مدیرعامل شركت مخابرات ایران : دولت در ۱۲ سال قبل آهنگ توسعه مخابرات را کند کرده است

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: در تمام این ۱۲ سال حمایتی از ما نشده و اعتبارات از ما گرفته شده، همینطور دولت مأموریت های هزینه زا هم به مخابرات ابلاغ کرده است.
به گزارش روش سئو به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، مهندس سلطانی در گفتگو با شبکه خبر پاسخگوی سوالات مجری برنامه درباره توسعه ارتباطات زیرساخت و چالش های پیش روی آن بود.
انحصار مخابرات و توسعه زیرساخت
مهندس سلطانی در پاسخ به این بحث که ارتباطات به شکلی زیرساخت توسعه کشور به حساب می آید، اما در بحث دیتا خصوصا در شهرهای بزرگ با مشکل مواجهیم و با وجود اعلام انحصار در مخابرات، بازهم مشکلاتی داریم، اظهار داشت: انحصار کلیدواژه ای است که زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، هدف ما و سیاست گذاران توسعه در زیرساخت و ارتباطات است. ۱۰ سال قبل و همزمان با کشورهای دیگر جهان، سند استراتژیک خودمان را تنظیم و بحث توسعه رو کلید زدیم و الان توسعه زیرساخت ارتباطات با فیبر نوری و FTTH را در دست داریم. سند استراتژیک در مخابرات با کمک بهترین مشاوران کشورهای توسعه یافته انجام شده و هیچ نقصی ندارد.
وی در ادامه اظهار داشت: در کشورهای دیگری که پروژه توسعه ارتباطات را در دست دارند، دولت به آنها کمک می نماید، مثلاً در کشور آلمان در سال ۲۰۱۸ برای توسعه زیرساخت در بخشی دسترسی به FTTH، ۲.۷ میلیارد یورو یارانه اختصاص داده شد، در فرانسه تا سال ۲۰۲۵ هدف گذاری شده است کل مشترکین به فیبرنوری دسترسی داشته باشند و دولت کمکی ۱۴ میلیارد یورویی داشت، در کره جنوبی و در همین بحث دولت حدود ۳۹ درصد به مخابرات کمک کرده است. در ۱۲ سال قبل ما هیچ گونه حمایتی از سوی دولت نداشتیم، دولت هیچ کمکی به ما نمی نماید. در کشورهای دیگر هم مخابرات خصوصی است، ولی دولت به علت زیانده نشدن شرکتهای خصوصی به آنها کمک می کنند.
مهندس سلطانی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت مخابرات، چون به بخش خصوصی واگذار شده باید بخشی از درآمد را به دولت بدهد و در این ۱۲ سال بابت سود سهام شرکت، سهام عدالت و مالیات ۶۴ هزار میلیارد به دولت اعتبار دادیم. در همه جای دنیا درآمد و هزینه تناسب دارند. غیر ازینکه دولت به ما کمک نکرد ما به دولت کمک کردیم. در این سال ها عددی حدود ۴۰ هزار میلیارد هزینه حقوق و مزایا بود. حدود ۱۰۴ میلیارد برای دولت آورده داشتیم، اما کمکی به ما نشد.
وی در مورد انحصار مخابرات اضافه کرد: برای عدم توسعه برای مخابرات از کلمه انحصار استفاده می شود. در این ۱۲ سال، در حوزه تلفن هیچگونه افزایشی در تعرفه ها نداشتیم. ۲۰ هزار میلیارد تومان آورده ما اگر خرج توسعه می شد مشترکین بیشتری به باند پهن متصل می شدند و ما این مشکلات رو نداشتیم.
پرداخت سود به سهامداران
مدیرعامل شرکت مخابرات در پاسخ به این سؤال که شما به سهامداران سود پرداخت می کنید، اما چرا کاری برای توسعه نمی کنید، توضیح داد: شرکت مخابرات سهامدار حقیقی و حقوقی دارد، اگر به سهامداران سود ندهیم، مردم انگیزه ای برای خرید سهام ندارند و سهام ما با مشکل رو به رو می شود؛ ازاین رو سهامداران کف سود رو دریافت می کنند، علاوه بر این سودی که غیر از دولت سهامداران دریافت کنن عدد زیادی نیست که بشود با کمک آن تحولی ایجاد کرد.
توسعه شبکه فیبرنوری در کشور
مهندس سلطانی درمورد توسعه شبکه فیبرنوری و این که حالا ۱۷۵ هزار کیلومتر فیبرنوری داریم، اما هنوز در دسترس مردم قرار نگرفته است، اظهار داشت: مبحث سرمایه گذاری و توسعه نسبت مستقیم دارد، وقتی از ما حمایت نمی گردد و در بعضی از اقدامات جلوی ما گرفته می شود، در نتیجه مشترکین گرفتار مشکل می شوند و نمی توانیم نوسازی نماییم. در تمام این ۱۲ سال حمایتی از ما نشده و اعتبارات از ما گرفته شده است. دولت مأموریت های هزینه زا هم به مخابرات ابلاغ کرده است.
در سال ۱۳۹۴ دولت بحث هم کد سازی را به ما ابلاغ نمود، وقتی طرحی مقرر است اجرای شود، اگز کاهش درآمد به وجود بیاورد باید جبران شود، در آن سال این کار برای ما ۸ هزار میلیارد هزینه داشت و دولت هزینه ای را به ما نداد و ما از خودمان خرج کردیم.
وی در ادامه اضافه کرد: ما اگر این اعداد را داشتیم، مسلما هم اکنون فیبرنوری که ۱۷۵ هزار کیلومتر است دوبرابر می شد و ما حالا نزدیک منازل مردم بودیم و سرعت بالا را به آنها عرضه می دادیم، ولی این پروژه ها مشکلاتی برای ما داشت و سرعت ما کند شد. سیاست ها مشکل ساز هستند. هدف ما توسعه است و مردم به سرعت بالا نیاز دارند.

پروژه های دولت هزینه زا است
این مقام مسئول درباره این که قرار بود ۵ میلیون پورت تا سال ۱۳۹۸اضافه شود، اما اتفاق نیفتاد، اظهار داشت: سال ۱۳۹۸ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبحث شبکه دسترسی در شبکه ملی اطلاعات را به ما ابلاغ نمود. ما به علت اهمیت این موضوع، طرحی را عرضه کردیم، برپایه طرح ما برای یک بازه زمانه ۵ هزار میلیارد هزینه نیاز بود. برای تأمین هزینه طرح چند راه وجود داشت؛ اصلاح تعرفه های مخابرات، کمک سهامداران و فروش بخشی از اموال شرکت. چون توافق بین وزارت و سهامداران انجام نشد، این اتفاق رخ نداد و ما از سمت خودمان یک میلیون پورت را مهیا کردیم و تا آخر سال جاری ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار پورت دیگر اضافه خواهد شد. اگر به ما کمک و زیان دهی ما جبران شود، توسعه شبکه زیرساخت ثابت اتفاق خواهد افتاد.