کلیدواژه انحصار، همواره پوششی بر عدم موفقیت در حوزه ارتباطات است

کلیدواژه انحصار، همواره پوششی بر عدم موفقیت در حوزه ارتباطات و مخابرات و حتی سنگ اندازی در راه پیشرفت بازار ارتباطات کشور بوده و یکی از موانع اصلی توسعه حوزه آی سی تی در کشور است.
به گزارش روش سئو به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، بهانه نگارش این یادداشت برگزاری کمپینی با عنوان رفع انحصار از مخابرات در شبکه های اجتماعی است که پرداختن به آن، حقیقتا اشتباهی بزرگ و باعث انحراف افکار عمومی از مشکل اصلی صنعت ارتباطات بشمار می رود. همچنین، مهم ترین صدمه جبران ناپذیر آن نه به صنعت ارتباطات، بلکه به افکار عمومی است که ظاهرا انحصار مطرح شده مخابرات را دلیل تمام توسعه نیافتگی ها بدانند و دیگر مطالبه به حقی از مسئولین بابت عدم پیشرفت حوزه ارتباطات نداشته باشند. امروزه در جامعه ای که ۸۵ میلیون ایرانی به اینترنت دسترسی دارند، جمع آوری ۶ هزار امضا کار بسیار ساده ای است، این کارزار را کسانی به راه انداختند که بانیان وضعیت موجود هستند. البته در دولت مردمی فعلی در بخش مخابرات شاهدتحولات خوبی هستیم که البته لازمه آن فریفته نشدن همکاران دولت جدید توسط گروه هایی است که تمام کم کاری ها و ترک فعل های خویش را در حوزه ارتباطات، تحت پوشش انحصار مخابرات پنهان می دارند و متاسفانه سال ها با این بهانه، به صورت هدفمند سبب عدم توسعه یافتگی صنعت ICT کشور شدند. شرکت مخابرات ایران بیشتر از ۱۰ سال قبل با طی روال قانونی خصوصی شد و به عرضه خدمات به ذی نفعان در قالب مصوبات ابلاغی بالادستی پرداخت. حالا هم توسعه زیرساخت ارتباطات شبکه با فیبر نوری و FTTH در دست انجام است. نگاه غیرکارشناسی به مجموعه مخابرات ایران طی سالهای گذشته و علیرغم افزایش شدید تورم، اجازه افزایش منطقی تعرفه ها را نداده است و نگاه سیاسی جایگزین نگاه حرفه ای به حوزه ارتباطات شده است، حال آنکه با منطقی شدن تعرفه ها سود اصلی که همان افزایش کیفیت و عرضه خدمات جدید است، به تمام ذی نفعان، مردم و مشترکان شامل خانگی، تجاری و سازمانی خواهد رسید. به صورت خلاصه، از اهم وظایف وزارت ارتباطات، پشتیبانی از مشترکین و فعالان صنعت ICT جهت استفاده از خدمات باکیفیت مطلوب با هدف تحقق رضایت مندی مشتریان است و اگر این حمایت نباشد، چرخه صنعت با مشکل مواجه می شود و زیان آن در نهایت مشترکین می رسد که خواستار خدمات باکیفیت هستند. در مورد انحصار، اگر منظور نحوه استفاده از سیم و کابل است که بر مطابق قانون و مصوبات ابلاغی از جانب رگولاتوری و در چارچوب قرارداد بیت استریم تمام اپراتورها از خدمات زیرساختی می توانند استفاده کنند. مصادیق انحصار را با نگاهی کارشناسی میتوان در ارائه پهنای باند مناسب به اپراتورها، اعمال قوانین ضد توسعه و انحصار در اعمال منطقی تعرفه ها دانست. اگر مشکل تعرفه غیرمنطقی و غیر واقعی خدمات مخابرات و عدم توجه به تأمین منابع با بهانه کلیدواژه انحصار حل نشود، در پایان هم مشترک نهایی متضرر می شود و نمی تواند از تکنولوژی های جدیــد بهره مند شود و هم تمام شرکتهای ارتباطی کشور با عقب ماندن مخابرات به صورت زنجیروار از مدار توسعه خارج می شوند. در نهایت لازم است یک مرتبه برای همیشه کلیدواژه انحصار و سو استفاده از این واژه را فراموش کرده و همگان به توسعه تکنولوژی های جدید مطابق با آخرین روندهای رایج در دنیا با پشتیبانی از صنعت زیرساختی مخابرات باور داشته باشیم تا نتایج آن برای تمام مردم و مشتریان، ملموس بوده و علاوه بر آن، توسعه حقیقی صنعت پیشران ارتباطات و فناوری اطلاعات را در کشورمان شاهد باشیم.

منبع: