شناسایی چند مولکول آلی خاص در مریخ

روش سئو: پژوهشگران پشتیبان ماموریت مریخ نورد کنجکاوی اعلام کردند کنجکاوی برای اولین بار مولکول های آلی خاصی را در مریخ شناسایی کرده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از اینورس، مریخ نورد کنجکاوی ناسا بعد از گذراندن ۱۹۰۹ روز مریخی در سیاره سرخ، از یک نقص جزئی رنج می برد. زمانی که کنجکاوی روی خط یال(یال محل برخورد دو دامنه شیب دار است) “ورا رابین”(Vera Rubin) مریخ در مرکز کوه شارپ بود، مته آن از کار افتاد. این مریخ نورد نمونه ای از خاک مریخ را جمع آوری کرده بود بدین سبب پژوهشگران پشتیبان این ماموریت تصمیم گرفتند تا این مریخ نورد مسیر دیگری را طی نماید. بجای قرار دادن نمونه ها در یکی از محفظه های ذخیره نمونه، آنها در یکی از محفظه های از پیش پر شده از مخلوط شیمیایی قرار داده شده بودند. نمونه ها سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و پژوهشگران دریافتند این مریخ نورد موفق به شناسایی چند مولکول آلی در مریخ شده که پیش تر هیچ آژانس فضایی آنها را شناسایی نکرده بود.
“میوا میلان”(Maëva Millan) محقق مقطع فوق دکتری از مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا و نویسنده اصلی مطالعه جدید اظهار داشت که انگیزه اولیه پشت این آزمایش، داشتن مرجعی برای انجام آزمایش های شیمی بیشتری است که مقرر است در آینده بر روی نمونه های مریخ صورت گیرد.
میلان در گفتگو با سایت اینورس اظهار داشت: این آزمایش موفقیت آمیز بود. گرچه آنچه به دنبالش بودیم یعنی رد پای زیستی را پیدا نکردیم اما نشان دادیم که این تکنیک واقعا امیدوارکننده است. “زیست نشانزد” یا “رد پای زیستی” به هر ماده ای مانند عنصر، ایزوتوپ یا پدیده ای که مدرک علمی از وجود یا پیشینه و حال زیست در محلی را فراهم آورد نامند.
مریخ نورد کنجکاوی ناسا در ۶ اوت ۲۰۱۲ بر دهانه گیل فرود آمد و از آن زمان تا حالا در زمین مریخ حرکت می کند. هدف این ماموریت جستجوی نشانه هایی از حیات باستانی در مریخ است.
اگرچه مریخ امروز سرد و بایر است، اما ممکنست زمانی دارای رودخانه های جاری و دریاچه های پر آب بوده باشد. دانشمندان براین باورند که این سیاره ممکنست زمانی قابل سکونت بوده و احیانا در طول تاریخ اولیه خود میزبان حیات میکروبی باستانی بوده است.
برای جستجوی آن حیات، دانشمندان به دنبال ردپای زیستی در مریخ هستند. آنها در جستجوی مواد شیمیایی خاصی مانند میکروب ها یا چیزهای پیچیده تر که ممکنست در حیات گذشته یا حال این سیاره تولید شده باشد، هستند. دانشمندان همین طور به دنبال مولکول های آلی هستند. مولکول های آلی بعنوان بلوک های سازنده حیات روی زمین در نظر گرفته می شوند که می توانند به سایر نقاط جهان منتقل شوند.

مریخ نورد کنجکاوی قبلا موفق به شناسایی مولکول های آلی دفن شده در رسوبات مریخ شده بود. در مارس ۲۰۱۷ کنجکاوی نمونه هایی از خاک بخش تپه بگنولد(Bagnold Dunes) مریخ را جمع آوری کرده بود. حال یافته های جدید آن نیز مجدد به لیست مولکول های آلی شناسایی شده توسط آن می افزاید و این لیست را گسترش می دهد که این مساله نیز بحث قابل سکونت بودن مریخ در گذشته را بیشتر تقویت می کند. این مریخ نورد دارای ۷۴ محفظه در بخش داخلی خود است و ۹ عدد از این محفظه ها نیز از قبل با یک مخلوط شیمیایی پر شده اند.
محققان به سبب پرتو یونیزان انتظار نداشتند که نمونه های غنی از مولکول های آلی به خوبی حفظ شده باشند. پرتو یونیزان یا تابش یون ساز تابشی است که به اندازه کافی انرژی دارد تا الکترون ها را از اتم یا مولکول جدا کند یا به بیانی دیگر آنها را یونیزه کند. اما بعد از آزمایش نمونه با مخلوط شیمیایی، پژوهشگران این ماموریت مولکول های آلی را شناسایی نمودند که قبلا هیچ گاه در مریخ دیده نشده بودند. این دو مولکول مهم بنزوئیک اسید و آمونیاک بودند. بااینکه این مولکول ها ردپای زیستی نیستند، اما فاکتورهای خوبی برای وجود ردپای زیستی هستند. بعد از شناسایی مولکول های آلی، پژوهشگران به دنبال یافتن منشا آنها هستند. اما از آنجا که کنجکاوی نمونه را از دهانه گیل برداشته است و فرض نیز بر این است که این ناحیه در گذشته آب داشته است، پس مولکول ها می توانند نشانه احتمالی سکونت پذیری مریخ در گذشته باشند.
حال دانشمندان مسئول این ماموریت منتظر پرتاب ماموریت اگزومارس آژانس فضایی اروپا در سال ۲۰۲۲ برای جمع آوری نمونه های بیشتری از مریخ هستند. مریخ نورد استقامت نیز درحال جمع آوری نمونه هایی از سطح مریخ است که بعدا برای تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه به زمین آورده خواهند شد.
یافته های این مطالعه در مجله “Nature Astronomy” منتشر گردید.