سومین پرواز گردشگری فضایی بلو اوریجین انجام شد

به گزارش روش سئو شرکت ˮبلو اوریجینˮ(Blue Origin) سومین پرواز گردشگری فضایی خویش را با شش توریست شامل مجری مشهور تلویزیونی آمریکا و دختر اولین فضانورد آمریکایی با موفقیت به انجام رساند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، شرکت فضایی “بلو اوریجین” سومین پرواز گردشگری فضایی خویش را به همراه شش سرنشین در ماموریتی به نام “NS-۱۹” با موشک “نیو شپرد”(New Shepard) انجام داد و در این پرواز، شش رکورد فضایی جدید را به نام خود ثبت نمود.
از بلند قدترین فردی که به فضا پرواز کرده تا نخستین پدر و پسری که همزمان با هم به فضا پرواز کردند، این شش توریست فضایی تاریخ ساز شدند.
مسافران این سفر شامل “لورا شپرد” دختر “آلن شپرد” اولین فضانورد آمریکایی در مأموریت “مرکوری ۳” و پنجمین انسان روی ماه در مأموریت “آپولو ۱۴”، “مایکل استراهان” مجری برنامه تلویزیونی مشهور “صبح بخیر آمریکا”، “ایوان دیک” عضو هیئت مدیره شرکت “دیک هولدینگز”، “دیلان تیلور” مدیر شرکت “وویجر اسپیس”، و نخستین پدر و پسری که همزمان به فضا رفتند به نامهای “لین بس”(پدر) و “کامرون بس”(پسر) است.
این پرواز در ساعت ۹: ۴۵ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۸: ۱۵ به وقت ایران) در محل پرتاب فضایی “سایت وان” در غرب تگزاس انجام شد.
موشک “نیو شپرد” در این پرواز به “خط کارمان”؛ نقطه ای که بعنوان شروع فضا در نظر گرفته می شود، پرواز کرد و مسافران توانستند سیاهی فضا و همینطور انحنای زمین را ببینند.
“خط کارمان” خطی فرضی در آسمان در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح دریاهای آزاد زمین است که بعنوان مرز جو و فضا در نظر گرفته می شود.
آنها همینطور اجازه ترک صندلی خویش را برای تجربه بی وزنی پیدا کردند و بعد از اتمام مأموریت، کپسول فضایی با کمک چتر نجات به زمین بازگشت.
موشک “نیو شپرد”، این شش نفر را در یک پرواز ۱۰ دقیقه ای به مرز فضا برد و بازگرداند و باعث شد آنها حدود سه دقیقه بی وزنی را تجربه کنند و از ارتفاع ۱۰۶ کیلومتری به سیاره ما نگاه کنند.
کپسول حامل سرنشینان سپس با استفاده از سه چتر نجات بزرگ و کمک گرفتن از رانشگرهای خود برای کند کردن و کاهش سرعت فرود، به زمین بازگشت.
“جف بزوس” بنیانگذار “بلو اوریجین” هم برای استقبال از این شش نفر در بازگشت به زمین و اهدای نشان فضانوردی به آنها در محل فرود حضور داشت.

این پرتاب سومین پرواز فضایی انسانی “بلو اوریجین” و سومین پرواز فضایی این شرکت امسال است. دو پرواز سرنشین دار قبلی هر کدام حاوی چهار نفر بود که نخستین آنها شامل “جف بزوس” بنیان گذار شرکت “آمازون” و “بلو اوریجین” بود. پرواز دوم هم که در ماه اکتبر انجام شد، شامل “ویلیام شاتنر” بازیگر مشهور هالیوود، “گلن دی وریس” بنیانگذار شرکت “مدیتاتا”، “کریس بوشویزن” از شرکت “DCVC” و “آدری پاورز” از “بلو اوریجین” بود که متأسفانه “دی وریس” چند هفته بعد از اینکه فضانوردی را تجربه کرد، در یک حادثه هوایی درگذشت.
“مایکل استراهان” با قد ۱۹۶ سانتیمتر، رکورد جدیدی را بعنوان بلندترین فردی که به فضا پرواز کرده است، ثبت نمود. وی که قهرمان سابق مسابقات فوتبال آمریکایی و الان مجری برنامه مشهور «صبح بخیر آمریکا» است، رکورد قبلی گینس را در این حوزه یک اینچ بهبود بخشید که تابحال به صورت مشترک در اختیار “جیمز ون هافتن” و “جیمز وتربی” فضانوردان ناسا بود.
“مایکل استراهان” نخستین شخصیت تلویزیونی نیست که به فضا پرواز می کند، چون که “تویوهیرو آکیاما” از ژاپن در سال ۱۹۹۰ به ایستگاه فضایی “میر” روسیه پرواز کرده است، اما او نخستین روزنامه نگاری است که به فضا پرواز کرده است.
“استراهان” همینطور از بین ۳۸ نفری که پرواز به فضا و بازگشت به زمین را انجام داده اند، حالا نخستین فرد سیاه پوستی است که در یک پرواز فضایی زیرمداری شرکت داشته است. پیش از این ۱۶ فضانورد سیاهپوست در مأموریت هایی که وارد مدار زمین شده اند، در ارتفاع بالاتر از “استراهان” پرواز کرده اند.
نخستین فردی که در یک پرواز فضایی زیرمداری به فضا پرتاب شد، “آلن شپرد” پدر “لورا شپرد” بود که ۶۰ سال پیش در تاریخ پنج مه ۱۹۶۱ از زمین بلند شد. گفتنی است که وسیله نقلیه “نیو شپرد” به پاس همین مساله به نام “آلن شپرد” نام گذاری شده است. “لورا شپرد” حالا نخستین دختر یک فضانورد است که زمین را ترک کرده است. قابل ذکر است که وی بعنوان میهمان در این پرواز شرکت داشت و پولی از او دریافت نشده بود.
“لین بس” سرمایه دار آمریکایی و پسرش “کامرون” نخستین پدر و فرزندی بودند که با هم به فضا پرواز کردند.
“استراهان” که روی صندلی شماره ۱ نشسته بود، به ۶۰۴امین فردی تبدیل شد که به ارتفاع بالاتر از ۸۰ کیلومتر پرواز می کند، که ارتفاعی است که طبق تعریف ایالات متحده از آنجا فضا آغاز می شود. “لورا شپرد”، “تیلور”، “لین بس”، “کامرون بس” و “دیک” هم به ترتیب در جایگاه ۶۰۵ تا ۶۰۹ قرار می گیرند.
مأموریت “NS-۱۹” پنجمین پرواز این کپسول فضایی و تقویت کننده قابل استفاده مجدد آن و نوزدهمین پرواز موفق “نیو شپرد” از سال ۲۰۱۵، ششمین پرواز سالجاری آن و سومین پرتاب سرنشین دار آن بود.