به تعویق افتادن راهپیمایی فضایی به خاطر زباله پراکنی روسیه در فضا!

آزمایش ضد ماهواره روس ها، راهپیمایی فضایی را برای فضانوردان خطرناک تر کرده است و سبب شده تا پیاده روی فضایی که قرار بود در ایستگاه فضایی توسط دو فضانورد ناسا صورت گیرد، لغو شود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، روز سه شنبه ۳۰ نوامبر قرار بود دو فضانورد ناسا یک پیاده روی فضایی انجام دهند و سیستم آنتن معیوب ۲۱ ساله ایستگاه فضایی را جایگزین کنند. با این وجود، هشداری درباره نزدیکی زباله های فضایی به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) صادر شد که موجب شد ناسا به سبب «عدم فرصت مناسب برای ارزیابی دقیق خطراتی که برای فضانوردان ایجاد می کند»، این رویداد را به تعویق بیاندازد.
در صورتیکه ناسا منشاء یا ماهیت زباله هایی را که سبب این تاخیر شده مشخص نکرده است، این نگرانی در مورد زباله های فضایی تنها یک روز بعد از آن رخ می دهد که مقامات ناسا فاش کردند که ابری از زباله های فضایی توسط آزمایش اخیر ضد ماهواره ای روسیه(ASAT) به وجود آمده که خطر را برای فضانوردان در طول راهپیمایی فضایی افزایش داده است.
“دانا وایگل” معاون مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین المللی از ناسا طی یک نشست خبری توضیح داد که بطور معمول یک در ۲۷۰۰ احتمال وجود دارد که یک قطعه زباله فضایی، لباس یک فضانورد را در حین پیاده روی فضایی سوراخ کند، اما آزمایش “ASAT” روسیه این خطر را هفت درصد افزایش داده است.
بطور معمول، فضانوردان و ایستگاه فضایی هر دو با خطر برخورد تکه های شناور زباله های فضایی روبرو هستند. “وایگل” اظهار داشت: لباس های فضایی نسبت به قطعات کوچک تر لطمه پذیرتر هستند و تکه های کوچکی از زباله های فضایی وجود دارد که عمدتا توسط ریزشهاب سنگ ها و رویدادهای طبیعی ایجاد می شوند. با این وجود، بعد از آزمایش ضد ماهواره ای روسیه، این خطر به میزان کمی در حدود هفت درصد بالا رفته است.
وی ادامه داد: با این وجود، این افزایش اندک در خطر برخورد زباله های فضایی با نوسانات طبیعی مورد انتظار در زباله های فضایی طبیعی مانند ریزشهاب سنگ ها غیرعادی نیست.
وی افزود: از آنجا که آزمایش “ASAT” بتازگی انجام شده است، چند ماه طول می کشد تا همه آن قطعات زباله های فضایی به وجود آمده لیست بندی شوند و به روند عادی ردیابی زباله های فضایی وارد شوند تا بتوانیم فاصله ها یا نزدیکی آنها به ایستگاه فضایی بین المللی را ارزیابی نماییم.
“وایگل” همین طور اظهار داشت که به سبب احتمال حداقلی خطر برخورد زباله های فضایی در این پیاده روی لغو شده، برای فضانوردان پیش بینی نشده بود که پیاده روی فضایی خودرا متفاوت انجام دهند یا اقدامات خاصی برای جلوگیری از برخورد زباله های فضایی انجام دهند.
بدین سبب باتوجه به انجام آزمایش “ASAT”، تصمیم گرفته شد که فضانوردان به سبب محافظه کاری، این راهپیمایی فضایی را فعلا از برنامه خود حذف نمایند.
“وایگل” در این مورد اظهار داشت: چند چیز وجود داشت که ما در نهایت باید خیلی زود تصمیم می گرفتیم. بدین سبب تصمیم گرفتیم تا آن زمان که واقعاً به درک درستی از محیط برسیم، محافظه کار باشیم و این پیاده روی فضایی لغو نماییم.

منبع: