چین ماهواره جدید رصد زمین پرتاب کرد

به گزارش روش سئو به قول سازمان ملی فضایی چین، این کشور بامداد امروز (چهارشنبه) یک ماهواره رادار رصد/دیدبانی زمین(Earth observation radar satellite) را به فضا پرتاب کرد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از چاینادیلی، ماهواره زمین پیمای “۱-۰۱A” بامداد امروز سوار بر موشک لانگ مارچ ۴ سی و در ساعت ۷: ۴۴ بامداد از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در شمال غربی چین پرتاب شد و وارد مداری شبه مدار خورشید آهنگ در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین شد.
هم ماهواره و هم موشک توسط “آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای” که یکی از شرکتهای تابعه شرکت علوم فضایی و فناوری چین است، ساخته شده اند. این پرتاب ۴۰۷ امین پرتاب یک موشک لانگ مارچ بود.
محموله اصلی این فضاپیمای ۳.۲ متریک تنی، یک رادار با دهانه مصنوعی باند L بود که امکان رصد شبانه روزی زمین را در تمام شرایط آب و هوایی فراهم می آورد. اندازه آنتن این رادار ۳۳ متر مربع است که این امر آنرا به بزرگ ترین رادار با دهانه مصنوعی در ماهواره های چینی تبدیل می کند.
“رادار دهانه ترکیبی” که با نام “رادار روزنه مصنوعی” (Synthetic Aperture Radar) و فناوری سارهم شناخته می شود با تاکید بر همان فناوری رادار کار تصویربرداری را انجام می دهد.
این ماهواره وظیفه عرضه کرده ها و تصاویر جهت کمک به منابع زمینی، پیشگیری و امدادرسانی در هنگام وقوع بلایای طبیعی، نقشه برداری و داده های مورد نیاز سازمان جنگل داری را دارد و به صورت قابل توجهی توانایی دولت چین در نشان دادن واکنش سریع در صورت وقوع بلایای طبیعی را تقویت خواهد نمود.
دولت چین اظهار داشت که دومین رادار این سری یعنی ماهواره زمین پیما “۱-۰۱B” مقرر است در اواخر فوریه پرتاب شود.
به قول وزارت منابع طبیعی چین، کاربر اصلی این ماهواره (یعنی دولت چین)، سالانه ۱۰ میلیون یوان(۱.۶ میلیون دلار) برای گرفتن داده ها و تصاویر حاصل از ماهواره های خارجی می پردازد، اما این تصاویر برای پاسخگویی کامل به نیازهای ملی و انجام بررسی های زمین شناسی و پیشبینی بلایا و و نظارت کامل کافی نیست. پرتاب این ماهواره جدید به کاهش وابستگی چین به داده های حاصل از ماهواره های خارجی در این حوزه کمک خواهد نمود.