ادعای جدید درباره واكسیناسیون؛ خطر بروز جهش های خطرناک با ابتلای افراد واکسینه شده به کووید-۱۹!

روش سئو: طبق مطالعه ای که در مجله ی ˮساینتیفیک ریپورتسˮ(Scientific Reports) انتشار یافته است، برخلاف آنچه تصور می نماییم افراد واکسینه شده نقش مهمی در بروز جهش های جدید ایفا می کنند!
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، بهترین راه جلوگیری از ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن توزیع سریع واکسن است. با این وجود پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که احتمال بروز گونه ای مقاوم در مقابل ویروس در صورت وجود سه شرط امکان پذیر است.
شرط اول واکسینه شدن تعداد زیادی از افراد و نه همه ی آنها است. شرط دوم گردش زیاد ویروس در بین جمعیت است. و شرط سوم عدم وجود دستورالعملی برای جلوگیری از انتقال ویروس از افراد واکسینه شده به سایر افراد است.
قبل از شیوع گونه ی دلتا که حالا مسئول بیش از ۸۰ درصد موارد مبتلاشدن به کووید-۱۹ است چنین نگرانی هایی وجود نداشت برای اینکه تحقیقات نشان می داد که افراد واکسینه شده گونه های دیگر ویروس را منتقل نمی کنند. اما بر طبق تحقیقات انتشار یافته ی مرکز کنترل و پیش گیری از بیماری ها(CDC)، افرادی که واکسن زده اند نیز می توانند گونه ی دلتای ویروس را مانند افرادی که واکسن نزده اند منتقل کنند.
این موضوع افزایش موارد مبتلاشدن در ایالات متحده آمریکا را نیز توضیح می دهد.
محققان به این نتیجه رسیدند که در محیطی که نوع دلتای ویروس در حال انتشارست باید افراد با سرعت بیشتری واکسینه شوند تا از ظهور گونه ی مقاوم در مقابل واکسن ویروس کرونا جلوگیری شود.
محققان یک مدل ریاضی ایجاد کردند که شرایطی که با ظهور بیشتر گونه های جدید مرتبط می باشد را پیش بینی می کند. آنها دریافتند واکسینه شدن برخی از افراد در صورتیکه سایرین واکسن دریافت نکرده اند ممکنست موجب بروز گونه های مقاوم شود. هم اکنون هیچ یک از گونه های ویروس نمی تواند بطور کامل در مقابل واکسن مقاومت نشان دهند.
اما اگر در آینده جهش های مختلف موجب تغییر پروتئین شاخک ویروس شود ممکنست این اتفاق رخ دهد. آنتی بادی ها این پروتئین را در ویروس شناسایی می کنند و اگر این بخش تغییر کند ممکنست دیگر قادر به شناسایی آن نباشند.
در بخش دیگری از خبر انتشار یافته در “بیزینس اینسایدر” آمده است، ابتلای افرادی که یک دوز واکسن دریافت کرده اند خطر ایجاد چنین جهش هایی را بیشتر می کند برای اینکه برای ایجاد آنتی بادی های ضدویروس، زمان لازم است و سیستم ایمنی بدن ما بعد از دریافت دوز دوم میزان بیشتری آنتی بادی تولید می کند. بدین سبب اگر فردی بعد از دوز اول مبتلا شود، ویروس می تواند شرایط را بسنجد. دوز اول واکسن های فایزر و آسترازنکا تنها ۳۳.۵ درصد در مقابل گونه ی دلتا محافظت ایجاد می کنند.
این تحقیقات جدید از دستورالعمل های تازه ی مرکز کنترل و پیش گیری از بیماریها در خصوص استفاده از ماسک توسط افراد واکسینه شده در محیط های پرخطر نیز پشتیبانی می کند.

منبع: