درمان پوکی استخوان با یک دستگاه بی سیم فوق العاده باریک

روش سئو: پژوهشگران ˮدانشگاه آریزوناˮ در پروژه جدید خود، یک دستگاه بی سیم بسیار باریک ابداع نموده اند که می تواند به پزشکان در نظارت بر وضعیت استخوان و تصمیم گیری بهتر در مورد درمان پوکی استخوان کمک نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی “دانشگاه آریزونا”(UArizona)، پژوهشگران یک دستگاه بی سیم بسیار باریک ابداع نموده اند که روی سطح استخوان قرار می گیرد و شاید روزی بتواند به پزشکان در نظارت بر سلامت و بهبود استخوان در بلندمدت کمک نماید.
دکتر “دیوید مارگولیس”(David Margolis)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: من بعنوان یک جراح، از به کار بردن داده های جمع آوری شده با دستگاه های الکترونیکی روی سطح استخوان برای ارائه مراقبت های ارتوپدی شخصی سازی شده به بیمارانم، بسیار هیجان زده هستم. این کار با هدف تسریع توان بخشی و به حداکثر رساندن عملکرد بعد از لطمه های تروماتیک صورت می گیرد.
“فیلیپ گوتروف”(Philipp Gutruf)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: شکستگی های ناشی از مشکلاتی مانند پوکی استخوان، بیشتر از حملات قلبی، سرطان سینه یا سرطان پروستات، به بستری شدن در بیمارستان منجر می شوند. بااینکه این دستگاه هنوز جهت استفاده در انسان بررسی و تایید نشده است اما شاید روزی بتوان از اینگونه دستگاهها نه فقط برای نظارت بر سلامت، بلکه برای بهبود آن نیز بهره برد.
وی ادامه داد: توانایی نظارت بر سلامت دستگاه عضلانی اسکلتی انسان، بسیار مهم می باشد. شما با کمک این رابط، اساسا یک کامپیوتر روی استخوان دارید. این فناوری به ما امکان می دهد که دستگاه های پژوهشی برای دانشمندان ابداع نماییم تا بتوانند به وسیله آنها، نحوه عملکرد دستگاه عضلانی اسکلتی انسان را کشف کنند و از اطلاعات جمع آوری شده برای بهبود و درمان بهره ببرند.
گوتروف افزود: از آنجائیکه عضلات به استخوان ها بسیار نزدیک هستند و بصورت مکرر حرکت می کنند، مهمست که دستگاه به اندازه کافی نازک باشد تا از تحریک بافت های اطراف یا جدا شدن آنها جلوگیری شود.
“الکس برتون”(Alex Burton)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: ساختار نازک این دستگاه که حدودا ضخامت یک ورقه کاغذ را دارد، به این معناست که می تواند با انحنای استخوان مطابقت داشته باشد و یک رابط محکم را بوجود آورد. همین طور این دستگاه، به باتری نیاز ندارد. این کار با بهره گیری از روش موسوم به “ارتباط میدان نزدیک”(NFC) امکان پذیر است که در تلفن های همراه هوشمند نیز به کار می رود.
لایه های بیرونی استخوان ها مانند لایه های بیرونی پوست می ریزند و تجدید می شوند. بنابراین، اگر از چسب سنتی برای چسباندن چیزی به استخوان استفاده می شد، بعد از چند ماه می افتاد. “جان سیوک”(John Szivek)، از پژوهشگران این پروژه، چسبی را ابداع کرد که حاوی ذرات کلسیم با ساختار اتمی مشابه سلول های استخوان است و برای ایمن ساختن قطعات الکترونیکی روی سطح استخوان استفاده می شود.
گوتروف اظهار داشت: استخوان فکر می کند که دستگاه، قسمتی از خودش است و به سمت سنسور رشد می کند. این کار به دستگاه امکان می دهد تا یک پیوند دائمی را با استخوان بوجود آورد.
بعنوان نمونه، پزشک می تواند دستگاه را به استخوان شکسته یا ترک خورده متصل کند تا روند بهبودی را زیر نظر بگیرد. این دستگاه می تواند خصوصاً برای افراد مبتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان مفید باشد برای اینکه آنها اغلب به شکستگی گرفتار می شوند. دانستن اینکه استخوان چگونه و با چه سرعتی بهبود می یابد، می تواند تصمیمات درمانی بالینی مانند زمان برداشتن سخت افزارهای موقت مانند میله ها یا پیچ ها را نیز تعیین کند.
برای تعدادی از بیماران، داروهایی تجویز می شود که برای سرعت بخشیدن به بهبود استخوان یا تراکم استخوان طراحی شده اند اما این داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. نظارت دقیق بر استخوان، به پزشکان امکان می دهد تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد سطح دوز دارو بگیرند.
این پژوهش، در مجله “Nature Communications” به چاپ رسید.

منبع: