت.
“وانگ” اظهار داشت: مرحله اول این مدلها قابل استفاده مجدد خواهند بود. مهندسان صنعت فضایی چین چندین سال است در تلاشند تا موشک های خویش را قابل استفاده مجدد کنند و از راه آزمایش های نمایش فناوری، پیشرفت قابل توجهی در این حوزه هم داشته اند.
“جیانگ جی”، طراح ارشد موشک در آکادمی وانگ و یکی از اعضای آکادمی علوم چین، اظهار داشت: تحقیق و توسعه نوع قابل استفاده مجدد موشک لانگ مارچ ۸ به خوبی پیش می رود.
تابحال تنها موشک قابل استفاده مجدد که وارد مرحله عملیاتی شده است، موشک فالکون هوی شرکت اسپیس ایکس است که نخستین پرتاب خویش را در فوریه ۲۰۱۸ انجام داد.
نکاتی درباره ایستگاه فضایی تیانگونگ چین
چین می خواهد تا سال ۲۰۳۰ به قدرت اصلی فضایی تبدیل گردد تا با رقبای خود همچون ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شود و پیشرفته ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می چرخد، ​​ایجاد کند.
الان سه فضانورد مأموریت شنژو-۱۳ چین در این ایستگاه فضایی حضور دارند. دو فضانورد مرد به نامهای “ژای زیگنگ” و “ای گوانگفو” و یک زن به نام “وانگ یاپینگ” سه فضانورد مأموریت شنژو-۱۳ هستند. “وانگ” از اعضای مأموریت شنژو-۱۳ مادر یک دختر ۵ ساله و دومین زن فضانورد چینی است که در یک پرواز فضایی شرکت کرده است.
سال جاری هم ۶ پرتاب برای تکمیل ایستگاه فضایی چین انجام خواهد گرفت. همچون این مأموریت ها میتوان به ارسال خدمه مأموریت “شنژو-۱۴” و شنژو-۱۵” به ایستگاه تیانگونگ، انتقال فضاپیمای باری رباتیک تیانژو-۴ و ۵ به ایستگاه برای عملیات سوخت گیری و تأمین مجدد و ارسال دو آزمایشگاه فضایی بزرگ برای اتصال به ایستگاه فضایی اشاره نمود.
نخستین مورد از ۶ پرتاب برنامه ریزی شده، مأموریت تیانژو ۴ خواهد بود که بعد از آن فضاپیمای سرنشین دار شنژو-۱۴ به ایستگاه فضایی چین خواهد رفت. سپس دو آزمایشگاه برای تکمیل ایستگاه به فضا پرتاب خواهند شد. پنجمین عملیاتی که صورت خواهد گرفت، تیانژو-۵ و آخرین مورد هم مأموریت شنژو-۱۵ خواهد بود.

منبع: