ذخیره مقدار زیادی انرژی به روشی ارزان و كارآمد

از آنجائیکه استفاده از اشکال تجدیدپذیر انرژی مانند باد و خورشید به منظور تولید انرژی روز به روز بیشتر می شود، حضور باتری هایی کاربردی برای ذخیره بهتر این انرژی بیشتر حس می شود. ازاین رو توسعه راهکارهای خلاقانه امری بسیار ضروری می باشد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، یکی از راهکارهای مهم “باتری نمک مذاب ” است که نه تنها مزایای بیشتری نسبت به باتری های لیتیومی دارند، بلکه کاربردی تر هم هستند.
به تازگی دانشمندان آزمایشگاه ملی سندیا طرحی جدید عرضه کرده و در آن از راهکارهایی جالب گفته اند که نشان داده است میتوان باتری های نمک مذاب ارزانتر و با قابلیت ذخیره انرژی بیشتر نسبت به نسخه های موجود را ساخت.
باتری های نمک مذاب بعنوان یک راهکار مقرون به صرفه تر از باتری های لیتیومی شناخته شده اند. “لئو اسمال”، محقق اصلی مطالعه اظهار داشت: ما در تلاش بودیم تا دمای عملیاتی باتری های نمک مذاب را پایین بیاوریم. این کار سبب صرفه جویی در هزینه و کاهش دمای باتری می شود. شما می توانید از مواد ارزانتری هم استفاده کنید. باتری ها هم به عایق کمتری نیاز دارند و سیم کشی مورد نیاز برای اتصال تمام باتری ها هم بسیار نازک تر است.
مدلهای موجود این باتری ها با عنوان “باتری های سدیم گوگرد” شناخته می شوند و تعداد کمی از آنها در سرتاسر جهان ساخته شده اند، اما به صورت کلی در دمای ۵۲۰ تا ۶۶۰ درجه فارنهایت (۲۷۰ تا ۳۵۰ درجه سانتیگراد) کار می کنند. اما محققان این مطالعه طرحی عرضه کرده اند که فعالیت آنرا در دمای کم ممکن می کند. باتری طراحی شده توسط دانشمندان متشکل از فلز سدیم مایع است.
این باتری سدیم-گوگرد قادر به کار در دمای ۲۳۰ درجه فارنهایت (۱۱۰ درجه سانتیگراد) است و در مدت هشت ماه آزمایش که بیشتر از ۴۰۰ بار پر و خالی شده، عملکرد خوبی داشته است.
یافته های این مطالعه در مجله Cell Reports Physical Science انتشار یافته است.

منبع: