درمان سرطان با یک انگل کشنده!

گروهی از دانشمندان انگلیسی و چینی در پژوهش مشترکی نشان داده اند که شاید بتوان از نوعی انگل کشنده برای درمان بعضی از انواع سرطان استفاده نمود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه ناتینگهام، دانشمندان دریافته اند یک انگل کشنده که عامل بیماری در زنان آبستن و افراد مبتلا به نقص ایمنی شناخته می شود، امکان دارد بتواند به درمان انواع متعدد تومور کمک نماید.
این پژوهش جدید، طی یک همکاری میان دانشمندان “دانشگاه ناتینگهام”(University of Nottingham) انگلستان، “دانشگاه نینگبو”(Ningbo University) و “دانشگاه شانشی”(Shanxi Agricultural University) چین انجام شده است.
بهبود اثربخشی درمان ها در مقابل انواع خاصی از تومورها، یک مبحث حیاتی برای غلبه بر برخی سرطان ها، توقف پیشروی تومور و افزایش طول عمر بیماران است. دانشمندان در این پژوهش جدید نشان داده اند انگلی که معمولاً در سرتاسر جهان یافت می شود، می تواند تومورهای سرد را نسبت به درمان حساس کند. تومورهای سرد، تومورهایی هستند که واکنش ایمنی قوی را در بدن تحریک نمی کنند.
دانشمندان باور دارند که یافته های این پژوهش می تواند نتایج درمانی گسترده ای برای خیلی از انواع سرطان داشته باشد.
این گروه پژوهشی موفق شدند انگل معروف به “توکسوپلاسما گوندی”(Toxoplasma gondii) را رام کنند. این انگل، یک تک یاخته فرصت طلب است که می تواند طیف وسیعی از حیوانات خون گرم را آلوده کند و مبتلا شدن به آن حدودا در یک سوم جمعیت انسان های جهان گزارش شده است.
توکسوپلاسما گوندی باید در سلول های میزبان خود ساکن شود و پروتئین های بسیاری را برای مقابله با دفاع ایمنی میزبان و تسهیل تهاجم خود به سلول های میزبان ترشح می کند. دانشمندان ابتدا یک سویه جهش یافته توکسوپلاسما گوندی را با توانایی محدود برای رشد کردن در سلول های کشت شده یا ایجاد بیماری در موش ها ابداع کردند که می تواند سیستم ایمنی میزبان را دستکاری کند.
دانشمندان در این پژوهش نشان داده اند که تزریق مستقیم این انگل جهش یافته به تومورهای جامد می تواند به ایجاد واکنش های التهابی هم در تومورهای تزریق شده و هم در تومورهایی منجر شود که در فاصله دورتری قرار دارند. همینطور آنها نشان داده اند که این روش درمانی، تومورها را ترغیب می کند تا به درمان با مهارکننده های ایمنی پاسخ دهند.
این درمان دوگانه، بقای موش ها را به صورت قابل توجهی افزایش داد و به کاهش رشد تومور در موش های مبتلا به ملانوما، “کارسینوم ریه لوئیس”(Lewis lung carcinoma) و “آدنوکارسینوم کولون”(colon adenocarcinoma) منجر گردید.
دکتر “هانی الشیخا”(Hany Elsheikha)، استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه ناتینگهام و پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: استفاده از نسخه جهش یافته توکسوپلاسما گوندی برای درمان تومورهای خاص در موش ها، پیش تر گزارش شده است. آنچه این پژوهش را متفاوت می کند، تأیید این مورد است که تزریق سویه جهش یافته توکسوپلاسما گوندی به تومور، ایمنی ضد تومور و اثربخشی درمان را زیاد می کند.
وی ادامه داد: یافته های این پژوهش، قابل توجه هستند و به درمان تومورها در آینده کمک می کنند. کاهش قابل توجه اندازه تومور و بهبود قابل توجه بقای موش هایی که این درمان ترکیبی جدید را دریافت کرده اند، امیدوارکننده است اما باید با احتیاط از این درمان بهره برد چونکه به بررسی های بیشتری نیاز دارد.
این پژوهش، در “Journal for ImmunoTherapy Cancer” به چاپ رسید.

منبع: