بالگرد نبوغ راه را برای استقامت روشن می كند

تصاویر ثبت شده ی بالگرد ˮنبوغˮ در نهمین پروازش در روز پنج ژوئیه به دانشمندان و مهندسانی که با مریخ نورد استقامت کار می کنند فرصتی بی سابقه برای جستجوی راه های جدید می دهد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، بالگرد “نبوغ” بینشی جدید در مورد محل شروع و اختتام لایه های سنگی متفاوت فراهم می آورد. هر یک از این لایه ها نشان دهنده ی شرایط و تغییرات جوی باستانی در آن منطقه هستند. این بالگرد همین طور موانعی که مریخ نورد ناسا ممکنست به آنها برخورد کند را مشخص کرده است.
در طول این پرواز بالگرد “نبوغ” بر فراز ناحیه “Séítah” به پرواز در آمد.
“”نبوغ”” از ارتفاع ۱۰ متری تصاویری رنگی از سطح مریخ ثبت نمود که جزییات بیشتری نسبت به تصاویر ثبت شده توسط مدارگردها در اختیار دانشمندان قرار می دهد. در صورتیکه دوربین های رایز (HiRISE) مدارگرد مریخ می تواند سنگ هایی با قطر حدود یک متر را شناسایی کند، در ماموریت ها از تصاویر مریخ نورد که سنگ های کوچکتری را نمایان می کند استفاده می شود.
کن ویلیفورد(Ken Williford)، دانشمند این پروژه از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا می گوید: هنگامی که یک مریخ نورد به اندازه ی کافی به محل مورد نظر نزدیک می شود ما تصاویری ثبت می نماییم و آنها را با تصاویر ثبت شده توسط مدارگرد مقایسه می نماییم. “نبوغ” حالا چنین تصاویری با وضوح مناسب در اختیار ما قرار می دهد.

در این تصویر که در روز ۸ ژوئیه ثبت شده است می توان سایه بالگرد “نبوغ” را نیز مشاهده کرد
درون دهانه جزرو که یک دریاچه باستانی متعلق به میلیاردها سال قبل است دانشمندان به دنبال یافتن نشانه هایی از حیات می گردند و نمونه های جمع آوری شده توسط مریخ نورد “استقامت”از این دهانه، در سفرهای پیش رو به زمین بازخواهد گشت.
ویلیفورد می گوید: برنامه فعلی ما بررسی منطقه ی “Raised Ridges” است. تصاویر ثبت شده توسط “نبوغ” بسیار بهتر از تصاویر مدارگردها هستند.

تپه های شنی که در تصویر بالا مشخص هستند به آسانی می توانند این مریخ نورد دو تنی را گیر بیاندازند. هنگامی در ماه فوریه “استقامت” بر روی مریخ فرود آمد سوالی که برای دانشمندان پیش آمد این بود که آیا این مریخ نورد می تواند بصورت مستقیم از این منطقه عبور کند و پاسخ توپت(Toupet) که رهبری تیم متخصصان حرکت “استقامت” را بر عهده دارد “نه” بود.
وی اظهار داشت: شن ها نگران کننده هستند و اگر ما از یک تپه شنی پایین برویم ممکنست در بین شن ها گیر نماییم و نتوانیم از آن خارج شویم.
توپت سیستم حرکت خودکار “استقامت” به نام “AutoNav” را نیز رهبری می کند. این سیستم با بهره گیری از الگوریتم های هوش مصنوعی به حرکت خودکار این مریخ نورد کمک می نماید. بااینکه این سیستم می تواند از سنگ ها و سایر خطرات دوری کند اما قادر به تشخیص شن نیست و بدین سبب همچنان حضور نیروی انسانی برای تشخیص مکان های ممنوعه اهمیت دارد.
بدون وجود “نبوغ” دانشمندان قادر به مشاهده ی بخش هایی از منطقه “Séítah” با چنین وضوحی نبودند. شن موجود در این منطقه برای انجام ماموریت توسط “استقامت” بیش از اندازه مجاز است.
توپت می گوید: “نبوغ” برای ما بسیار باارزش است برای اینکه تصاویر با وضوح بالای آن به ما در بررسی مناطقی که می خواهیم به سمت آن برویم کمک می نماید. ما می توانیم بهتر اندازه ی تپه ها و محل تشکیل سنگ بستر را ارزیابی نماییم. این اطلاعات بسیار مفیدست و به ما در یافتن مکان هایی که “استقامت” امکان سفر به آنها را دارد و مکان هایی که از نظر علمی با ارزش تر هستند کمک می نماید.