ابداع کرم های رباتیک برای نجات بازماندگان از زیر آوار!

به گزارش روش سئو پژوهشگران ˮدانشگاه گلاسکوˮ در بررسی جدید خود، ربات هایی را با الهام از کرم ها ابداع نموده اند که شاید روزی بتوانند به نجات دادن بازماندگان حوادث از زیر آوارها کمک کنند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، دانشمندان با ابداع ربات هایی که مانند کرم های خاکی حرکت می کنند و به سنسور مجهز هستند، کوشش می کنند مرزهای پیشرفت را در زمینه توسعه ربات های نرم پشت سر بگذارند.
در ساخت ربات های جدید کشش پذیر، از تجهیزات الکترونیکی نرم و سنسورهای پیشرفته استفاده شده است تا ربات ها بتوانند حرکت بدن خویش را درک کنند و خویش را در فضاهای محدود جای دهند.
تابحال شاهد ابداع ربات های نرمی بوده ایم که در ساخت آنها از کرم ها و سایر خزندگان الهام گرفته شده است. این ربات ها به عضلات مصنوعی مجهز هستند که به آنها در خزیدن روی سطح زمین کمک می کنند. یک نمونه دیگر از این ربات ها که می تواند درون زمین نفوذ کند، برای تجزیه و تحلیل خاک به کار می رود و در کشاورزی به کار می آید. این نمونه اخیر، در “دانشگاه گلاسکو” (University of Glasgow) ابداع شده است و با الهام گرفتن از توانایی یک موجود زنده در درک موقعیت خود، امکان توسعه ربات های نرم را فراهم می آورد.
به قول پژوهشگران، این قابلیت پیش تر در یک ربات نرم نشان داده نشده بود. پژوهشگران برای به کار گرفتن این قابلیت باید در ابداع تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز و حسگرها، خلاق باشند.
پوسته بیرونی ربات، از یک پلاستیک کشش پذیر و یک خمیر گرافیتی جدید ساخته شده است که این گروه پژوهشی آنرا ابداع نموده اند. آهن رباهای کوچکی در انتهای بدن ربات تعبیه شده اند که اندازه آنها به ۴/۵ سانتی متر می رسد.
خمیر گرافیتی، حامل نوعی مقاومت الکتریکی است که با انبساط بدن ربات تغییر می کند و سنسورهای تعبیه شده در بدن ربات می توانند این تغییرات را اندازه بگیرند. با این کار، بدن ربات باردیگر منقبض می شود تا ربات را در امتداد یک سطح فلزی به جلو حرکت دهد. این روش، در رباتی شبیه به کرم به کار گرفته شد که برای حرکت به جلو، به بدن خود قوس می دهد و باردیگر صاف می شود و همینطور یک ربات شبیه به کرم خاکی که هنگام کشیده شدن روی زمین، صاف می ماند.
پروفسور “راویندر داهیا” (Ravinder Dahiya)، سرپرست این پژوهش اظهار داشت: “حس عمقی” (Proprioception‎)، یکی از خصوصیت های حیاتی خیلی از شکل های زندگی بیولوژیکی است و دانشمندان مدت هاست که از آن الهام گرفته اند تا به شبیه سازی سیستم های مهندسی شده ای بپردازند که از این قابلیت تقلید می کنند. ربات های ما، گامی به سمت توسعه ربات های نرم و انعطاف پذیر به شمار می روند که می توانند حرکات نامحدود کرم ها را انجام دهند. توانایی این ربات های نرم برای سازگاری با محیط اطراف خود به واسطه سنسورهای کشش پذیر، می تواند به ربات های خودران کمک نماید تا حتی در چالش برانگیزترین مسیرها هم به صورت کارآمد حرکت کنند.
دانشمندان باور دارند ربات هایی که با الهام از کرم ها ساخته می شوند، روزی می توانند در عملیات جستجو و نجات به کار گرفته شوند و به یافتن بازماندگان زیر آوارها کمک کنند. همینطور میتوان آنها را در معادن یا هنگام ساخت و ساز مورد استفاده قرار داد.
نتایج این پژوهش، در مجله “Advanced Intelligent Systems” به چاپ رسیده است.

منبع: