طراحی یک ساختمان خورشیدی خیره کننده در تایوان

روش سئو: یک شرکت هلندی ساختمان جذابی را برای ساخت در تایوان طراحی نموده که مقرر است سرتاسر از صفحات خورشیدی پوشیده شود و سالیانه یک میلیون کیلووات ساعت برق تولید نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، یک شرکت معتبر هلندی یک پروژه پایداری شهری را با ابعاد حماسی راه اندازی کرده است.
برپایه اعلام در وب سایت رسمی این شرکت معروف به “MVRDV”، این پروژه “سان راک”(Sun Rock) نامیده می شود که نشان دهنده ساختمانی کاملاً پوشیده شده با صفحات خورشیدی است که می تواند هر سال تقریباً یک میلیون کیلووات ساعت انرژی پاک تولید نماید.
نکته حائز اهمیت این است که “سان راک” حتی می تواند انرژی اضافی ساخته شده را به شبکه برق شهری تزریق کند. ازاین رو احیانا تمامی ساختمان های اداری و مسکونی در آینده می توانند به همین روش بعنوان منابع انرژی عمل کنند.
گفتنی است که مقرر است “سان راک” تا سال ۲۰۲۴ راه اندازی شود.
شرکت دولتی برق تایوان به نام “تای پاور”(Taipower) مسئول اجرای پروژه “سان راک” است و می خواهد از آن علاوه بر یک مرکز ذخیره و نگهداری دستگاههای انرژی تجدیدپذیر، بعنوان یک مرکز نمایشگاهی استفاده نماید.
اما بارزترین و چشمگیرترین خصوصیت این پروژه، نمای آن است که تقریباً به صورت کامل در صفحات خورشیدی غرق می شود. البته حتما دریچه ها و پنجره هایی برای تبادل طبیعی نور و هوا در آن وجود خواهد داشت.
اما تولید یک میلیون کیلووات ساعت انرژی در سال بسیار زیاد است. بر اساس گزارش دولت ایالات متحده، یک خانوار به صورت متوسط ​​سالانه تقریباً ۱۱ هزار کیلووات ساعت برق استفاده می نماید که همین آمار نشان داده است توانایی “سان راک” چقدر زیاد است.
شرکت طراح “سان راک” می گوید: این ساختمان جدید مقدار قابل توجهی از نور خورشید را در طول سال دریافت می کند و ازاین رو شکل گرد آن بگونه ای طراحی شده است که بتوان بیشترین مقدار از نور خورشید را برای تبدیل به برق دریافت کرد. همینطور زاویه این صفحات خورشیدی در تمام قسمت های نما بگونه ای تنظیم می شود که تولید انرژی به حداکثر برسد.
“سان راک” حداقل ۴۰۰۰ متر مربع پنل فتوولتائیک را پشتیبانی خواهد نمود که به پشتوانه آنها می تواند سالانه نزدیک به یک میلیون کیلووات ساعت انرژی پاک تولید نماید.
شرکت هلندی می گوید: این مقدار انرژی معادل سوزاندن ۸۵ تن نفت خام است و این به معنای خودکفا بودن این ساختمان است.
همینطور اعلام شده است که طراحی های بیشتر امکان دارد منطقه وسیع تری را برای قرارگیری صفحات خورشیدی بر روی سازه در اختیار قرار دهد که می تواند تا ۱.۷ میلیون کیلووات ساعت در سال را پشتیبانی کند و این می تواند به تأمین انرژی بیشتر برای شبکه برق شهری کمک نماید.
اما داخل این ساختمان هم فضای بسیار بزرگی دارد و دارای تقریباً ۱۲ هزار و ۹۰۰ متر مربع سالن و اتاق، یک انبار، کارگاه تعمیر و نگهداری و یک دفتر است. طبقه اول مانند یک گالری می شود، ازاین رو بازدیدکنندگان می توانند آنچه را که در کارگاه تعمیر و نگهداری می گذرد، ببینند. این ساختمان همینطور دارای یک «اتاق داده» خواهد بود، جایی که اطلاعات در لحظه نمایش داده می شود.
“سان راک” یک پروژه بزرگ است که می تواند طراحی شهری را دگرگون کند، چون که خطرات تغییرات اقلیمی همچنان در حال افزایش می باشد.

منبع: