کاوش ژورونگ در سیاره سرخ

به گزارش روش سئو مرکز برنامه فضایی و اکتشاف ماه سازمان ملی فضایی چین به تازگی اعلام نمود که مریخ نورد ˮژورونگˮ(Zhurong) تا روز جمعه بیشتر از ۸۰۰ متر بر روی سطح سیاره سرخ حرکت کرده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از چاینادیلی، “ژورونگ” که از انرژی خورشیدی برای کار خود استفاده می نماید، از دوربین باکیفیت و وضوح بالا و سایر ابزارهای خود جهت بررسی خاک و جو مریخ و همینطور جستجوی آب یا یخ در زیر سطح مریخ استفاده می نماید.
به تازگی ژورونگ درحال گذر از سطحی متشکل از چندین سنگ، دهانه ها و تپه های شنی بود که دوربین پیشگیری از خطر تعبیه شده در پشت آن هم تصویری از مریخ نورد را که درحال حرکت بر روی سنگ‎ها بود ثبت نمود.
مأموریت “تیان ون ۱”در(Tianwen-۱) چین که از یک مدارگرد، یک فرودگر و یک مریخ نورد تشکیل شده است، در ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰ پرتاب شد. فرودگر حامل مریخ نورد، در ۱۵ مه سالجاری در بخش جنوبی “یوتوپیا پلانیتیا”(Utopia Planitia) فرود آمد که دشت گسترده ای در نیم کره شمالی مریخ است.
“ژورونگ” اندازه ای مشابه یک خودرو کوچک دارد و وزن آن ۵۳۰ پوند(۲۴۰ کیلوگرم) برابر با یک چهارم وزن دو مریخ نورد ناسا یعنی “کنجکاوی” و “استقامت” است. این مریخ نورد در روز ۲۲ مه(۱ خرداد) کار خویش را در مریخ شروع کرد.
تا شش اوت سال ۲۰۲۱، این مریخ نورد ۸۲ روز مریخی در سطح سیاره سرخ فعالیت داشته و مدارگردی که بعنوان یک ماهواره ارتباطی برای مأموریت مریخ کار می کند هم ۳۷۹ روز است که در مدار بوده است. مریخ نورد و مدارگرد هر دو در شرایط خوبی قرار دارند و عملکردی عادی و طبیعی داشته اند. یک روز مریخی تقریباً ۴۰ دقیقه بیشتر از یک روز زمینی است.

منبع: