در غیاب ماه به تماشای عطارد و زهره بنشینید

ماه نو دوشنبه (ششم سپتامبر) از راه می رسد و طی دو روز آینده از کنار سیاره عطارد و زهره عبور می کند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ماه نو زمانی رخ می دهد که ماه و خورشید در یک امتداد قرار بگیرند. طبق تقویم پدیده های آسمانی ناسا (NASA’s SkyCal)، این پدیده در ساعت ۸: ۵۲ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۵: ۲۲ تهران) رخ می دهد.
حالت های مختلف ماه با عنایت به موقعیت آن نسبت به زمین رخ می دهد ازاین رو زمان بندی رخ دادن این پدیده ها در سرتاسر جهان یکسان است و تنها تفاوتی که وجود دارد در ارتباط با منطقه زمانی محل زندگی است.
ماه نو از روی زمین قابل مشاهده نیست مگر آن که خورشیدگرفتگی رخ دهد. مدار چرخش ماه نسبت به مدار زمین حدود پنج درجه انحراف دارد و بنابراین است که هر ماه خورشیدگرفتگی رخ نمی دهد. خورشید گرفتگی بعدی در روز چهارم دسامبر ۲۰۲۱ پدیدار خواهد شد.

در روز هشتم سپتامبر (۱۷ شهریور) ماه و عطارد در آسمان در نزدیکی یکدیگر قرار خواهند گرفت اما این پدیده تنها از عرض های جغرافیایی جنوبی قابل مشاهده می باشد. در این روز ماه در نخستین روز خود به صورت هلالی نازک نمایان خواهد شد. تشخیص ماه در این مرحله دشوار است اما این مورد برای آن دسته از افراد که از تقویم قمری استفاده می نمایند مانند مسلمانان حائز اهمیت می باشد.
توجه داشته باشید که تماشای اجرامی که در نزدیکی خورشید قرار دارند به وسیله دوربین شکاری و تلسکوپ خطرناک بوده و نور متمرکز خورشید می تواند شبکیه چشم را بسوزاند و سبب بروز صدمه دائمی شود.
پدیده بعدی در روز جمعه ۱۰ سپتامبر ( ۱۹ شهریور) رخ می دهد که طی آن ماه از کنار سیاره زهره عبور می کند. تماشای این پدیده برای کسانی که در میانه عرض جغرافیایی شمالی قرار دارند راحتتر خواهد بود. این رویداد در ساعت ۱: ۱۷ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی (۹: ۴۷ بامداد تهران) رخ می دهد. اما این دو جرم آسمانی تا عصر آن روز همچنان در فاصله ای نزدیک از یکدیگر و در صورت فلکی ویرگو (Virgo) قرار خواهند داشت. در ساعت ۷: ۳۰ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۴: ۰۰ بامداد به وقت تهران) این سیاره به خوبی قابل مشاهده خواهد بود و ماه در بالای آن در سمت چپ قرار خواهد گرفت.
سیاره ی مریخ هم در هشتم سپتامبر در میانه عرض جغرافیایی شمالی در هنگام غروب چندین درجه بالاتر از افق قرار می گیرد. این سیاره بیشتر در بخش های جنوبی کره زمین قابل مشاهده می باشد و تماشای آن راحت نیست. برخلاف مریخ سیارات مشتری و زحل در طول شب قابل رویت خواهند بود. این دو سیاره در صورت فلکی جَدْی (Capricornus) قرار می گیرند و زحل در سمت راست سیاره مشتری رویت خواهد شد.

منبع: